Neslyšícím vysokoškolákům v Liberci pomáhá poradna
V roce 1992 byla zřízena Akademická poradna pro zpřístupňování studia pro studenty se zdravotním postižením jako součást Technické univerzity v Liberci ( TUL). V současné době na univerzitě pracuje poradenské pracoviště, jež nabízí své služby nejen 28 studentům s postižením, kteří na TUL studují, ale také klientele z celé ČR ( evidují asi 200 poradenských zásahů či kontaktů ročně). O tom, co poradna nabízí neslyšícím studentům, jsme si povídali s vedoucím Akademické poradny RNDr. Liborem Novosadem a vedoucí organizačního a personálního oddělení a spolupracovnicí poradny Mgr. Marcelou Adamičkovou.
Jaké projekty a podpůrné kroky týkající se sluchově postižených studentů se vám podařilo realizovat?
"V letech 1993 až 1995 byly zahájeny bakalářské studijní programy speciální pedagogika a sociální práce zaměřené na péči a podporu lidí s postižením. Tato studia mimo jiné absolvovalo již 15 studujících s postižením a všichni jsou zaměstnáni v pomáhajících profesích. V roce 2003 jsme vybavili stěžejní místa univerzity psacími telefony pro sluchově postižené studenty a zajistili jsme tlumočníka znakové řeči. V roce 2004 byla zahájena digitalizace studijních textů za finanční podpory Nadačního fondu. V současné době poradna realizuje projekt z Fondu rozvoje vysokých škol s názvem Počítač jako komunikační paralela a alternativní komunikace pro studenty se zdravotním postižením. Jde o rozvojový projekt programu na podporu integrace zdravotně postižených studentů a redukci vzdělávacích bariér."
To je zajímavé. Sluchově postižení vysokoškoláci mají totiž velmi často problémy s přístupem ke studijním materiálům v písemné podobě. Co je podstatou zmíněného projektu?
"Záměrem je vybudování digitalizované speciální knihovny skript a studijních materiálů na naší univerzitě a doplnění vybavení stávajících studentských PC pracovišť se zřetelem na speciální potřeby smyslově či komunikačně znevýhodněných studentů. V současné době se studenti se zdravotním postižením dostávají ke studijním materiálům komplikovaněji, často za přímé pomoci pedagogů, studentů, v případě závažnějších diagnóz, respektive forem funkčního postižení pouze za pomoci osobních asistentů. Stále se však jedná o součinnou ( do) pomoc dalších osob. Není tak podporována samostatnost a individuální přístup handicapovaných studentů ke studiu. To má negativní vliv na vývoj jejich osobnosti, na jejich budoucí schopnost soběstačnosti a samostatné orientace v životě. Vlastně je tím i zpomalován proces sociální integrace těchto studentů."
Jak budete tuto digitální knihovnu vytvářet?
"Ve spolupráci s autory jednotlivých textů budou postupně zpracována veškerá skripta a studijní materiály na CD. Tím se vytvoří rozsáhlá a operativně dostupná " elektronická knihovna", která bude k dispozici studentům se specifickými potřebami ve formě digitalizovaného archivu. Vytvořením této CD knihovny - podpůrných studijních materiálů - v souladu s autorským zákonem se přístup zjednoduší na komunikaci s univerzitní knihovnou. Klasickou formou výpůjčky a zpřístupněním těchto materiálů na speciálně doplněných počítačových pracovištích se tak snáze umožní větší samostatnost studia. Studentům bude dána i větší šíře možností pro výběr studijních materiálů. Tento systém jim ušetří i čas pro snadnější orientaci a důslednější přípravu v daném oboru. Tzv. knihovna bude zpracovávána podle tematických okruhů ve vazbě na studijní programy, průběžně bude katalogizována."
Na digitalizaci knihovny bude navazovat další důležitá část projektu - vybavení pracoviště potřebnými programy, neboť některé jsou v běžné podobě pro studenty se zdravotním postižením z hlediska obsluhy nevhodné. Instalací pomocných softwarů bude studentům se specifickými potřebami umožněn samostatný přístup ke studiu. Využíváním těchto prostředků bude možné nastavit výstupy na obrazovce podle zrakových, sluchových, popř. motorických potřeb. Jedná se o využití různých stupňů zvětšení, sledování myši, invertování barev, nastavování velikostí posuvníku, rychlost blikání, šířku kurzoru. Pro neslyšící se jedná hlavně o upozorňování na přehrávání zvuků, zobrazování zkratek apod. Dále projekt počítá s úpravou webových materiálů akademické poradny pro zveřejňování na webu univerzity a zaškolením dozoru a obsluhy specializované studovny a rovněž obsluhy PC kavárny.
Budete spolupracovat se středisky pro handicapované studenty na jiných univerzitách?
"Ano. Chceme těsněji spolupracovat s obdobnými pracovišti na dalších univerzitách, například střediskem Tereza při ČVUT, Teiresiás při MU v Brně a dalšími. Zaměříme se na výměnu informací, cirkulaci digitalizovaných textů a předávání zkušeností mezi jednotlivými pracovišti i samotnými studenty."
Kolik sluchově postižených studentů u vás studuje?
"V současné době na základě dostupných informací ze studijních oddělení studují na naší univerzitě dva studenti se sluchovým postižením. Jeden z nich je studentem denního studia na fakultě strojní a dosud nevyužíval služeb naší poradny. Druhý kolega je studentem kombinovaného studia na Centru dalšího vzdělávání.
Autor: LUCIE KŘESŤANOVÁ Zdroj: GONG
|