Dnes je Neděle, 24. listopadu 2024, svátek má Emílie
Kontaktní E-mail  

reklama - Sdružení Veleta, o.s.Reklama
 Články   Legislativa   Pomůcky   Adresář služeb   Poradna   Periodika   Servis pro NNO   Diskuse   Ankety   Kontakty  


Vyhledávání

 
hledat v textech článků
pouze ve zvolené rubrice

 
Rubriky

Akce
Auto-moto
Bariéry
Bydlení
Finance
Internet
Inzerce
Jak na to
Legislativa
Literatura
Média
Názory
O nás
Politika
Pomůcky
Poradna
Příběhy nevidomých
Rozhovory
Servis pro NNO
Služby
Sport
Stalo se
Volný čas
Vzdělávání
Zajímavosti
Zaměstnávání
Zdraví
 
Nejčtenější články

 
Naposledy přidané

 
Info E-Mail

Máte-li zájem přijímat novinky našeho webu, zaregistrujte se.

 
   odhlásit

Počet odběratelů: 6949
 
Webinfo


 

16.06.2005, 09:26 - rubrika " Názory "
Jak pomáhat zdravotně postiženým

Osoby handicapované, zejména zdravotně, mají většinou schopnost obrany a často i vlastní aktivity sníženou. Platí to rovněž v oblasti společenského uplatnění a zaměstnanosti. Široký okruh etiky, případně podnikových filantropií, ale zejména společenské spoluodpovědnosti, označované corporate social responsibility, u nás zatím pokulhává.

Sponzoring a další formy výpomoci směřují k charitám, obecně prospěšným společnostem, případně jiným neziskovým sdružením, avšak zaměstnavatelé zdravotně postižených z podnikatelské sféry stojí zcela mimo sféru bohatých bank, korporací a dalších firem.

Živnostenské podnikání sice má v základní preambuli činnost za účelem zisku, ten se však v nerentabilních odvětvích (výroba obuvi, oděvů a jiné) zcela vytratil. Často přitom jde o práce vhodné pro zdravotně postižené osoby.

Místa pro znevýhodněné?

Zákonodárci projevili dobrý úmysl jak v minulém, tak i v nynějším zákoně o zaměstnanosti přispět k řešení vytváření pracovních míst pro zdravotně postižené. Prováděcí vyhláška Ministerstva práce a sociálních věcí č. 518/2004 Sb. pak prezentuje základní úmysl podpořit tento záměr.

Průhledný postup tím však končí. V praxi většinou vnikáme dál, v lepším případě do neznáma, v horším do džungle a ještě k tomu ve tmě. Zaměstnavatelé převážně zdravotně postižených osob jsou vděčni za dotační podpory - mnozí by bez nich ani nemohli existovat, avšak potřebují také zásobník práce, zakázky na výrobu a služby. Zde narážíme na těžkou překážku.

Ač zákon výslovně uvádí, že firmy a instituce s více než 25 zaměstnanci mohou odběrem výrobků nebo služeb od zaměstnavatelů převážně zdravotně postižených osob řešit svou povinnost zaměstnanosti čtyř procent zdravotně znevýhodněných osob, skutečnost je jiná. Řada obchodních firmiček raději dováží zboží z Asie, patřičně levné (ať zbývá i na korumpování), většinou nekvalitní a touto metodou jsou schopny plnit i státní zakázky.

Další překážkou je aplikace výkladu a kontroly dodržování zákona o zaměstnanosti, kde svou úlohu sehrává Ministerstvo práce a sociálních věcí. Řádná metodika k dispozici není. Obratný obchodní pseudopodnikatel může přijmout dva zdravotně postižené zaměstnance čile rozjet obchodování, pohlídat si pouze, aby faktury rozdrobil na částky do čtvrt miliónu korun jednomu odběrateli a zničit "asijskou" nízkou cenou skutečného výrobce zaměstnávajícího třeba 200 handicapovaných osob. Výsledek? V řadách nezaměstnaných se jednak ocitne uvedených 200 zdravotně znevýhodněných, jednak odběratelé onoho pseudopodnikatele neodvedou státu 8,7 miliónu korun za povinnost zaměstnanosti postižených osob. V celorepublikovém měřítku jde o stamiliónové až miliardové souhrnné částky. Jedná se o částky nemalé, protože neplnění zaměstnanosti osob se zdravotním postižením nebo nevyužití takzvaného náhradního plnění odběrem výrobků nebo služeb (tedy nikoliv zboží) od zaměstnavatele převážně zdravotně postižených může být jinak kompenzováno odvodem do státního rozpočtu. Za každou postiženou osobu tento odvod činí dvouapůlnásobek průměrné mzdy.

Odstranění deformace stavu musí vyjít nutně z centra. Účetní standardy Evropské unie, zavedená statistika i výkaznictví jednoznačně rozlišují zboží oproti výrobku. Ministerstva ale rozdíl mezi obchodníkem a výrobcem zřejmě nepoznají.

Dalším problémem je svévolnost výkladu zákona. Například zaměstnavatelé převážně zdravotně postižených osob mají ze zákona právo na informace, žel nedozvědí se nikde ani to, kterému podniku či instituci (nenaplňujícímu stanovený počet zdravotně znevýhodněných zaměstnanců) by výrobky či služby nabídli. Po více než 30 letech zkušeností s řízením velkých kolektivů zdravotně postižených zaměstnanců tvrdím, že jsme v nejhorších podmínkách.

( autor - předseda výrobního družstva VKUS Frýdek-Místek )

Autor: Jiří Schwarz
Zdroj: Hospodářské noviny
Zpet ZpětTisk upravit pro tisk
 
Komentáře ke článku
Infoposel.cz nezodpovídá za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo smazat ty příspěvky, které budou obsahovat vulgární výrazy nebo poškozovat dobré jméno tohoto webu.
 
* 06.07.2005, 21:29 - ANTEX- Ansorge Jiří :
S tímto článkem musím 100% souhlasit ! Jsem v oboru zatím jen krátce (dva roky provozuji malou chráněnou dílnu 5 zaměstnanců všichni zdravotně postižení) ale již jsem zjistil že něco vyrábět a potom se to snažit nabízet jako formu náhradního plnění, to sklízím jen posměch..Vítězí obchodní společnosti které vám nabidnou asijské zboží za polovinu a náhradního plnění dodají kolik chcete.
 
Jaký je Váš názor?

 
Do pole "kontrolní kód" opište prosím číslo z následujícího obrázku
kontrolní kód

Kontrolní kód :

Copyright © 2000-2024 Sdružení Veleta, o.s., Developed by Robert Zaborowski, Pulzní magnetoterapie