Pro mnohé lidi se zdravotním postižením může být e-learningová forma výuky optimálním způsobem vzdělávání. Je však třeba přihlížet při ní ke specifikům jednotlivých studentů se zdravotním handicapem a přizpůsobit tomu formu kurzu, rychlost studia i komunikaci s tutory. O tyto poznatky získané v pilotních kurzech projektu s názvem E-learningové kurzy z účetnictví a daní pro osoby samostatně výdělečně činné se zaměřením na osoby s tělesným postižením se podělí Soukromá vysoká škola ekonomických studií v Praze na konferenci připravované na 27. června 2008.
V rámci projektu spolufinancovaného Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a rozpočtem hlavního města Prahy proběhly pilotní běhy dvou e-learningových kurzů. Kurz Daňová evidence ukončilo úspěšně 13 účastníků z 16, kurz Základy účetnictví 11 ze 17. Důvody neúspěchu byly dvojí - buď zdravotní komplikace, anebo špatný odhad časových možností ze strany některých účastníků. Kurzů se zúčastnili lidé s různými postiženími včetně roztroušené sklerózy. Ukázalo se, že u osob se zdravotním postižením je třeba počítat s rizikem možných zdravotních komplikací v průběhu kurzu. Zde se to týkalo téměř třetiny studentů. Důsledkem je skluz ve studiu a účastník pak ztrácí motivaci i víru ve zdárný výsledek. Hodně potom záleží na přístupu tutora, ale ne vždy jeho povzbuzení stačí.
Osobnost tutora se ukázala jako klíčový faktor efektivnosti e-learningového kurzu. "Tutor musí být kurzu nepřetržitě přítomen, obrazně řečeno být pořád na drátě, tedy buď v dohodnutou dobu být na telefonu, nebo na e-mailu," uvádí Eva Holínská, jedna z autorek a současně i tutorek kurzů.
"Podněty a postřehy účastníků kurzů potvrdily naši výchozí hypotézu, že odborný obsah bez přátelské formy a vazby na praktickou stránku problematiky ztrácí ve virtuálním vzdělávacím prostředí mnoho ze své sdělnosti," shrnuje zkušenosti z projektu Jarmila Helmanová. "Nevyvážení obsahu a formy může být pro žánr on-line kurzu smrtící. Kromě některých potíží jsme se však dočkali i spontánního kladného ohlasu a poděkování od vděčných účastníků. Zejména ti, kteří kurzy dokončili, hodnotí studium z domova jako velice přínosné. Je to pro nás výzvou, abychom pokračovali ve svém úsilí o rozšíření nabídky vzdělání bez bariér."
Soukromá vysoká škola ekonomických studií již připravila další sérií e-learningových kurzů, které spustí od září, resp. října 2008. Kromě kurzů Základy účetnictví a Daňová evidence, které prošly ověřením v rámci uvedeného projektu, nabídne SVŠES veřejnosti také dalších pět kurzů vytvořených původně pro vlastní studenty. Tematicky jde o počítačovou bezpečnost, stylizaci dopisů a jejich úpravu, úvod do psychologie, právo v hospodářské praxi a tvorbu webových stránek. Budou trvat od dvou do čtyř měsíců při předpokládané době studia 5 až 10 hodin týdně. Jejich obsah a další informace naleznete na adrese
http://www.svses.cz/studium/kurzy.
Ještě předtím však uspořádá SVŠES v Praze 27. června 2008 konferenci E-learning, další vzdělávání a vzdělávání osob s postižením. Jejím cílem je umožnit setkání lidí, kteří se věnují tvorbě e-learningových kurzů pro další vzdělávání, s osobami s postižením a s lidmi zabývajícími se vzděláváním osob s postižením. Podrobnosti jsou uvedeny na
http://www.svses.cz/projekty/konference/post/, kde se lze také na konferenci přihlásit.