| Nová tramvaj od Porsche 
 
 Více komfortu při přepravě MHD čeká už tento rok matky s kočárky a méně pohyblivé lidi. Některé tramvaje získají nízkopodlažní úpravu, zkušební provoz zahájí nová tramvaj z dílny Škody a Porsche. Praha - Starší typ kloubových tramvají začne příští rok jezdit s novým středním nízkopodlažním článkem. Nejdříve jen zkušebně, ale postupně by všech těchto 47 tramvají Dopravního podniku mělo být upraveno tak, aby v nich mohli jezdit matky s kočárky, starší lidé nebo vozíčkáři. Ti byli do nynějška při nastupování odkázáni na pomoc druhých, nebo tramvají nejezdili. "První dvě rekonstruované kloubové tramvaje KT 8 začnou jezdit v březnu či dubnu. Pokud nebude problém, budou se postupně předělávat i další," řekl pražský radní pro dopravu Radovan Šteiner. Staronová KT 8 vznikne tak, že dva krajní články budou upraveny a střední díl mezi dvěma kloubovými měchy se vymění za jiný. Nová část tramvaje bude mít podlahu zhruba třicet centimetrů nad kolejemi v úrovni chodníku. "Záleží na množství peněz, jak rychle se podaří tyto tramvaje zmodernizovat. Předpokládám, že to bude dřív než do deseti let," podotkl Šteiner. Podle něho je modernizace těchto vozů tak jako tak nezbytná. KT 8, které v Praze jezdí od konce osmdesátých let, jsou podle mluvčí Dopravního podniku Michaely Kuchařové v polovině životnosti. Současně příští rok zahájí testovací provoz nové supermoderní tramvaje z dílny plzeňské Škody a designu od Porsche. "V květnu začne jezdit prototyp, v červnu druhý," řekl mluvčí Škodovky Karel Samec. Pokud dopadne test dobře, začne nový typ tramvaje jezdit počátkem roku 2006. "Škodovácké porsche" má nízké podlahy v padesáti procentech vozu. "Nízko jsou u dveří a tam, kde je podvozek tramvaje, se podlaha zvedá výš," popsal Šteiner. Nový model vychází ze škodováckého typu Vektra, který jezdí v Plzni. "Nová tramvaj je délkou i svou kapacitou úplně největší, která kdy jezdila v České republice," upřesnil Samec. Je přes 30 metrů dlouhá a vejde se do ní až 280 cestujících. Dopravní podnik za ni zaplatí více než 50 milionů korun.
 Ani nový typ tramvaje od Škody a Porsche není stoprocentně nízkopodlažní. Konstruktéři se podle radního Šteinera o takový model sice pokoušejí, zatím však neúspěšně. Praha má velmi specifický terén, například náročná stoupání a další zvláštnosti v historické části. Šedesát procent tramvajových tratí navíc podle Šteinera není v dobrém stavu.
 
 Pro hůře pohyblivé lidi se upravuje také metro
 
 Město společně s Dopravním podnikem vylepšují pro lidi se sníženou pohyblivostí a matky s kočárky nejen tramvajovou dopravu, ale i autobusovou a metro. "Je to problém, protože vláda nám na to nedá korunu. To se snáz dobereme podpory Evropské unie," podotkl Šteiner. Nedávno se stala kompletně bezbariérovou stanice metra Muzeum. Jen výtah na nástupiště na trase A stál 52 milionů korun. Na konci roku 2005 by měl být hotový na Florenci na trase C. Na trase B, která je hlubší, až v roce 2006. Ještě příští rok bude zahájena výstavba výtahu do stanice metra na trase B Můstek. Úprava pro vozíčkáře a kočárky ve stanici Smíchovské nádraží bude dokončena na jaře příštího roku. Na konci roku bude zpřístupněna i Vltavská. "Tam zkusíme novinku, šikmý výtah," doplnil Šteiner. Jsou však stanice metra, které bezbariérové nikdy nebudou. Určitě Malostranská nebo Flora. "Tam je problém v tom, že horní výstup z výtahu by musel být v některém z domů," vysvětlil radní. Stejně tak je to nemožné na Andělu a Karlově náměstí. "Národní třída vypadala také beznadějně, ale už se rýsuje možné řešení - vyústění výtahu v jednom z blízkých domů," doplnil Šteiner.
 
 Autor: EVA MIKOLÁŠOVÁ
 Zdroj: Mladá fronta Dnes
 
 |