Dnes je Sobota, 23. listopadu 2024, svátek má Klement
Kontaktní E-mail  

reklama - Sdružení Veleta, o.s.Reklama
 Články   Legislativa   Pomůcky   Adresář služeb   Poradna   Periodika   Servis pro NNO   Diskuse   Ankety   Kontakty  


Vyhledávání

 
hledat v textech článků
pouze ve zvolené rubrice

 
Rubriky

Akce
Auto-moto
Bariéry
Bydlení
Finance
Internet
Inzerce
Jak na to
Legislativa
Literatura
Média
Názory
O nás
Politika
Pomůcky
Poradna
Příběhy nevidomých
Rozhovory
Servis pro NNO
Služby
Sport
Stalo se
Volný čas
Vzdělávání
Zajímavosti
Zaměstnávání
Zdraví
 
Nejčtenější články

 
Naposledy přidané

 
Info E-Mail

Máte-li zájem přijímat novinky našeho webu, zaregistrujte se.

 
   odhlásit

Počet odběratelů: 6949
 
Webinfo


 

03.10.2006, 10:25 - rubrika " Zdraví "
Na co má pacient právo

Nová příručka lidem radí, jak jednat s lékaři a co od nich mohou požadovat.

Na pád z kola zůstala sedmiletému Jáchymovi "památka" v podobě deseticentimetrové jizvy. A taky nenávist k bílým lékařským plášťům. Když jej rodiče před dvěma lety s poraněnou nohou přivezli do nemocnice, chlapec se držel maminky a odmítal se nechat ošetřit.

"Lékaři nakonec ztratili trpělivost, řekli mi, ať jdu pryč, jinak synovi ránu nezašijí. Dodnes slyším, jak se jeho pláč rozléhal za zavřenými dveřmi ordinace. Teď už bych ho samotného nenechala. Muselo to pro být něj hrozné," vzpomíná matka Ludmila Brabcová. Vyčítá lékařům, že měli situaci zvládnout tak, aby mohla být u ošetření syna přítomna.

Rodič má přitom právo zůstat u svého dítěte po dobu vyšetření.

Právě neznalost svých práv a špatná komunikace mezi nemocným a zdravotnickým personálem vedla k tomu, že vznikl průvodce pacientskými právy. MF DNES se podařilo Příručku pacienta, která bude veřejnosti představena až dnes, získat v předstihu. Na jejím sestavení se podílely asociace CzechMed a pacientská sdružení Koalice pro zdraví, Svaz pacientů a Národní rada zdravotně postižených. "Nejde o to, bojovat se zdravotníky, ale upozornit na nedostatky. Ať už se jedná o profesní pochybení personálu, plýtvání léky, nebo naopak o úspory tam, kde nejsou na místě. Má pacientům pomoct zorientovat se v naší legislativě," vysvětlil Tomáš Vican, prezident asociace CzechMed.

Základem příručky jsou odpovědi na nejčastější otázky pacientů. Zájemci se například dozvědí, zda je možné vybrat nebo změnit svého ošetřujícího lékaře, co jsou pacientská práva, kdy mohou žádat nadstandardní péči nebo třeba co je a co není hrazeno zdravotní pojišťovnou.

Nebojte se ptát svých lékařů

Nevíte, co máte dělat při pochybnostech o průběhu své léčby? Chcete si ověřit, zda vás lékař léčí správně?

"Při podezření na odborné pochybení lékaře můžete podat stížnost na Českou lékařskou komoru, jinou profesní organizaci nebo pacientské sdružení," radí příručka. Lékař pak může dostat od lékařské komory důtku, absolvovat doškolení v oboru nebo mu udělí pokutu.

"Pacienti se často bojí svých lékařů na cokoliv zeptat, ale to je špatné. Musí si uvědomovat svá práva," řekla Jana Petrenko, šéfka sdružení pacientů Koalice pro zdraví. "Často se - hlavně u starších lidí - setkáváme s tím, že jen aby nerozzlobili svého doktora, raději se na nic neptají," říká Petrenko.

Navíc jsou v příručce kontakty na pacientská sdružení, zdravotní pojišťovny či státní zdravotnické instituce. Průvodce pacientskými právy lze získat od 1. října zdarma ve vybraných nemocnicích, u lékařů a v pacientských organizacích. K dispozici bude i na internetových stránkách www.forum.czechmed.cz.

Podle ministra zdravotnictví Tomáše Julínka už bylo načase, aby podobná příručka vznikla. Pacientské příručky však podle něj nestačí a zapotřebí bude změna zákona. "Někdy v roce 2008 považuji za reálné, aby bylo zakotveno v zákonech, na co všechno má pacient nárok ze zdravotního pojištění. Pacienti by se tak mohli opřít o konkrétní věci a teprve tehdy se začne datovat jejich skutečná emancipace," dodal ministr.

Otázky a odpovědi z příručky pro pacienty

Kdy mohu požadovat odvoz do nemocnice sanitkou?
Navrhne ho sám lékař v případě, že váš zdravotní stav neumožňuje dopravu běžným způsobem, a vystaví vám na sanitku poukaz. Pokud lékař váš nárok neuzná, sanitku si zajistit můžete, ale musíte převoz zaplatit.

Mohu odmítnout operaci nebo vyšetření?
Každý pacient má právo odmítnout léčbu, pokud jej lékař současně informuje o možných důsledcích tohoto rozhodnutí. Před odmítnutím léčby je vždy lepší se poradit ještě s dalším odborníkem.

Zdroj: Průvodce pacientskými právy

Autor: PAVLA KUBÁLKOVÁ, LENKA PETRÁŠOVÁ
Zdroj: Mladá fronta DNES
Zpet ZpětTisk upravit pro tisk
 
Komentáře ke článku
Infoposel.cz nezodpovídá za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo smazat ty příspěvky, které budou obsahovat vulgární výrazy nebo poškozovat dobré jméno tohoto webu.
 
* 04.10.2006, 10:38 - Čtenář :
Navštívili jsme s manželem obvodní lékařku. Po vstupu do ordinace jsme zjistili, že se nějak nemůže vyznat v pláštích, které jí přivezli z prádelny. Pak zazvonil telefon a deset minut řešila problém se zdravotní pojišťovnou ohledně nějakých dokladů, které po paní doktorce opět chtěli. Po zavěšení sluchátka jsem čekala, že se omluví za zdržení a vyšetří nás. My jsme však dostali lekci, že slušností by bylo, když telefonuje, abychom opustili ordinaci...Změňte lékaře! Ale doktoři nové pacienty nepřijímají, mají jich už dost.
* 09.10.2006, 12:27 - Irena Marešová :
dneska nema pacient narok na nic,ten se musi chovat tak,aby se mu lekar vubec venoval a jednal s nim jako s clovekem a ne jak s tim,kdo je na nem zavisly.
* 20.10.2006, 18:35 - Čtenář :
muj nazor na zdravotnictvi je takovy, ze v nemocnici je to tak hrozne jine...i kdyz se snazi, aby se pacienti meli jako doma, tak to se preci nikdy nemuze srovnat.Vetsina nemocnici ma na oddelenich bile zdi a to uz pacientum nemuze pripadat jako domov....vim o cem mluvim,jsem totiz zdravotni sestra sice zacinajici kratce po maturite, ale mam na to objektivni nzor....Presto se musim zdravotnictvi zastat v tom, ze se snazi pacienty co nejmene stresovat a vytvaret jejich hospitalizaci co nejkratsi, aby mohli pacieti dokoncit lecbu v klidu domova...
* 18.12.2006, 11:47 - Marešová Irena :
ale také někdy propustí pacienta předcasně a to má pak dalekosáhlé důsledky,nemocný se cítí lépe,tak šup s ním z nemocnice domů,a pak po pár dnech umírá.Tomu se říká nedbalost a smrt neni na místě.L=pe pacienta mít na oddělení delší dobu a pustit ho v naprostém pořadku domů,než si pak drbat hlavu a zodpovídat se před soudem
* 28.02.2007, 17:23 - Vaše jméno - nepovin :
p.Marešová má pravdu,taky mám takové zkušenosti,lékařka mojich dětí si snad myslí ,že se nudím že k ní chodím, že moje 5-ti leté dítě pořád kašle,dusí se a blije,3 měsíce ho léčila stoptussinem v prosinci pár dní před štedrým večerem sme tam byli znovu,opět viróza(i ho poslouchala),25.prosince sme skončili na pohotovosti s neklesajícími teplotami 39,5-rozsáhlý zápal plic,víte co mi řekla na nejbližší kontrole(zabralo až druhé antibiotikum),že se jí to taky nezdálo,ale nic víc než stoptussin sme od ní nedostali, dnes je prostě takový přístup lékařů k pacientům,hlavně ať pořád štrajkují za zvýšení platů!!!
* 03.03.2007, 07:03 - Ája :
Manžel má již dva měsíce deprese a všichni lékaři na něj kašlou. Nikdo s ním pořádně nepromluví, nemají na něj čas, jelikož "hrabou" a mají spoustu objednaných pacientů, které potom nestíhají vyšetřovat. Hlavně, že z nás jdou prašule. Proč není ustanoven počet pacientů, které může lékař denně ošetřit? A hlavně mít na vyšetření klid!!!!! To samé platí o lécích na deprese, když manžel řekne, že je mu z nich zle, udělají z něho hypochondra a mají ho z krku. A to by ještě chtěli za návštěvu u lékaře 50,-Kč? To je jako kdybych šla nakupovat a ještě jim platila za vstup, že mohu vůbec své těžce vydělané peníze utratit a neumřít hlady. Neskutečné, co se tady v tom státě děje.
* 30.09.2010, 18:50 - Čtenář :
MUDr. není Bůh ,ale lidé to pořád nedokáží pochopit ,chce to více vstřícnosti i z Vaší strany , jinak z některých komentů je mi na zvracení !
* 30.09.2010, 18:50 - Čtenář :
MUDr. není Bůh ,ale lidé to pořád nedokáží pochopit ,chce to více vstřícnosti i z Vaší strany , jinak z některých komentů je mi na zvracení !
 
Jaký je Váš názor?

 
Do pole "kontrolní kód" opište prosím číslo z následujícího obrázku
kontrolní kód

Kontrolní kód :

Copyright © 2000-2024 Sdružení Veleta, o.s., Developed by Robert Zaborowski, Pulzní magnetoterapie