Dnes je Čtvrtek, 21. listopadu 2024, svátek má Albert
Kontaktní E-mail  

reklama - Sdružení Veleta, o.s.Reklama
 Články   Legislativa   Pomůcky   Adresář služeb   Poradna   Periodika   Servis pro NNO   Diskuse   Ankety   Kontakty  


Vyhledávání

 
hledat v textech článků
pouze ve zvolené rubrice

 
Rubriky

Akce
Auto-moto
Bariéry
Bydlení
Finance
Internet
Inzerce
Jak na to
Legislativa
Literatura
Média
Názory
O nás
Politika
Pomůcky
Poradna
Příběhy nevidomých
Rozhovory
Servis pro NNO
Služby
Sport
Stalo se
Volný čas
Vzdělávání
Zajímavosti
Zaměstnávání
Zdraví
 
Nejčtenější články

 
Naposledy přidané

 
Info E-Mail

Máte-li zájem přijímat novinky našeho webu, zaregistrujte se.

 
   odhlásit

Počet odběratelů: 6941
 
Webinfo


 

04.12.2008, 08:12 - rubrika " Legislativa "
Problematická novela zákona o sociálních službách

Počátkem listopadu schválila vláda konečnou podobu novely zákona č. 108/2006Sb., o sociálních službách. Jejím cílem je podle ministerstva práce a sociálních věcí upravit systém sociálních služeb tak, aby byly zohledněny poznatky z praxe a provedených analýz, jež odhalily některé neefektivní a nehospodárné postupy ve stávajícím znění předmětného zákona. Podle předsedy Národní rady osob se zdravotním postižením, z jehož kritického materiálu vybíráme podstatné pasáže, však novela tento deklarovaný cíl nenaplňuje.

Například navržený způsob restrikce příspěvku na péči v I. stupni nepovede ke snížení výdajů státního rozpočtu, což má být hlavním smyslem opatření. Z předloženého návrhu lze cítit snahu podřídit celý systém sociálních služeb krajskému modelu řízení. O tom svědčí především trvání na převodu dotačních řízení do přímé kompetence krajů. Dalším ustanovením, které to dokládá, je tzv. územní spádovost sociálních služeb. Tento institut má zřejmě pomoci krajům v jejich řízení a přímém rozhodování o tom, kde bude která služba poskytována. Takový princip je ale nepřijatelný, protože odporuje základnímu právu uživatelů sociálních služeb na volbu druhu služby, jejího poskytovatele, rozsahu a místa výkonu.

Restrikce využití příspěvku na péči

Hlavním důvodem navržených opatření je mimo jiné tvrzení, že větší část prostředků příspěvku na péči zůstává klientům a není příjmem poskytovatelů sociálních služeb. Tato skutečnost však nic nevypovídá o tom, že by uživatelé sociálních služeb neměli zajištěny dostatečné služby. Zákon o sociálních službách byl koncipován především na preferenci péče v rodinách. Předkladatel zákona tvrdí, že navrhovaná opatření neomezují rozhodovací kompetence oprávněných osob o způsobu využití příspěvku, ale vytvářejí podmínky pro jeho správné využití. Ministerstvo práce uvádí, že opatření se zaměřují především na případy nesprávného použití příspěvku. Tuto argumentaci však nelze akceptovat.

Návrh, kterým se snižuje příspěvek na péči na 800 Kč v I. stupni a v plné výši je poskytnut pouze tehdy, pokud uživatel využívá služby od profesionálních poskytovatelů, jednoznačně omezuje kompetence oprávněných osob týkající se způsobu využití příspěvku na péči. Velkým zklamáním je, že novela zákona pouze upravuje jednotlivá ustanovení zákona, ale neobsahuje žádná ustanovení koncepčního charakteru. Jedním z těchto koncepčních návrhů je úvaha o změně postupu při posuzování míry závislosti u osob se smyslovým postižením a u ostatních osob závislých na péči. Ukazuje se, že u osob se smyslovým postižením hraje poměrně velkou roli vlastní zdravotní postižení a menší roli sociální situace. U ostatních druhů postižení je tomu opačně. Ministerstvo o tomto problému ví, ale v novele zákona předkládá přesně opačný návrh, aby míru závislosti stanovil u všech druhů postižení posudkový lékař bez ohledu na sociální situaci klienta. Je to návrat zpět a stanovisko NRZP ČR je k tomuto návrhu samozřejmě negativní.

Dalším koncepčním opatřením, které ministerstvo do zákona nezapracovalo, jsou ustanovení zákona o komunikačních systémech neslyšících a hluchoslepých osob, který vstoupil v platnost 20. října.

Diskriminace klientů i poskytovatelů?

První zásadní připomínku jsme uplatnili vůči návrhu na změnu příspěvku na péči v I. stupni. Navrhované snížení příspěvku na základní částku 800 korun z dosavadních 2 000 Kč v případech, kdy osobě za úhradu neposkytuje sociální službu registrovaný poskytovatel, je diskriminační. Ke snížení má dojít bez ohledu na to, zda v dané lokalitě existuje poskytovatel, s nímž by osoba, jíž příspěvek náleží, měla vůbec možnost smlouvu uzavřít. A bez ohledu na to, zda poskytuje požadovanou službu a má volnou kapacitu. Nic z toho nemůže člověk, jemuž příspěvek náleží, ovlivnit. Přitom objektivní míra závislosti je stejná. Markantním příkladem jsou osoby prakticky nevidomé, které byly automaticky zařazeny do I. stupně míry závislosti. Potřebují však služby, které jsou poskytovány v malé míře, a jsou tudíž často nedostupné. Druhou zásadní připomínku jsme vznesli k výši příspěvku na péči ve IV. stupni. Osoba, které je tento stupeň míry závislosti přiznán, potřebuje sociální službu po celých 24 hodin denně. Dosavadní částka 11000 korun je přitom na pokrytí nákladů zcela nedostatečná. Při všech jednáních mezi MPS V ČR a NRZP ČR, kterých jsme se účastnili, bylo přislíbeno, že částka ve čtvrtém stupni míry závislosti bude zvýšena. Návrh novely toto zvýšení neobsahuje. Proto jsme navrhli částku 15 000 Kč, která se nám jeví jako adekvátní k vynaloženým nákladům na tuto službu.

Příspěvek má náležet i při hospitalizaci

Třetí připomínka se týká nevyplácení příspěvku na péči při pobytu ve zdravotnickém zařízení. Příspěvek se nevyplácí, jestliže je oprávněné osobě po celý kalendářní měsíc poskytována zdravotní péče formou ústavní péče v nemocnici nebo odborném léčebném ústavu, nejde-li o poskytování sociálních služeb podle § 52 (soc. služby v nemocnici); to neplatí v případě, kdy je oprávněnou osobou dítě, se kterým byla do ústavní péče v nemocnici nebo odborném léčebném ústavu přijata jako průvodce osoba blízká, která byla uvedena v žádosti o příspěvek nebo ohlášena podle § 21 odst. 2 písm. c) jako osoba poskytující dítěti pomoc.

Navržené znění považujeme za nepřijatelné z důvodu diskriminace osob starších 18 let. Přítomnost průvodce u jedinců odkázaných na pomoc druhé osoby při obsluze je podmínkou například poskytnutí lázeňské péče, neboť takovýto stav je obecnou kontraindikací. Proto NRZP ČR navrhuje znění, podle nějž bude příspěvek na péči vyplácen i v případech, kdy oprávněné osobě bude po celý kalendářní měsíc poskytována zdravotní péče formou ústavní péče v nemocnici nebo odborném léčebném ústavu a bude ji doprovázet osoba uvedená jako osoba pečující.

Posudkový lékař hodnotí diagnózu, ne míru soběstačnosti

Čtvrtou zásadní připomínku jsme vznesli vůči návrhu, aby míru závislosti stanovil posudkový lékař. Navrhovaná změna zcela převrací smysl a způsob posuzování míry závislosti. Podle návrhu má být nadále pro stanovení míry závislosti rozhodující stanovisko posudkového lékaře. Na rozdíl od jiných systémů jsou rozhodující kritéria sociální, nikoli medicínské povahy. Neposuzuje se tedy diagnóza, ale možnost sebeobsluhy a péče o vlastní osobu. Pro stanovení míry závislosti je rozhodující počet úkonů, které člověk samostatně nezvládne. Jednotlivé úkony jsou blíže definovány okruhem jednotlivých činností. Lékařské zprávy, z nichž vychází posudkový lékař, však hodnocení úkonu ani činnosti neobsahují. Hodnocení míry závislosti zpracované sociálními pracovníky, kteří dotyčného člověka navštívili a pozorovali při relevantních činnostech v jeho sociálním prostředí, se často diametrálně liší od hodnocení posudkových lékařů, kteří člověka ve většině případů ani neviděli. Proto není důvod pro ministerstvem navrhovanou změnu.

Výše uvedené připomínky jsou pouze čtyři z celkem třinácti, na jejichž zapracování bude NRZP trvat. Pokud nebudou akceptovány, nelze s přijetím zákona souhlasit.

(Článek v plném znění lze najít v časopisu NRZP ČR Skok do reality č. 4/2008, www.nrzp.cz/skok-do-reality)
Václav Krása, předseda NRZP ČR

Autor: Václav Krása, předseda NRZP ČR
Zdroj: Medical Tribune
Zpet ZpětTisk upravit pro tisk
 
Komentáře ke článku
Infoposel.cz nezodpovídá za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo smazat ty příspěvky, které budou obsahovat vulgární výrazy nebo poškozovat dobré jméno tohoto webu.
 
* 08.12.2008, 14:47 - Čtenář :
Souhlasím. V praxi je skutečnost taková. Dana
* 10.12.2008, 23:42 - Čtenář :
S vznesenými připomínkami plně souhlasím a je nutné trvat na požadovaných změnách uplatňovaných NRZP ČR. Pánové na MPSV jsou mimo skutečnou realitu života. Irena
* 11.12.2008, 01:34 - marie :
"Návrh, kterým se snižuje příspěvek na péči na 800 Kč v I. stupni a v plné výši je poskytnut pouze tehdy, pokud uživatel využívá služby od profesionálních poskytovatelů, jednoznačně omezuje kompetence oprávněných osob týkající se způsobu využití příspěvku příspěvku". - znamená to, že "STÁT" bude určovat - kdo bude o postiženého člověka pečovat? jestliže 1 hod. asistenčních služeb stojí od 120.-kč, tak je to při zatímních 2 000.- kč a při 120.- kč za 1 hod. - 16 hod. asistenčních služeb = 1 920.- kč, a co pak?
* 12.12.2008, 00:44 - marie :
"Hlavním důvodem navržených opatření je mimo jiné tvrzení, že větší část prostředků příspěvku na péči zůstává klientům a není příjmem poskytovatelů sociálních služeb. Tato skutečnost však nic nevypovídá o tom, že by uživatelé sociálních služeb neměli zajištěny dostatečné služby. Zákon o sociálních službách byl koncipován především na preferenci péče v rodinách." - ale pan ministr je zásadně "proti", když z těch sociálních peněz - nebude mít žádný prospěch - "oficielní poskytovatel služeb" - tak to pan monistr, dotyčnému invalidovi jednoduče "zatrhne"!
* 13.12.2008, 13:00 - Čtenář :
Kdy má vstoupit v platnost tato novela?Bude ji schvalovat parlament?
* 16.12.2008, 01:35 - marie :
Novela zák.108/2006)Sb, nabávý platnosti - k 1.7.2009 - a nejvíce mě fascinuje ten důvod novelizace : "Hlavním důvodem navržených opatření je mimo jiné tvrzení, že větší část prostředků příspěvku na péči - zůstává klientům - a není příjmem poskytovatelů sociálních služeb"... Takže kdo vlastně dostává příspěvek na péči, ten postižený člověk a nebo ty "poskytovatelé služeb"?pan ministr Nečas se domnívá, že zcela "po správnosti" ten příspěvek patří těm "poskytovatelům": "to je skutečně světový unikát!! namísto postiženého člověka dostává příspěvek na péči "asistenční služba", a to bysme se na to podívali abychom sem nevrátili ten socializmus zpátky!!
* 21.12.2008, 16:08 - marie :
všem přeji příjemné a klidné Vánoční svátky, zdraví a Boží požehnání.
* 14.02.2009, 18:15 - Čtenář :
Pritom MPSV sv roce 2009 snizilo prispevky na granty na socialni sluzby - v prumeru ziskaly organizace poskytujici socialni peci max. 50% potrebne castky, takze misto aby rozsirovaly sve sluzby, musi je omezovat. Tak kde si maji zdravotne postizeni tu odbornou peci koupit, kdyz si ministerstvo mysli, ze rodinni prislusnici to snad neumi.
* 16.04.2009, 20:49 - Čtenář :
Můj syn těžce tělesně postižený (IV.stupeň) je v mé dlouholeté domácí péči a pokud vyjímečně využijeme asistenčních služeb,nedostaneme se pod částku 1000 korun za den ! - takže adekvátní peníze by činily nejméně dvacet tisíc ...a to je ještě pod hranicí padesáti procent z toho, co stojí stát ústavní péče za měsíc. Mohla bych mu koupit víc věcí, které pravdu potřebuje a jít aspoň občas s dětmi na výlet.
 
Jaký je Váš názor?

 
Do pole "kontrolní kód" opište prosím číslo z následujícího obrázku
kontrolní kód

Kontrolní kód :

Copyright © 2000-2024 Sdružení Veleta, o.s., Developed by Robert Zaborowski, Pulzní magnetoterapie