Dnes je Neděle, 22. prosince 2024, svátek má Šimon
Kontaktní E-mail  

reklama - Sdružení Veleta, o.s.Reklama
 Články   Legislativa   Pomůcky   Adresář služeb   Poradna   Periodika   Servis pro NNO   Diskuse   Ankety   Kontakty  


Vyhledávání

 
hledat v textech článků
pouze ve zvolené rubrice

 
Rubriky

Akce
Auto-moto
Bariéry
Bydlení
Finance
Internet
Inzerce
Jak na to
Legislativa
Literatura
Média
Názory
O nás
Politika
Pomůcky
Poradna
Příběhy nevidomých
Rozhovory
Servis pro NNO
Služby
Sport
Stalo se
Volný čas
Vzdělávání
Zajímavosti
Zaměstnávání
Zdraví
 
Nejčtenější články

 
Naposledy přidané

 
Info E-Mail

Máte-li zájem přijímat novinky našeho webu, zaregistrujte se.

 
   odhlásit

Počet odběratelů: 7046
 
Webinfo


 

27.09.2006, 10:30 - rubrika " Bariéry "
Rozbíjí bariéry vozíčkářům

Počítač

Žáci a studenti s tělesným postižením narážejí nejen na nemilosrdná schodiště ve školních budovách, ale často se také obtížně přizpůsobují běžným formám výuky. Pomoci jim může výpočetní technika.

Učitel přijde s notebookem a rozdá žákům bezdrátové myši

Žákům s pohybovým postižením mohou počítače znatelně usnadnit práci. Škola, která jim to chce umožnit, se však musí vypořádat se dvěma problémy.

Kde vzít počítače na vybavení výpočetní technikou a jaké programy na ně instalovat? Nevyplatí se čekat na štědrého sponzora. Pomocníků je stále málo, ale některé nadace nebo projekty financované z evropských grantů situaci pomalu mění. Na Soukromé obchodní akademii v Žatci studuje společně se zdravými žáky také patnáct pohybově handicapovaných.

„Nabízíme jim speciální formu studia, některé podklady dostávají poštou,“ říká jednatel školy Michal Rybáček. „Pro studenty jsou přitom velkým plusem počítače, práci jim usnadní opravdu hodně,“ dodává. Dostupnost studijních materiálů na počítači vyrovnává pohybové potíže žáků i za jejich přítomnosti ve škole. Právě za tímto účelem vybavila školní počítačovou učebnu Nadace Charty 77 v rámci svého projektu Počítače proti bariérám. „Čtyři handicapovaní už u nás úspěšně odmaturovali,“ uvádí Rybáček.

Počítače z peněz nadace

Nadaci Charty 77 může o pomoc požádat i každý handicapovaný student, který potřebuje počítač domů. V rámci svých možností mu vybavení zakoupí nebo mu na jeho nákup přispěje. Pokud se do projektu zapojí škola či jiná vzdělávací instituce, nadace pro ni zajistí i zaškolení učitelů pro práci s těmito pomůckami. „Podporujeme školy, které integrují postižené studenty do kolektivu,“ říká ředitel projektu Rudolf Kubík. „Stačí, aby nám její zástupce zaslal žádost s několika dokumenty.“ Mezi listiny, které je třeba předložit, patří například doklad o zdravotním handicapu žáků. Úplný seznam dokumentů najdete na internetových stránkách nadace.

Zkoušení kliknutím

Jeden z programů pro handicapované, který lze na počítačích používat, připravilo občanské sdružení CELN. Projekt je financovaný z evropských fondů a má pomáhat v integraci pohybově postižených žáků do běžných kolektivů. Do vybraných škol zavádí systém Multimice. Učitel přijde do třídy s přenosným počítačem a rozdá všem žákům bezdrátové počítačové myši.

„Žáci mohou komunikovat s kantorem i mezi sebou prostřednictvím myši přímo ze své lavice,“ popisuje manažer projektu David Jandera. Pomocí multimediální tabule, na kterou se promítá obrazovka učitelova počítače, zadává pedagog žákům připravené úkoly. Když žáka umožní právě jeho myši ovládat ukazatel na tabuli, tedy například vybrat v testu správnou variantu odpovědi. Pokud učitel povolí přístup všem myším, může vyhlásit soutěž o to, který žák správně odpoví dřív, nebo je nechat hlasovat. Pohybově handicapovaní žáci jsou v tomto případě stejně „mobilní“ jako jejich spolužáci. Program je přitom podle Jandery zpracován tak, aby i pro méně technicky zdatné pedagogy nebylo velkým problémem v aplikaci test připravit nebo použít už hotový výukový program.

Škola systém zkouší

Systém Multimice zkouší Základní škola Lipová-lázně. Podle učitele informatiky a výchovného poradce Jiřího Tilgnera handicapovaným žákům pomoci může. „Bezdrátové myši mají dosah kolem deseti metrů, postižení proto nemusí být svými obtížemi omezováni,“ podotýká.

Tuto metodu škola testuje v různých předmětech i mezi zdravými žáky. „Žákům se toto zařízení líbí a práci s ním berou velice vážně,“ říká Tilgner. „Systém navíc přispívá k prohlubování a upevňování znalostí.“

Neuškodí osobnímu kontaktu?

Pokud je žák s učitelem v jedné místnosti, a přesto spolu komunikují prostřednictvím výpočetní techniky, nabízí se otázka, zda to nepovede k jistému odosobnění výuky. S tím vedoucí projektu David Jandera nesouhlasí. „Systém podle mě nabízí právě přesný opak,“ tvrdí. „Zapojuje pohybově handicapované žáky do běžné výuky aktivně.“ Upozorňuje zejména na možnost rychlé odezvy žáků na pokládané otázky a zatraktivnění výuky formou hry.

Vzájemného odcizení spolužáků se neobává proto, že jim systém umožňuje pracovat společně, což jejich komunikaci prý naopak posílí. „Navíc se samozřejmě nevylučuje možnost běžného vyvolání žáka k tabuli,“ připomíná Jandera. Vyvolaný žák může výukový program ovládat přímo na interaktivní tabuli a dle pokynů učitele spolupracovat s ostatními žáky v lavicích.

Výhody, nevýhody

Mají se handicapovaní učit přes počítač?

Počítač s internetem či bezdrátovými technologiemi nezná vzdálenost, vyvažuje tak pohybovou nevýhodu

Pokud se komunikace přes počítač přežene, může naopak vzájemné vztahy handicapovaných a zdravých studentů odosobnit, a zvýšit tak pocit osamělosti

Užitečné odkazy

http://www.kontobariery.cz
http://www.celn.cz
http://www.petit-os.cz

Autor: PETR SUCHOMEL
Zdroj: Mladá fronta DNES
Zpet ZpětTisk upravit pro tisk
 
Komentáře ke článku
Infoposel.cz nezodpovídá za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo smazat ty příspěvky, které budou obsahovat vulgární výrazy nebo poškozovat dobré jméno tohoto webu.
 
* 27.09.2006, 11:25 - Čtenář :
Vaše užitečné odkazy ale nefungují, musí se kopírovat.
 
Jaký je Váš názor?

 
Do pole "kontrolní kód" opište prosím číslo z následujícího obrázku
kontrolní kód

Kontrolní kód :

Copyright © 2000-2024 Sdružení Veleta, o.s., Developed by Robert Zaborowski, Pulzní magnetoterapie