Telekontaktní péče prý dosáhne i na Aljašku
Český Krumlov - v Domech s pečovatelskou službou (DPS) dispečink nové telekontaktní péče. "Kapacita databáze telekontaktní péče je devět tisíc klientů. V současné době je jich do projektu zapojeno třicet sedm plus jeden zkušební," dodala Kateřina Jochová.
"Projekt financovaný z grantu Evropské unie nabízí ještě zhruba třicet míst. Dosah telekontaktní péče je neomezený. Všude, kam se dá dovolat telefonem, může být zařízení instalováno. Z Krumlova se spojíme třeba na Aljašku. Toho chceme využít a na sněmu starostů prodiskutovat možnost pokrytí příhraničního regionu, kde je sociální péče o tělesně postižené či staré občany velmi obtížná," dodala Hana Čadová.
"Zatím je telekontaktní péče díky projektu a evropskému grantu poskytována zdarma. Od srpna by měli její uživatelé platit sto padesát korun měsíčně plus poplatky za telefonní impulzy. Jednáme s Městem Český Krumlov, aby i později byl poplatek snížen nebo zcela zrušen," řekla Čadová.
Klienti telekontaktní péče jsou pod neustálým dohledem dispečinku. V jejich bytech je instalováno zařízení detekující pohyb a umožňující komunikaci s operátorem z kteréhokoliv místa v bytě. Není tedy třeba chodit k telefonu. Pokud se vyskytne jakýkoliv problém, pošle klient tlačítkem signál v ceně jednoho telefonního impulzu. Od té chvíle už neplatí nic, protože dispečerka ihned telefonuje zpět.
V databázi klientů jsou zaneseny všechny důležité informace. Dispečerka ihned ví, jaké problémy klient má, zda třeba dobře slyší nebo nemá potíže s artikulací, čemuž se může ihned přizpůsobit.
Každému klientovi přísluší další kontaktní osoby, třeba rodinní příslušníci, na které se může dispečer obrátit. Dispečink je napojen na zdravotní záchrannou službu, hasiče i městskou policii. "V případě, že třeba tělesně postižený vypadne z vozíku a nemůže se sám zvednout, žádáme o pomoc městskou policii, protože sama dispečerka by transport klienta nezvládla," vysvětlila Hana Čadová.
Autor: IVAN STUDENÝ Zdroj: Českokrumlovské listy
|