Studenti pomáhají handicapovaným
V loňském roce se stala v rámci programu Integrace zdravotně postižených a sociálně znevýhodněných studentů většina budov Západočeské univerzity bezbariérovými. Jaké má řešitelský tým plány v letošním roce? Jak chce handicapovaným a sociálně slabým studentům pomoci ve snadnějším studiu? Na to a mnoho dalšího jsme se zeptali členky týmu docentky Marie KOCUROVÉ z katedry pedagogiky Západočeské univerzity v Plzni.
Na co se v rámci projektu integrace zaměříte v letošním roce? Rozjedete naplno projekt asistence pro handicapované studenty?
V letošním roce je projekt jinak organizován i jinak zaměřen. Nelze z něj v tomto roce hradit velké akce investičního charakteru, tj. bezbariérovost. Těžiště aktivit bude proto v podpoře asistencí i samotných studentů s postižením, v činnosti pokračuje i poradna pro znevýhodněné studenty, zaměřená na speciálně pedagogické, psychologické, sociální a sociálně právní poradenství.
Jaký je o službu asistence ze strany zdravých studentů zájem? V čem vůbec jejich práce spočívá a jsou nějak finančně ohodnoceni?
Zájem studentů asistovat svým spolužákům s postižením mě mile překvapil. Nejlépe se osvědčují jako asistenti spolužáci z ročníku. Samotná asistence mívá dvojí podobu, pracovně hovoříme o studijním a doprovázejícím asistentovi, první pomáhá se studiem (zapisuje přednášky, shání literaturu), druhý se zaměřuje na doprovod do školy u studentů s tělesným postižením. Finanční odměna byla vloni formou mimořádného stipendia 3 až 4 tisíce za semestr.
Plánujete v rámci integrace do budoucna i další projekty?
Chtěli bychom zvýšit počet podporovaných studentů, postupně pod garancí univerzity, bez podpory projektu. Budou pokračovat informační aktivity, aby už středoškoláci a jejich rodiče chápali ZČU jako univerzitu vstřícnou k lidem s postižením od přijímacích zkoušek až po státnice.
Jedním z problémů je jistě i vnímání postižených studentů jejich zdravými spolužáky a mnohdy i pedagogy. Myslíte si, že se tento problém podaří zlepšit?
Vnímání postižených zdravými se zlepší, až nebudeme mezi nimi vnímat, alespoň na půdě školy, zásadní rozdíly. Speciální opatření na podporu studentů s postižením jsou směrována k vyrovnání jejich vzdělávací příležitosti. Pokud jsou speciální potřeby formou služeb či technického vybavení uspokojeny, shledáme, že tito studenti mohou a chtějí studovat srovnatelně se svými zdravými kolegy. Nejlepší informací je vlastní zkušenost zdravého studenta ze setkávání se spolužákem s postižením.
Autor: JAN JAROLÍMEK Zdroj: Plzeňský deník
|