Dnes je Neděle, 5. ledna 2025, svátek má Dalimil
Kontaktní E-mail  

reklama - Sdružení Veleta, o.s.Reklama
 Články   Legislativa   Pomůcky   Adresář služeb   Poradna   Periodika   Servis pro NNO   Diskuse   Ankety   Kontakty  


Vyhledávání

 
hledat v textech článků
pouze ve zvolené rubrice

 
Rubriky

Akce
Auto-moto
Bariéry
Bydlení
Finance
Internet
Inzerce
Jak na to
Legislativa
Literatura
Média
Názory
O nás
Politika
Pomůcky
Poradna
Příběhy nevidomých
Rozhovory
Servis pro NNO
Služby
Sport
Stalo se
Volný čas
Vzdělávání
Zajímavosti
Zaměstnávání
Zdraví
 
Nejčtenější články

 
Naposledy přidané

 
Info E-Mail

Máte-li zájem přijímat novinky našeho webu, zaregistrujte se.

 
   odhlásit

Počet odběratelů: 7086
 
Webinfo


 

05.12.2005, 07:26 - rubrika " Bariéry "
Staří lidé a doprava, nevýhody současných konstrukcí nízkopodlažních vozidel

Ing. Alena Houserová, CDV

Pojem stáří je velmi nepřesný. Může se jím vyjadřovat jednak kalendářní věk daného jedince, nebo jeho fyzický a psychický stav. Jsou čilí osmdesátníci, kteří se v dopravních prostředcích pohybují bez omezení, na druhé straně jsou lidé, kteří v šedesáti zapomínají cestu domů….

Předmětem tohoto článku nejsou dnes staří lidé, kteří jsou tělesně i duševně na výši, nýbrž ti, kteří jsou už jen málo soběstační a zaslouží si proto naší pozornosti a zvláštních ohledů.

Psychika starého člověka - v tomto případě toho, který má už sníženou schopnost pohybu a orientace - je velmi odlišná od psychiky mladých a zdravých lidí. Především je tu strach z upadnutí, neschopnost zvládnout samostatně situaci, dosáhnout cíle své cesty bez úhony. Pro člověka, který špatně vidí, špatně slyší a špatně se pohybuje, je prvořadé najít co nejrychleji místo k sezení. Proto by na sedadla v městské hromadné dopravě, určená osobám se zdravotním postižením, měli usedat jen ti, kterým jsou určena. V nízkopodlažních dopravních prostředcích by pak měla být umístěna tak, aby byla danému "potřebnému" cestujícímu lehce dostupná.

Interiér nízkopodlažních dopravních prostředků je dán především jejich konstrukčními možnostmi, z toho plyne, že požadavky osob se sníženou schopností pohybu a orientace jsou při jejich řešení až na druhém místě. Konkrétní případ:

Konstrukce nízkopodlažních např. autobusů vyvolává potřebu nástupu středními dveřmi. Cestující většinou neví (může si přečíst na sloupku, ale nechce se mu vytahovat brýle, které by mu mohly upadnout, třeba se opírá o dvě berle a nemá volné ruce, třeba i tak nepřečte, co je malými písmenky napsáno), jestli přijede nízkopodlažní, nebo vysokopodlažní vůz. Zejména starší lidé jsou zvyklí nastupovat předními dveřmi, což má následující výhody:

- řidič je vidí, ví, kdy jsou ve voze, kdy jsou usazeni, a kdy se může s vozem rozjet
- cestující má pocit, že je viděn, je klidnější (každá cesta je pro staršího člověka traumatizující)
- přední dveře jsou užší, a proto vhodnější pro nástup člověka, který se do vozu vytahuje silou svých paží (prakticky to vypadá tak, že starý člověk vhodí berle do vozu, chytne se madel dveří, vtáhne se dovnitř a hned usedne na nejbližší sedadlo - nikoliv přes uličku!)
- starší cestující byl celoživotně nabádán, aby nastupoval pouze předními dveřmi, a nechápe, proč by tento zažitý a užitečný zvyk měl měnit. Tento způsob nástupu byl pro invalidy dříve jedině možný a později alespoň doporučovaný.

Pokud to obrátíme, potom nevýhody nástupu středními dveřmi jsou následující:

- U nízkopodlažního dopravního prostředku není možno, aby člověk nastoupil tak, jak byl zvyklý a jak mu to vyhovuje, protože to neumožňuje konstrukce vozidla. Když takový vůz přijede (a není to pravidlem, většinou alternuje s vozy vysokopodlažními), musí se starý člověk na úzkém nástupním můstku třeba v davu přesunout o dveře dál, tím se zpozdí a zpanikaří.
- Zvykne-li si starý člověk na to, že má nastupovat pouze středními dveřmi a přijede vůz vysokopodlažní, dovnitř se prostě nedostane, protože dveře jsou širší a on se nemůže přitáhnout.
- Sedadla pro invalidy jsou umístěna sice hned u středních dveří, ale jsou obrácena tak, že člověk sedící na invalidním místě nastupujícího zdravotně postiženého nevidí. Pokud místo uvolní, je to se zpožděním, a starému člověku hrozí pád při rozjezdu autobusu. Řidič nevidí, jestli si zdravotně postižený cestující stačil sednout - platí zejména při plně obsazeném autobuse.
- Sklopná sedátka v místech pro kočárek nebo invalidní vozík lze sklopit jen velkou silou, kterou starší člověk postrádá.
- Starší člověk zpanikaří, protože ví, že nemůže se řidičem komunikovat, protože že ho řidič prostě nevidí.
- Strach vyvolá agresivitu a mezi cestujícími může dojít ke konfliktní situaci. (Z psychologického hlediska je cestování MHD stresující v každém případě už jen proto, že jde o blízký kontakt naprosto cizích lidí, který někomu může být natolik nepříjemný, že situaci - neuvědoměle a bezděky - řeší zvýšenou agresivitou a vyvoláváním konfliktů).

Výhody nástupu středními dveřmi jsou pouze konstrukčního charakteru. Nabízíme k úvaze : pokud není možno z konstrukčních důvodů změnit to, že nízkopodlažním je střed vozidla, potom by bylo na místě uvažovat alespoň o instalaci kamer do střední části vozu. Záznamy by nebylo třeba uchovávat po delší dobu, kamery by sloužily hlavně řidiči při kontrole nástupu a výstupu handicapovaného cestujícího středními dveřmi. Snížil by se i vandalismus v dopravních prostředcích. Finanční náročnost instalace kamer se jeví jako vysoká, ale v budoucnu se jí s vysokou pravděpodobností nevyhneme.

Uvědomujeme si, že technické a konstrukční podmínky nízkopodlažního vozidla jsou takové, jaké jsou, patrně ještě po dlouhou dobu bude třeba z nich vycházet. Na druhé straně potřeby a požadavky těch, pro které byly vůbec nízkopodlažní dopravní prostředky vyvinuty, mají také svou váhu. A ne vždy jsou ve vzájemném souladu.

Polemika a diskuse na toto téma je vítána.

Autor: Ing. Alena Houserová, CDV
Zpet ZpětTisk upravit pro tisk
 
Komentáře ke článku
Infoposel.cz nezodpovídá za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo smazat ty příspěvky, které budou obsahovat vulgární výrazy nebo poškozovat dobré jméno tohoto webu.
 
Žádné.
 
Jaký je Váš názor?

 
Do pole "kontrolní kód" opište prosím číslo z následujícího obrázku
kontrolní kód

Kontrolní kód :

Copyright © 2000-2025 Sdružení Veleta, o.s., Developed by Robert Zaborowski, Pulzní magnetoterapie