Pomáháme nejen postiženým obyvatelům
Vedoucí vyškovské poradny nebere neziskové organizace jako konkurenci. Lidé si díky nim totiž mají podle ní z čeho vybírat.
Vyškov - Poradna pro uživatele sociálních služeb funguje ve Vyškově již čtvrtý měsíc. Proč vlastně vznikla a jak se její práce zatím osvědčila? Na tyto a další otázky odpovídá vedoucí poradny Marie Mikulášková.
* Poradna sídlí v prostorách půjčovny Paprsek. Co s ním vlastně máte společného?
Já osobně mám s Paprskem společné to, že na částečný úvazek pracuji pro jeho půjčovnu, část úvazku pracuji v poradně pro uživatele sociálních služeb. Ta však pod Paprskem nevznikla, založila ji Národní rada osob se zdravotním postižením v České republice.
* A jaký byl důvod jejího vzniku?
Byl to hlavně nový sociální zákon. Na jeho základě totiž od prvního ledna dva tisíce sedm vzešla povinnost, aby poskytovatelé sociálních služeb podávali zdarma i poradenství. Pokud by si ji tedy pod svá křídla nevzala národní rada, udělal by to právě Paprsek.
* A jak se práce poradny liší od úřadů? Tam přece lidé také najdou pomoc.
Od úřadů se lišíme tím, že sháním po internetu a všude jinde nejenom věci, které jsou dané zákonem, ale i věci takzvaně bokem. Pojišťovny, banky, které přispívají zdravotně postiženým, slevy, dovolené s bezbariérovým ubytováním a další novinky a zajímavosti, které se týkají zdravotně postižených lidí. A právě proto, že se u nás obyvatelé dozvědí i něco navíc, naši poradnu vyhledávají. S příchodem nového zákona jsou lidé dezorientovaní, nevědí na koho se obrátit, kam mají jít. Když přijdou sem, snažím se jim vysvětlit, na co mohou mít nárok, napíšu jim jména a kontakty, dám jim odkazy na ostatní neziskovky. Najdou tu zkrátka kompletní informace. Já sama navíc s pracovnicemi městského úřadu velice úzce spolupracuji. I já musím dodržovat pouze to, co je dané zákonem a nemohu překročit určité mantinely. A občas se i já potřebuji poradit, zda jsou moje informace správné.
* Jste tu tedy jen pro zdravotně postižené?
Vůbec ne, snažím se pomoc i osobám, které se z jakéhokoliv důvodu ocitnou v tíživé životní situaci. Například jim dokážu sehnat bezplatnou právní pomoc a podobně. Prioritou poradny je však hlavně pomoci při sepisování smluv s poskytovateli. Můžeme poradit jak poskytovatelům, tak uživatelům sociálních služeb. Důležité je, aby lidé věděli, že kdyby je chtěl poskytovatel něčím zatlačit do úzkých, mohou přijít sem amy už budeme hledat cestu. Ne proti poskytovateli, ale tak, aby byly obě strany spokojené.
* Jak vás lidé mohou kontaktovat?
Případní zájemci mohou navštívit poradnu osobně v Lípové ulici číslo dva ve Vyškově, nebo nás mohou kontaktovat na telefonních číslech 515 531 354, 739 598 764, popřípadě mohou využít i elektronickou adresu pujcovna.vy@atlas.cz. Poradenství je bezplatné a je poskytováno bez ohledu na věk, postižení či sociální postavení.
* A jaký je zatím zájem lidí?
Na nedostatek práce si určitě nemůžeme stěžovat. Ze zkušeností už víme, že lidé jsou spíše dezorientovaní a když sem někdo přijde, rozhodně není za pět minut venku. Hodinu i víc s ním třeba rozebírám, co konkrétně potřebuje a co by mu nejlépe vyhovovalo.
* Jako poskytovatel takové služby však ve městě nejste jediní, nedávno se například otevřelo nové TyfloCentrum. Nebere ho jako konkurenci?
Já určitě ne. Když sem přijde člověk, který bude zrakově postižený, jsem schopná mu vysvětlit, co si potřebuje vyřídit a dát mu kontakt na toto centrum, které pořádá spoustu akcí pro zrakově postižené, aby jim vyplnilo volný čas. A právě na to já tady zase čas nemám. Žádnou z neziskovek neberu jako konkurenta, ale jako plus, že si lidé mají z čeho vybrat. Myslím si, že práce máme všichni až nad hlavu a určitě si nemáme co závidět.
Autor: Petra Cidlinská Zdroj: Vyškovské noviny
|