Jihočeši zavádějí tísňová volání
Senioři a zdravotně postižení mají stálé telekomunikační spojení s pečovatelskou službou.
Po Českém Krumlovu také České Budějovice a Tábor připravují systém takzvané telekontaktní péče pro seniory a zdravotně postižené. Zařízení funguje jako automatické spojení na dispečink pečovatelské služby.
Krumlovští už mají za sebou zkušební provoz a první zásahy. K lidem, kteří takto zavolají o pomoc, vyjedou pečovatelé a městští strážníci.
Systém využívá spojení po telefonní lince
Systém je napojený na dispečink pečovatelské služby přes telefon. Za pultem centrály se střídají nepřetržitě čtyři pečovatelky. Při stisknutí nouzového tlačítka se aktivuje přenosný mikrofon s dosahem až pěti metrů, který slouží k rozhovoru se službou. Dispečerka z něho zjistí, co se v bytě stalo a jakou pomoc včetně zdravotníků je třeba zorganizovat.
"Pokud se nikdo s klientů neozve, opakuje se několikrát výzva z reproduktoru. Když se ani potom nikdo v bytě neohlásí, následuje výjezd na místo. Od každého bytu máme zabezpečený klíč," uvedla hlavní dispečerka Kateřina Jochová.
Mikrofon je možné přenášet do jiné místnosti, třeba na noc do ložnice. Podobně aktivně pracuje služba z místa pečovatelek. Součástí spojení je i čidlo v místnosti zaznamenávající pohyb.
"Když se dvanáct hodin pacient nepohybuje, přijde mu zpráva od nás. Klienti, kteří odjíždějí z bytu na déle než dvanáct hodin, nám to musí nahlásit," uvedla Jochová.
Českokrumlovské středisko má zatím k dispozici sedmdesát přístrojů, to znamená, že třináct z nich ještě může nabídnout. Podle zájmu pak zvládne jejich dispečink ještě daleko víc klientů, vše záleží na penězích.
Na projekt přispěla Evropská unie
Na projekt totiž dostalo město tři miliony korun od fondů Evropské unie, systém zajistila a uvedla do provozu českobudějovická firma AFC Controls, která nabízí služby i dalším zájemcům. Peníze z Unie vystačí ještě do června, o nákladech na další provoz budou pak rozhodovat krumlovští zastupitelé.
V Táboře se chce podílet na projektu několik institucí, které mají ve městě na starost sociální pomoc potřebným lidem. Dispečink by mohl fungovat u městské policie, která slouží nepřetržitě.
Podobně uvažuje českobudějovický magistrát, který rovněž zkouší štěstí u Unie. Důvod? Ve městě je hodně bezmocných lidí, jejichž příbuzní potřebují chodit do zaměstnání nebo podnikají. Mezitím by je tísňové volání ochránilo. "Počítáme, že zpočátku bychom měli tak sto klientů," uvedla vedoucí odboru sociálních věcí Pavla Mikšátková.
Autor: ANTONÍN PELÍŠEK Zdroj: MF Dnes
|