Dnes je Pondělí, 13. ledna 2025, svátek má Edita
Kontaktní E-mail  

reklama - Sdružení Veleta, o.s.Reklama
 Články   Legislativa   Pomůcky   Adresář služeb   Poradna   Periodika   Servis pro NNO   Diskuse   Ankety   Kontakty  


Vyhledávání

 
hledat v textech článků
pouze ve zvolené rubrice

 
Rubriky

Akce
Auto-moto
Bariéry
Bydlení
Finance
Internet
Inzerce
Jak na to
Legislativa
Literatura
Média
Názory
O nás
Politika
Pomůcky
Poradna
Příběhy nevidomých
Rozhovory
Servis pro NNO
Služby
Sport
Stalo se
Volný čas
Vzdělávání
Zajímavosti
Zaměstnávání
Zdraví
 
Nejčtenější články

 
Naposledy přidané

 
Info E-Mail

Máte-li zájem přijímat novinky našeho webu, zaregistrujte se.

 
   odhlásit

Počet odběratelů: 7105
 
Webinfo


 

23.03.2005, 07:32 - rubrika " Názory "
Jak dětem integrací neuškodit

Každé dítě je vhodné ke spojování, shrnování, sjednocování a scelování. Říká se tomu integrace a je to podstatou nového školského zákona. Kdo tleská? Především jsou to rodiče postižených dětí, které budou mít konečně právo zajistit pro své dítě stejné školní vzdělání jako ostatní rodiče.

Pryč se zvláštními školami! Už název je potupný a nikde nenajdete vysokoškoláka, který vzešel ze zvláštní školy. I z mého syna či dcery nyní může být doktor a inženýr. Jenom se všichni musíme víc snažit.

Integrace? Opatrně

Co tomu říkám já, ředitelka základní školy? Integrace žáků je správná věc. Ovšem musí se s ní zacházet velice opatrně.

Je dobré, když rodina, která touží po integraci svého dítěte, se dva až rok předem seznámí se školou, kam má dítě nastoupit. Tam se pozná s rodiči běžných dětí a zmenší se předsudky. Pak společně s učiteli vyberou vhodný kolektiv. Škola učí žít v kolektivu a toleranci. Nelze integrované dítě zařadit do třídy, plné sobectví a individualit.

Najít správného učitele

Dále je třeba najít nejvhodnějšího učitele. Vysoká škola nás vybavila vědomostmi pro vyučování průměrného žáka - ovšem integrovaný žák potřebuje jiný přístup, spoustu trpělivosti a také jiné školní pomůcky. Učitel integrovaných žáků musí mít zvláštní nadání. A konečně, musíme najít také vhodného asistenta. Ne každý jím může být. Když budou nyní ve třídě dva, učitel a asistent, je třeba si přesně rozdělit kompetence a těch se držet. V zásadě je třeba říci, že jedno integrované dítě nás donutí předělat dosavadní chod školy.

Hovoříme ovšem o tělesně postižených dětech, jejichž intelekt je v pořádku a s pomocí asistenta zvládají i všechny mimoškolní aktivity. Daleko těžší a složitější je to s mentálně postiženými dětmi.

Co je pro dítě dobré?

Na mé škole se zabýváme integrací již několik let a přesto v nás zůstávají pochybnosti, zda v mnoha případech jsme integrované dítě přijetím do normální základní školy vlastně neochudili o pocit štěstí a vrozené soutěživosti, které by mohlo zažít ve školském speciálním zařízení.

Jestli zkrátka tyto děti neodtrháváme od stejně postižených dětí, od přátel, kde by mohly předvést svůj um. Na druhou stranu zase víme, že běžné děti se naučí, jak se k těmto dětem chovat, jak jim pomáhat a jak je uvádět do normálního života. Je to však výhoda spíše pro nás...

Školy se speciální výukou bývají u nás vzácně kvalifikované. Lidé tam jsou vysoce vzdělaní, dělají svou práci s láskou a jsou vybaveni speciálními pomůckami. Přesto se rodiče mentálně postižených dětí cítí, jako by byli se svými dětmi do takové školy nuceni.

Jinými slovy: Mentální postižení svého dítěte zaměňují za politiku - jako by někdo chtěl vědomě bránit v rozvoji jejich dítěte. To je ovšem omyl.

Tak se tedy znovu vraťme k onomu právu, které rodičům nově školský zákon poskytuje. Jestliže po ročním jednání se školou prosadí, že základní škola jejich dítě přijme - pak by měli naposled zvážit, jestli tím svému dítěti opravdu prospívají.

A jestli dojdou k závěru, že ano - pak ať sesbírají všechny své duševní i fyzické síly a jejich silná vůle se někdy může i vyplatit.

Autorka je ředitelkou základní školy v Praze 13

Autor: Martina Štychová
Zdroj: Hospodářské noviny
Zpet ZpětTisk upravit pro tisk
 
Komentáře ke článku
Infoposel.cz nezodpovídá za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo smazat ty příspěvky, které budou obsahovat vulgární výrazy nebo poškozovat dobré jméno tohoto webu.
 
* 23.03.2005, 09:23 - Milada :
Naše mentálně postižená dcera chodí do speciální školy a jsem šťastná, že je tam. V normální škole by neměla vůbec šanci. V té speciální se učí roční doby, jak jde čas, co je teď a co je potom, zkrátka učí se věci, které normální šestileté dítě umí. Jenže ona neuměla a trvalo to hodně dlouho než se naučila. A to měla 2x odloženou školní docházku. Učí se poznávat barvy, manuální zručnosti a navíc je jich ve třídě pouze 5 a na každého má paní učitelka jiné metody a učí jej trochu něco jiného. Oficiálně je to 2. přípravný ročník pro zvláštní školy. Nevím, co se pro nás změní pokud zvláštní školy zruší. Snad ty speciální zůstanou. Všechny děti přece nelze integrovat. Mělo by to být na dohodě rodičů a učitelů. Já ani nepočítám, že se dcera naučí takové věci jako je násobilka. Takže co by dělala v normální škole?
 
Jaký je Váš názor?

 
Do pole "kontrolní kód" opište prosím číslo z následujícího obrázku
kontrolní kód

Kontrolní kód :

Copyright © 2000-2025 Sdružení Veleta, o.s., Developed by Robert Zaborowski, Pulzní magnetoterapie