Děti ze speciální školy se v běžném životě neztratí
Speciální škola ve Vyškově je v okrese jediným velkým zařízením s péčí o handicapované děti.
Jaká zařízení jsou konkrétně součástí vaší školy?
Naší součástí je zvláštní škola, pomocná škola, školní družina, speciální základní škola při nemocnici, speciální mateřská škola a jedno odloučené pracoviště, které je v nemocnici ve stacionáři. Tam jsou děti těžce mentálně postižené s diagnózou autismu. Celkem pečujeme asi o sto dvacet dětí.
V čem vaše péče spočívá?
Naši žáci mají zdravotní problémy, postižení je mentální i tělesné. Jejich vady souvisí jak se zrakem, se sluchem i s řečí, případně jsou kombinované. Veškerou péči proto stavíme na principu individuálního přístupu k dětem, s tím souvisí hlavně menší počty žáků a redukce učiva.
I přesto se nyní velmi hovoří o velkých pozitivech integrace žáků.
Pokud má dítě jakékoli postižení, má možnost plnit školní docházku jak v základní škole, tak i ve speciální škole. V našich podmínkách jim odpadá velký stres, dítě se ve třídě navíc necítí méněcenné. Ano, dnes se říká, že naše děti se neumějí tak začlenit do kolektivu, že jsou segregováni, není to ale pravda. Integrovat se dá jakékoli postižení, ale mentální postižení, s tím je velký problém.
Sledujete jejich vývoj, když opustí vaši školu?
Faktem je, že když naši školu vyjdou, naučí se určitému řádu, disciplině. Vědomosti, které se jim tady dostanou, jsou právě v tom množství, které jsou schopny vstřebat a využít je v praxi. Velice dobře se uplatní do života, neboť mají bohatou nabídku učebních oborů. Dnes nakonec mohou pokračovat na jakémkoli učilišti, mohou si vybrat jakoukoli školu, rozhodně je to v ničem nebrzdí. Mohou dokonce i podnikat.
Autor: Petra Cidlinská Zdroj: Rovnost - Deník Vyškovska
|