|
04.11.2005, 07:25 - rubrika " Názory " | | Myšlení, slova a skutky
Po roce 1989 nastala velká inventura slov. Jakmile se otevřela brána pro činnost charit, diakonií a občanských sdružení, nejedna organizace při svém vzniku hledala vhodné výrazy pro své poslání, pro své cíle a činnosti. Poslání bylo třeba formulovat tak, aby věrně odráželo každý budoucí počin organizace.
Záhy se zjistilo, že důvody pro vznik nestátních neziskových organizací v sociální oblasti jsou neseny nejen změnami strukturálními, ale zejména obsahovými, a že je třeba vytvořit pro ně nové pojmy, odrážející důstojnější postavení klientů. Došlo ke změně chápání postupů a přístupů v sociálních službách. Bylo žádoucí, aby také veřejnost a média reflektovala novou společenskou situaci a změny, které přináší. Mnohé organizace zavedly termín osob se zdravotním postižením namísto zdravotně postižených osob. To není slovíčkaření. Znamená, že v centru pozornosti stojí člověk, na druhém místě jeho atribut. Tento termín a jeho obsah našly široké porozumění a časem převážily nad „handicapovanými“ či „zdravotně znevýhodněnými“, ač čeština je jazykem mnoha možností.
Doslova revoluce slov nastala v oblasti péče o mentálně postižené. Ani se dnes nechce vyslovit či napsat slovo „mentálové“, tak hojně používané ještě na počátku devadesátých let. Jak o lidech přemýšlíme, jak je nazýváme, tak s nimi také zacházíme. Proto nově vzniklé organizace a společnosti ve svém poslání začaly zdůrazňovat cíl, smysl a obsah činnosti: raná péče, chráněné bydlení, podporované zaměstnávání. Cíl znamená otevření se budoucnosti, perspektivu, zónu možného vývoje.
Některé pojmy jsou zdánlivě nevykořenitelné. Tak třeba defektologie, která se na některých pedagogických fakultách přednáší již od roku 1956. V tomto kontextu není snadné uvažovat o samostatném životě „defektních jedinců“, překonat determinaci vývoje defektních dětí a přestat je dělit podle druhů postižení. Nehledě na to, že na pedagogických fakultách našich univerzit již s naprostou samozřejmostí speciální pedagogiku studují lidé se zdravotním postižením a svým způsobem života determinaci danou vrozenými či získanými defekty potírají.
Pravděpodobně se nikdo prozatím nezabýval tím, jaký dopad na děti, vychovávané podle tohoto klíče, má výrazivo používané ve školách, kde například děti se specifickými potřebami jsou od ostatních dětí odváděny do jiných tříd „na nápravu“ a nad jejich hlavami stále poletují „vady“. Nepochybně se v nich zabydlí přesvědčení, že jsou vadné, a tím neplnohodnotné. Postoj ze strany učitelů nemusí být veden zlým úmyslem, stačí slabá sociální inteligence či neschopnost vcítit se do situace svěřených dětí. Je přitom známo, že nejen děti se smyslovým či pohybovým postižením, žáci zvláštních nebo pomocných škol, ale i děti s hlubokými formami mentálního postižení vnímají, jak o nich dospělí hovoří. Vyjadřují-li se s despektem nebo soucitně a s důrazem na marné snahy o zlepšení stavu dítěte, negativně poznamenávají jeho osobnostní vývoj.
Praxe dává zapravdu těm, kdo prosadili možnost vzdělávání pro všechny. Raná péče ukázala cestu i zatvrzelým skeptikům. Dříve nevyužívané metody fyzioterapie zvýšily kvalitu života mnoha lidem se zdravotním postižením. Nový pohled otevřela Evropská sociální charta myšlenkou začleňování. I přes dílčí neúspěchy se šíří integrace dětí se zdravotním postižením do běžných škol. A už zase nastal čas revidovat pojmy.
Diskuse spojená s přípravou zákona o sociálních službách ukázala, jak mnoho poskytovatelů sociálních služeb vnímá změnu v přístupu k lidem, kteří sociální služby využívají. Spor se rozhořel hned o první řádku vládního návrhu, totiž o to, zda v zákoně zakotvit „pomoc“ či „podporu“. Hovoří-li se o rovnosti příležitostí a jejich vyrovnávání, dnes již mnohaleté zkušenosti dokládají, jak důležité je vyrovnat nejprve vztah poskytovatele a uživatele sociálních služeb. Termín pomoc diferencuje vyšší postavení toho, kdo pomoc poskytuje a nižší postavení toho, kdo pomoc přijímá. Termín podpora v sobě obsahuje princip partnerství – ochotu poskytnout sociální službu bez jakéhokoliv odstínu diskriminace či narušení lidské důstojnosti člověka, na poskytování sociálních služeb závislého.
Cesta „defektních“ dětí ke sdílení daru lidské pospolitosti není ještě ukončena. Věřme, že se bude stále více používat pojem „děti se specifickými potřebami“ pro ty, které se mohou díky svému postižení rozvíjet jiným způsobem než ostatní děti. A jistě se brzy změní i výuka na pedagogických fakultách, aby každý učitel (nejen speciální pedagog) mohl rozvinout své schopnosti při učení mimořádných žáků. V myšlenkách, slovech i skutcích.
Autor: Milena Černá, předsedkyně o. s. SKOK Zdroj: e-Informační Bulletin
| | | | Komentáře ke článku Infoposel.cz nezodpovídá za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo smazat ty příspěvky, které budou obsahovat vulgární výrazy nebo poškozovat dobré jméno tohoto webu. | | | |
08.11.2005, 10:24 - Mgr. Martin Lečbych :Dobrý den, rád bych vyjádřil souhlas s autorčiným názorem, že pojmy, které se tradičně používaly k označování lidí s postižením je třeba revidovat a zamyslet se nad nimi. Bohužel pojem, který autorka navrhuje - "děti se specifickými potřebami" je taktéž nešťastný (i když s ním operuje i náš zákon). Tento pojem implikuje, že tyto děti mají jiné -"speciální" - potřeby než děti bez postižením, což považuji za nesmyslné. Ať vezmeme jakýkoliv model základních lidských potřeb (Matějček, Langmeier, Maslow, Rogers...) nenalezneme důvod myslet si, že potřeby lidí bez postižení a lidí s postižením se liší. Zkrátka všichni potřebujeme to samé - lásku, podněty, řád, smysluplnou činnost atd. atd. Lidé vzdělávaní nebo žijící ve speciálním prostředí si často díky tomuto prostředí osvojí speciální ZPŮSOB jakým uspokojují své PŘIROZENÉ potřeby. Proto navrhuji raději používat termíny jako např. - lidé, kteří "potřebují jiný způsob podpory", "lidé s odlišnými vzdělávacími nároky" apod. | | 14.12.2005, 11:13 - Jiříčková K. :Zdravím, nevidím cestu v tom, že nahradíme slova, která nám připomínají " vadu" pojmem neutrálnějším.Nový pojem bude znát pouze úzký kruh lidí ( jen pro informaci- v Ostravě spec.pedagogé skládají zkoušku z oftalmopedie, v Hradci Králové jste upozorňován, že pokud toto slovo vyslovíte- letíte od zkoušky- tyflopedie je jediný správný pojem. Defekt nebo vada, komprehezivní nebo ucelený...) Když se nedokáží dohodnout a tolerovat se odborníci, nechtějte to po celé společnosti. Já vidím cestu v pěstování sebevědomí a v přijetí sebe sama.Není větší radost než potkat přítele s handicapem, který si dokáže dělat legraci ze mne, kteŕá opatrně chodí kolem horké kaše a bojí se, aby
slovně neublížila. My "zdraví " totiž tím svým kličkováním a přehnaným děláním "jakože nic" nepomáháme. Já se přikláním nazvat handicap handicapem či vadu vadou a dál se zajímat jen jaký to je člověk-kamarádský, zákeřný, ochotný, sobecký... | |
|
|
|