Dnes je Pátek, 22. listopadu 2024, svátek má Cecílie
Kontaktní E-mail  

reklama - Sdružení Veleta, o.s.Reklama
 Články   Legislativa   Pomůcky   Adresář služeb   Poradna   Periodika   Servis pro NNO   Diskuse   Ankety   Kontakty  


Vyhledávání

 
hledat v textech článků
pouze ve zvolené rubrice

 
Rubriky

Akce
Auto-moto
Bariéry
Bydlení
Finance
Internet
Inzerce
Jak na to
Legislativa
Literatura
Média
Názory
O nás
Politika
Standardy sociální péč...
Pomůcky
Poradna
Příběhy nevidomých
Rozhovory
Servis pro NNO
Služby
Sport
Stalo se
Volný čas
Vzdělávání
Zajímavosti
Zaměstnávání
Zdraví
 
Nejčtenější články

 
Naposledy přidané

 
Info E-Mail

Máte-li zájem přijímat novinky našeho webu, zaregistrujte se.

 
   odhlásit

Počet odběratelů: 6943
 
Webinfo


 

15.02.2007, 09:14 - rubrika " Politika "
Nečasovy změny: místo peněz poukázky

Zákon o sociálních službách, který má dostat lidi s postižením z ústavů, hodlá nový ministr už po měsíci radikálně novelizovat.

Nový zákon měl přinést revoluci v tom, že státní peníze nešly rovnou do ústavů, ale na ruku lidem s postižením. Ti pak mohou sami rozhodnout, jaké služby, jež pro vyrovnání handicapu potřebují, si z nich zaplatí.

V praxi se ale ukázalo, že zákon dosavadní praxi nemění tak hladce. Kritici dokonce tvrdí, že jde proti původnímu záměru, tedy proti podpoře terénních služeb, a nepomůže vracet lidi s postižením do běžného života.

Ministr Nečas se chystá navrhnout několik zásadních změn. Dotace by příště měly rozdělovat kraje, a nikoliv stát. Místo peněz na ruku by podle Nečasových představ měli lidé dostávat poukázky na služby.

Nečas: zamezíme protežování

První problémy se zákonem se objevily hned v první fázi reformy. Při rozdělování státních peněz se dostalo především na tradiční ústavy, řada především neústavních služeb nedostala ani korunu. Přitom právě tyto služby jsou nezbytné proto, aby se postižení bez ústavů obešli.

Jde především o služby sociální prevence, které musí být ze zákona poskytovány paradoxně zdarma. Organizace, které je poskytují, nesmí od klientů brát peníze, jsou tak plně závislé na dotacích.

"Je to chyba systému," řekl Aktuálně.cz ministr Nečas. "Je nutné dotační systém decentralizovat."

Komu patří peníze

O tom, kdo kolik peněz letos dostane, rozhodovalo ministerstvo práce a sociálních věcí podle doporučení krajů. Právě kraje v první řadě požadovaly peníze pro svá zařízení - tedy ústavy sociální péče a domovy důchodců.

Ministr Nečas chce přesto dát právě krajům větší kompetence. "Jsem skeptický vůči centrálnímu řízení dotací," říká. Tomu, aby kraje zvýhodňovaly svá zařízení, chce ale zabránit.

"Je nutné vydat vládní prohlášení, aby se zamezilo protežování krajských zařízení," uvedl ministr. "Bude nutné stanovit poměr mezi rezidenčními a terénními službami."

Podle Nečase není možné, aby šlo například do ústavů 90 procent peněz, když v nich žije jen 60 procent postižených.

V některých krajích letos taková situace nastala. Ministerstvo analyzuje, co s tím. Do konce února by mělo být jasné, jak nepovedené rozdělení dotací napraví.

Podle neoficiálních informací má ministerstvo v záloze dvě miliardy korun, které ještě může mezi organizace rozdělit.

Poukázky místo peněz

Radikální změnu do praxe by měl přinést další Nečasův návrh. "Chybou tohoto zákona je, že jdou klientům peníze na ruku," říká Nečas. "To byl hlavní důvod, proč jsem chtěl hlasovat proti zákonu. Nakonec ale u mě převážilo to, že zákon je vykročením správným směrem."

Podle Nečase by klienti měli místo peněz dostávat poukázky (tzv. vouchery) či šeky. Lidé by tak nemohli peníze použít na nic jiného než na sociální službu.

Zároveň by se vytvořil tlak na vznik potřebných sociálních služeb. Pokud klienti budou mít v ruce poukázky na služby, budou se jí také dožadovat. Dnes postižený, který nemá ve svém okolí potřebnou službu, nemusí tlačit na úředníky, aby mu ji zajistili. Raději peníze použije na něco jiného.

"Bude to obtížné prosadit," říká Nečas.

Vlivnou skupinou, která proti tomuto návrhu vystupovala už dříve, je Národní rada osob se zdravotním postižením. Ti na rozdíl od lidí s mentálním postižením nepotřebují tolik služeb a peníze na ruku se jim "hodí" více.

Podle Nečase by vouchery zabránily i tomu, co v posledních dnech ministerstvo právě s předsedou Národní rady řeší - tedy problém s tím, jak příspěvky od státu oddělit od ostatních sociálních dávek.

Dobré návrhy

Systém voucherů používají například v Kanadě. Lidem, kteří mají na službu nárok, chodí peníze od státu na speciální účet, z nehož nemohou vybírat hotovost. Mohou však potřebné částky posílat na účet organizací, které služby poskytují.

Zástupci organizací, na něž negativně dopadlo rozdělování dotací a které poslaly Nečasovi apel na změnu, by Nečasovy návrhy uvítali.

"Systém voucherů by byl užitečný. Nebyli bychom už závislí na dotacích," říká Pavla Baxová ze sdružení Rytmus, které pomáhá lidem s postižením žít v běžném prostředí. "Také by to více odpovídalo poptávce."

Stejně tak se nespokojeným organizacím zamlouvá i snaha zamezit zvýhodňování ústavních zařízení.

Stabilizace na prvním místě

Nový systém odhalil, i přes řadu chyb, velmi důležitou věc. Ukázalo se, že peníze na sociální služby čerpají lidé, kteří je nepotřebují.

Nejvíc jich je v domovech důchodců. Podle odhadů bezmála 50 procent lidí, kteří v novém systému nemají nárok na žádný příspěvek od státu, žijí v domovech důchodců, které spolykají obrovský podíl z dotací na sociální služby.

"Rezidenční péče je nadužívaná, o tom není pochyb," říká ministr Nečas. "Určitě se to bude řešit. Zatím nemám připravený konkrétní návrh. Nejdříve musíme systém stabilizovat, změnit systém dotací a zamezit zvýhodňování některých typů služeb."


( zdroj URL: http://aktualne.centrum.cz/domaci/zdravi-skola-spolecnost/clanek.phtml?id=343391 )

Autor: Eliška Bártová
Zdroj: www.aktualne.cz;Aktuálně.cz
Zpet ZpětTisk upravit pro tisk
 
Komentáře ke článku
Infoposel.cz nezodpovídá za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo smazat ty příspěvky, které budou obsahovat vulgární výrazy nebo poškozovat dobré jméno tohoto webu.
 
* 15.02.2007, 09:33 - Jihočeský kraj :
To je vše dobré, ale stále čekám na příspěvek na péči za leden.Peníze stále nejsou.
* 15.02.2007, 10:30 - Čtenář :
A jak peníze dostanou rodinní příslušníci, kteří se starají o postiženého místo ústavu - to se budou muset zaregistrovat jako organizace poskytující sociální služby?
* 15.02.2007, 11:18 - Naštvaný čtenář :
Celý zákon byl špatně koncipovaný, což nechápu, když se na něm pracovalo tolik let. Samozřejmě, že teď budou nejvíce řvát poskytovatele a organizace sociálních služeb, ale jejich fungování by nemělo být závislé na příspěvcích na bezmocnost od postižených osob. Nápad s poukázkami je pěkný nesmysl a jsem zásadně proti. Měli by si konečně už všichni uvědomit, že ten příspěvek člověk dostane, protože je postižený a má vyšší životní náklady!!!! Je to jeho věc, jak s nimi bude nakládat. To je čistá závist od sociálních pracovníků!! Ale mohou si na ten vozík také sednout a poznat, jaký to je skvělý život!!! Zapomněli jste uvést, jaké možnosti a důchody mají v Kanadě, když se pan Nečas inspiruje z této země!!!
* 15.02.2007, 11:28 - pietrusJ :
Naprosto jako invalidní důchodce na vozíku s tebou víše NAŠTVANÝ ČTENÁŘ souhlasím ale mi to tady nezměníme!!:-(( což je velká škoda!!
* 15.02.2007, 12:30 - Čtenář :
Tak by mě zajímalo, na čí straně pan Nečas stojí. Pro koho ty peníze jsou..pro postižené, aby si zpříjemnili život a nebo pro udržení ústavů za každou cenu ?? Zkuste si pane Nečas a vy ostatní sociální pracovníci, žít aspoň pár týdnů na vozíku...ale se vším všudy...!! A né v Praze..ale třeba jako můj syn...na vesnici....
* 15.02.2007, 12:39 - vozíčkář z vysočiny :
Pan Nečas je pouze jen další politik který vymýšlí nové zákony aniž by věděl o čem mluví. Pro něj je důležité to, že NĚCO vymyslel. To se mi na tomto státě hrozně "líbí" že tady rozhodujou lidi, aniž by tomu o čem rozhodují, rozuměli.
* 15.02.2007, 12:51 - Čtenář :
Zase se hájí pouze zájmy ústavů, ale zájmy samotných postižených mohou zůstat stranou.B
* 15.02.2007, 13:41 - yelda :
Já s názorem Nečasa víceméně souhlasím. Peníze postižení získávají na to, aby si nakoupili službu a ne rohlík. V sociálních službách pracuji deset let (a sám jsem na vozíku) z těchto důvodů vím, že většina z peněz, které postižení získají zůstane v rodině a jen pro osobní potřebu. Bohužel u osob plně závislých na péči je situace opačná, protože dávka nestačí na zaplacení celodenní asistenční služby.
* 15.02.2007, 15:29 - Mila :
Také si myslím, že systém tzv. voucherů bude přehlednější a povede postižené lidi k tomu, aby za ně využívali potřebné služby právě oni. Také pracuji v sociální sféře - s mentálně postiženými -a je mi dost smutno z toho, že na peníze těchto lidí čeká hlavně jejich rodina. Vůbec však ne proto, aby nakoupili potřebné služby, ale aby přilepšili sobě. A člověk, který dávky dostane, o nich vlastně vůbec nerozhoduje, postarají se o to jeho "nejbližší"
* 15.02.2007, 15:38 - Čtenář :
Vysoký, vydra, výr, zvykat, žvýkat... " ....ale mi to tady nezměníme..." To je jediné v co doufám vážený pietrusJ. Pokud by to tady vypadalo tak, jak to vypadé s Vašim pravopisem, tak by to byla národní tragédie.
* 15.02.2007, 15:59 - Čtenář :
Nemyslím si, že se již v praxi něco ukázalo. Všechno ukáže až čas a myslím si, že to bude blíže názorům od autorů : yelda a Míla.
* 15.02.2007, 16:39 - Obyvatel ústavu :
Jak mohlo projít v Zákoně o sociálních službách,že celý příspšvek na péči za obyvatele náleží ústavu.Měli by se taky řídit ceníkem poskytovaných služeb a podle ceníku a poskytnutých služeb jim platit,neboť neposkytují veškeré služby,poskytují pouze interní služby a ne externí.Z čeho má obyvatel tyto služby platit,když navíc ústav ještě požaduje přímou platbu za velký /vánoční,velikonoční ap. / úklid 100,-Kč,platbu za uložení věcí do skříněk 10,-Kč ,přípravu jednoduché stravy /namazání chleba ap./ rovněž 10,-Kč z peněz mimo příspěvek na péči.
* 15.02.2007, 18:04 - čtenářka :
Jsem matka postiženého dítěte o které se mimo povinnou školu starám.To bych asi podle p.Nečase platila nájem a v obchodě,abychom měli co jíst vouchery.Do práce chodit nemohu a tohle je náš jediný příjem.To co chce p.Nečas je pěkný nesmysl!!!!!!
* 15.02.2007, 18:04 - čtenářka :
Jsem matka postiženého dítěte o které se mimo povinnou školu starám.To bych asi podle p.Nečase platila nájem a v obchodě,abychom měli co jíst vouchery.Do práce chodit nemohu a tohle je náš jediný příjem.To co chce p.Nečas je pěkný nesmysl!!!!!!
* 15.02.2007, 18:11 - Hana :
Fajn, tak tedy služby na poukázky. Mám dospělou dceru na vozíku, a pečuji o ní od dětství. Když na tom ještě byla lépe, tak jsem pracovala aspoň na půl úvazku a pomáhala babička. Teď už jsem přes deset let doma s dcerou, protože je těžce neurologicky nemocná. Takže co, stanu se poskytovatelkou sociálních služeb, abych se uživila? Příspěvek pro osobu pečující byl zrušen. Do důchodu se mi započítává pět let péče plně, dále pak jen polovina. Je to tzv. náhradní doba. A teď ,podle některých příspěvků mám pocit, že si všichni myslí, jak se máme super. Mně odebrali 5.400.-, dceři 1.800.-, takže jestli nějaké peníze přijdou, zatím nepřišly ani za leden, tak nám přidají 800.- Narozdíl od jiných musím být v pohotovosti 24 hodin deně, atd..., atd...
* 16.02.2007, 13:13 - Eva Kunická :
petr.necas@odsvs.cz Toto je adresa na kterou zasílejte své připomínky a názory.Třeba to nepomůže, ale nedáme se přeci tak lehce. Všechny tyto rzhořčené vzkazy jsem panu Nečasovi poslala, zkuste mu také něco napsat -slušně,ať si nemyslí, že postižený, či ten kdo se o postiženého stará, se neumí vyjádřit. On totiž nemá ani tušení(je to politik), s čím se potýká jakkoliv nemocný člověk a rodina, která se rozhodla držet pohromadě tak, že odmítla pro svého blízkého ústav. Stejně tak nemá tušení jak to v ústavech chodí a co by uvítali postižení, kteří v ústavech jsou. Takže zkusme psát i svá rozhořčení přímo k pramenu, je větší šance, že se někdo chytne za nosánek už kvůli tomu, že by mohl přijít o svůj velmi dobře placený flek.
* 16.02.2007, 14:40 - yelda :
Přípomínky zákon o SS potřebuje, ale lepším adresátem je p. Žárský z MPSV, protože to on je má na starost a sám k nim vyzývá. Nemyslím si, že Petr Nečas je někdo, kdo netuší nic o životě postižených a politikem se taky nenarodil. Vyrostl a stále bydlí v Rožnově pod Radh. a to v paneláku, není ufon z jiné planety (nebo Prahy:-))) Prostor jak vyladit zákon je vždy, ale prosadit případné změny může jen 101poslanců, buďme však realističtí a nečekejme 22tis/měs. pro všechny a na všechno.
* 16.02.2007, 16:38 - vlada :
Na podkladě sdělení pana ministra by měli uvažovat o změny hlavně ve vlastních řadách:ministrů,poslanců,poradců atd.Navrhoval bych aby dostávali poukázky místo platu a odměn a pobírali vypočítaný průměrný plat.Pak by se jim navrhovalo a rozhodovalo zodpovědněji.Pečuji o manželku 24 hodin denně a když sečtu podle tarifů soc.ústavu cenu za služby,které vykonávám já,pak by musela dostávat 30.000,-Kč jen na tyto služby!!!
* 17.02.2007, 00:28 - čtenářka :
No to je opravdu úžasné!!!! Polovina lidí ještě neviděla ani korunu, protože příspěvek na péči se jaksi opozdil, ale už teď se ví, že příspěvek bude zneužíván. Samozřejmě že se najdou takoví, kteří se o to budou snažit, ale s tím se snad muselo počítat. Ale jak k tomu příjdeme my, rodiče postižených dětí, kteří se o ně celý život staráme??? K čemu mi bude nějaká poukázka, když se o dceru chci starat sama? Vždyť to jde proti tomu samotnému zákonu. Jakápak péče v rodině??? Nejprve jsme přišli o POB, teď dostanem místo příspěvku na péči jakousi poukázku a co bude dál?? Vždyť je to postavené na hlavu. Od toho snad budou kontroly, aby se zjistilo, jak je o postiženého pečováno!!!
* 17.02.2007, 14:12 - Hana :
Já si myslím, že více jak polovina lidí neviděla z lednového příspěvku na péči ani korunu. Nám na konto do dneška nepřišlo nic, kromě dceřina invalidního důchodu. Ještě, že mám manžela, který nás uživí, mám obrovské štěstí. Ale co Ti, co ho nemají?
* 17.02.2007, 22:26 - Deli :
Jsem matka dítěte s DMO. Vadí mi, že na nás - rodiny postižených dětí - se pohlíží apriori jako na potenciální zneužívače dávek. Kdybych se opravdu chtěla mít jen dobře, nevzdala bych se před lety slušně rozjeté kariéry. Tím, že jsem dala přednost zodpovědnosti za dítě před vlastními ambicemi, jsem se vlastně postavila do jedné řady s notorickými nemakačenky a různými vykuky, kteří se snaží vytřískat ze státu, co se dá...
* 03.03.2007, 05:58 - Čtenář :
vzkaz pro "yelda" ! Nejenže pan Nečas VŮBEC netuší nic o životě postižených, ale navíc dělá ukvapené závěry. Myslím, že pobyt postiženého je v Ústavu daleko dražší, než když dostane pár korun navíc postižený sám. Pokud si vzpomínám, komunisti byli odsuzováni za selekci postižených , které "nacpali" do Ústavů, aby nebyli na očích. Ale sakra, copak si lidi , např. na vozíku- nezaslouží normální život ?? On už stejně nikdy úplně normální nebude...ale to si NIKDO ze zdravých vůbec neuvědomí. Lidi mějte rozum, kdo to nezažil na vlastní kůži, neuvěří ani nepochopí.... a může mít sociální cítění na vrcholu. Známky na auta pro ZTP/P se dávají bez rozmyslu všem, a pak vozíčkář nemá ani kde zaparkovat. A frajeři klidně obsadí parkovací místa a vozíčkáři makej! Třeba 800 metrů, když chceš koupit rohlík..tak trp !!!
 
Jaký je Váš názor?

 
Do pole "kontrolní kód" opište prosím číslo z následujícího obrázku
kontrolní kód

Kontrolní kód :

Copyright © 2000-2024 Sdružení Veleta, o.s., Developed by Robert Zaborowski, Pulzní magnetoterapie