Do školky mohou i postižené děti
Ve speciálních mateřských školách poskytují odbornou lékařskou i pedagogickou péči.
"V Jihlavě je například mateřská škola při nemocnici, v Třebíči a v Pelhřimově při zdravotnickém zařízení," řekla Marie Vašíčková z krajského úřadu.
Z obecních mateřských škol je spousta běžných škol, které mají jednu či dvě speciální třídy pro nějakým způsobem handicapované děti.
V Jihlavě najdeme školku s třídami pro děti s vadami zraku a s kombinovanými vadami. Nyní ji navštěvuje 120 dětí, z toho více než polovina z nich má zdravotní postižení. "Bohužel nemůžeme ani začlenit všechny děti, které k nám chtějí chodit," říká vedoucí učitelka Lubica Váchová.
Dříve se školka specializovala hlavně na děti zrakově a mentálně postižené, v současnosti ji ale navštěvují také děti s autismem, děti sluchově i tělesně postižené. "Přizpůsobili jsme se požadavkům rodičů, protože tady není jiné zařízení, které by zajistilo tuto péči. Snažíme se tedy vzít všechny děti, které mají zdravotní postižení," uvedla Váchová.
Dětem se tady dostává komplexní speciální pedagogické péče, která obsahuje logopedii, speciální pedagogické tréninky, muzikoterapii, rehabilitaci a další. "Máme zde také oční lékařku, psycholožku, instruktory prostorové orientace a jiné kvalifikované speciální pedagogy," vysvětluje učitelka.
Přímo v budově je také speciálně pedagogické centrum. Pracovníci centra nepracují pouze s dětmi, ale i s jejich rodinami. "Snažíme se opravdu maximálně, aby se děti začlenily do společnosti. Právě my bychom měli udělat ten první krok tím, že dětem umožníme integraci," domnívá se Lubica Váchová. Při různých programech, jako je keramika, jóga nebo flétna, se setkávají děti zdravé z dětmi postiženými a pracují spolu v menších skupinkách.
Postižené děti dělají ve školkách pokroky
Jednou ze speciálních mateřských škol, které zřizuje obec, je také mateřinka v Kamenici nad Lipou. Zdejší školka má tři běžné třídy a dvě speciální, které navštěvuje sedm dětí. Jedna speciální třída je logopedická, v druhé jsou děti s různými druhy vad, například s kombinovanými vadami tělesnými a mentálními nebo s vadami řeči. "Děti mají nejméně dvě vady, jedna z nich je vedena jako prioritní," vysvětluje ředitelka školky Jaroslava Váchová.
Program je ve speciálních třídách téměř stejný jako ve třídách běžných. Postižené děti mají individuální plán, který se snaží rozvíjet to, co je při postižení dítěte možné. Ze zpracováním plánu škole pomáhá psycholog a Speciální pedagogické centrum z Jihlavy. Snaží se tady rozvíjet dítě celkově a pomoci mu zapojit se do běžné populace. "U každého dítěte hledáme skulinku, které bychom se mohli věnovat," říká ředitelka a dodává: "Každý rodič, který tu měl potomka, může potvrdit, jak ohromný krok kupředu dítě udělalo tím, že se zapojilo mezi své vrstevníky."
Ničím zvláštním už není ani integrovaná třída ve třídě běžného typu. Postižené děti jsou v kontaktu s dětmi zdravými, a tak se vzájemně obohacují. "Nepostižené děti se seznamují a chovají normálně k dětem s postižením a postižené děti zase mají vzor v dětech bez postižení. Všechno odkoukávají a jejich rozvoj je hned nastartovaný rychleji," říká Váchová.
Dobré výsledky práce učitelek s postiženými dětmi, dobrá spolupráce s odbornými pracovníky a především spokojenost rodičů s odbornou péčí a pokroky u dětí ve všech oblastech individuální péče, jsou pro všechny pracovníky motivací k jejich další práci.
Autor: (may) Zdroj: Mladá fronta Dnes
|