Na některých místech zmizely přechody
Naprosto různě přistupují odbory dopravy různých radnic k vyhlášce ministerstva dopravy, podle níž nesmí být přechod přes tramvajovou trať bez semaforu. Zaměstnanci Technické správy komunikací (TSK) už některé odstranili, jiné nechali být.
Zmizely například přechody bez semaforů na rohu Národní a Spálené třídy, na Smetanově nábřeží, v Jaromírově ulici v Nuslích šlo hned o tři.
Místní se rozčilují, že podle této logiky nesmějí rušnou třídu přecházet ve vzdálenosti třeba 400 metrů, a začínají se bát posílat děti do školy. Jinde přechody zůstaly, týká se to třeba Vinohradské třídy v Praze 3, Milady Horákové v Praze 7 či Českomoravské v Praze 9.
Podle čeho se přechody ruší? 'TSK žádný plán mít nemůže, jen realizujeme tzv. stanovení vydaná jednotlivými odbory dopravy. Záleží jen na nich, kdy je vydají,' sdělil Právu mluvčí TSK Tomáš Mrázek.
Lidé, které rušení přechodů postihlo, si stěžují na radnicích. Úředníci odkazují na vyhlášku ministerstva dopravy z roku 2001. Šéf magistrátního odboru dopravy Jan Heroudek Právu řekl, že si město s ministerstvem o věci dopisovalo léta. Podle něho byly přechody z tramvajových pásů odstraněny už dříve, ale zůstaly na silnici. 'Až nedávno z ministerstva vypadlo, že se to musí zrušit i na vozovkách,' popsal Právu Heroudek.
Dělníci TSK tedy nastupují s frézami a po léta zažité přechody ničí. Úředníci se obávají, že pokud by se na tramvajovém pásu na přechodu bez semaforu chodci něco stalo, odpovědnost by mohla jít (kvůli vyhlášce) za nimi.
Na nesmyslné opatření si stěžují i zdravotně postižení. Podle předsedy Národní rady lidí se zdravotním postižením Václava Krásy nastávají absurdní situace. U nádraží Holešovice už neexistuje přechod, na sloupech však zůstal naváděcí systém pro nevidomé upozorňující na přechod.
'Nevidomý člověk ale nevidí, že přechod byl zrušený,' řekl ČTK Krása. Potíže se podle něho ale netýkají jen nevidomých
'Jestliže bude jeden přechod na půl kilometru, tak pro naše lidi bude opravdu velký problém dojít až tam,' prohlásil Krása. Ministerstvo dopravy odůvodnilo své nařízení tím, že přechody přes tramvajové pásy mnohé chodce matou. Policisté stav přechodů mapují. Zjistili asi 125 nedostatků, pouze 20 přechodů navrhli zcela zrušit.
Celkem jde asi o 300 přechodů přes hlavní tramvajové trati bez semaforů. Umístit na všechny světelné značení by znamenalo pro město investovat stovky miliónů korun.
Autor: Petr Janiš Zdroj: Právo
|