Dnes je Pátek, 31. října 2025, svátek má Tadeáš
Kontaktní E-mail  

reklama - Sdružení Veleta, o.s.Reklama
 Články   Legislativa   Pomůcky   Adresář služeb   Poradna   Periodika   Servis pro NNO   Diskuse   Ankety   Kontakty  


Vyhledávání

 
hledat v textech článků
pouze ve zvolené rubrice

 
Rubriky

Akce
Auto-moto
Bariéry
Bydlení
Finance
Internet
Inzerce
Jak na to
Legislativa
Literatura
Média
Názory
O nás
Politika
Pomůcky
Poradna
Příběhy nevidomých
Rozhovory
Servis pro NNO
Služby
Organizace
Sport
Stalo se
Volný čas
Vzdělávání
Zajímavosti
Zaměstnávání
Zdraví
 
Nejčtenější články

 
Naposledy přidané

 
Info E-Mail

Máte-li zájem přijímat novinky našeho webu, zaregistrujte se.

 
   odhlásit

Počet odběratelů: 10551
 
Webinfo


 

03.01.2005, 07:26 - rubrika " Služby "
Od 1. února 2005 vyšší ceny, co nutí Českou poštu zdražit?

Česká pošta, s. p., po provedení analýzy situace na trhu a ekonomického rozboru požádala cenového regulátora poštovních služeb, kterým je Ministerstvo financí, o souhlas se zvýšením některých cen poštovních služeb. Stávající ceny platí od 1. 9. 2002. Vzhledem ke změnám ekonomických podmínek, především nárůstu cen základních vstupů – pohonných hmot, energií, DPH, a vyšším požadavkům na kvalitu univerzálních poštovních služeb po vstupu České republiky do EU – není již jejich poskytování za současných podmínek ekonomicky možné, pokud se tak nemá dít na úkor budoucnosti.

Ministerstvo financí po zvážení žádosti České pošty vyhovělo a ke zvýšení cen dojde s účinností od 1. února 2005. Například cena standardního psaní stoupne o 1,- Kč (na 7,50 Kč), doporučeného psaní (do 20 g) o 2,- Kč (na 19,- Kč), obyčejného balíku (do 2 kg) o 4,- Kč (na 30,- Kč), poštovní poukázky typu C (do 1000,- Kč) o 6,- Kč (na 30,- Kč).

Česká pošta si je vědoma skutečnosti, že zdražení ovlivní rozpočty firem a domácností, ve většině případů však zdražení poštovních služeb nebude mít na zákazníky nijak dramatický dopad, na rozdíl od výše zmíněných (i nezmíněných) nárůstů cen. Ve srovnání s průměrnou mzdou jsou dnes reálné ceny poštovních služeb nižší. Za průměrnou mzdu je dnes možno získat více poštovních služeb než např. před deseti lety.

Jakkoliv je zvýšení cen nepopulární, je v současné situaci nevyhnutelné. Česká pošta snížila v uplynulých letech své personální stavy o 8000 lidí při současném nárůstu objemů zásilek. V roce 2005 připravuje další snížení stavu o více než 500 zaměstnanců. Pošta funguje zcela na principu samofinancování a celou dobu své existence jako samostatná firma. Na rozdíl od mnoha evropských poštovních správ nikdy nezískala žádné přímé ani nepřímé dotace, ani na provoz ani na nutné investice. Po celou dobu odváděla daně řádně a včas. Z těchto důvodů musela po celou dobu své samostatné existence vytvářet každoročně zisk. Ten ale neskončil v daňových rájích, ale byl bezezbytku investován do rozvoje firmy. Česká pošta poskytuje své služby v neustále sílícím konkurenčním prostředí. Konkurenti již mají zcela volné pole působnosti u všech zásilek těžších než 100 g a u všech zásilek dopravovaných za více než 19 Kč.

Přirozeně lze zpochybnit samu myšlenku univerzální služby, která je ve své podstatě vyjádřením principu solidarity města s venkovem a hromadných rozesilatelů s malými zákazníky. Jistěže by se našel někdo, kdo by některé zásilky některých zákazníků dopravoval z vybraných míst do jiných vybraných míst mnohem levněji, než to dnes dělá Česká pošta. Ale starost o ty ostatní by ponechal poště. Pokud by ještě existovala.

Evropská unie však ukládá každé členské zemi povinnost zajistit univerzální služby na celém svém území, ve sledovaných parametrech kvality a za dostupnou cenu. Tyto kvalitativní požadavky Česká pošta plnila již před vstupem do EU a plní je samozřejmě nadále, takže zvýšení kvality služeb předběhlo v tomto smyslu zvýšení cen. Jedná se především o požadavky na lepší informování zákazníků a na zlepšení péče o ně a o usnadnění dostupnosti poštovních služeb zejména v přístupu k uloženým poštovním zásilkám, jejichž adresát nebyl v době pokusu o dodání zastižen. Zavedena byla elektronická podatelna pro podávání žádostí a rozšířeno pracoviště bezplatné informační linky. Požadavky na rychlost služeb a jejich dostupnost byly plněny již v minulých letech. Některé služby, dříve zpoplatňované samostatně, jsou nyní poskytovány bezplatně. Česká pošta již nevybírá např. poplatek za žádost o změnu ukládací pošty, zálohu na reklamaci nebo za žádost o vyloučení jiných příjemců z dodávání. Zvýšena byla odpovědnost u doporučených zásilek – pošta nyní odpovídá i za jejich poškození, paušální náhrada za ztrátu se zvýšila ze 200 na 500 Kč.

Ceny poštovních služeb poskytovaných Českou poštou ve srovnatelné kvalitě jsou stále hluboko pod cenovou úrovní obdobných služeb v zemích EU, včetně těch nově přistoupivších, při zcela srovnatelné kvalitě. Cena za psaní v zemích původní evropské „patnáctky“ je obvykle kolem 0,5 EUR, tedy dvojnásobek ceny v Česku. Je pravdou, že obyvatelé těchto zemí mají větší kupní sílu než našinci. Podívejme se tedy k sousedům na východ. Cena standardního psaní do 20 g je na Slovensku 14 SKK (0,36 EUR), v Polsku 1,90 PLN (0,45 EUR). Doby dopravy zásilek splňují v České poště nejpřísnější evropská kriteria. Pošta poskytuje i další služby nad rámec poštovních služeb – výplatu důchodů, inkaso rozhlasových a televizních poplatků, SIPO. Připravují se nové činnosti umožňující využití sítě pošt pro kontakt občana se státní správou – např. výpisy z katastru nemovitostí, žádosti o pas či o občanský průkaz. Význam poštovní sítě pro menší obce je větší, než by se na první pohled zdálo.

Dosavadní nízké ceny jsou umožněny zejména nízkou hladinou mezd v České republice vůbec a v České poště zejména. Přesto prostředky získané nynějším zvýšením cen nebudou určeny pro nárůst mezd zaměstnanců, ale především pro obnovu a rozvoj firmy. Má-li Česká pošta udržet a rozvíjet kvalitu služeb, musí obnovovat a udržovat výpočetní techniku, vozidla, budovy. Musí investovat aby zajistila vyšší technickou úroveň a tím i kvalitu služeb, čímž současně přispěje k zvýšení hodnoty firmy. A v neposlední řadě musí udržet kvalitní zaměstnance a mít možnost získat lepší za ty méně kvalitní. Má-li obstát v současné Evropě, ve které již poštovní správy i privátní operátoři zbrojí, aby získali co největší podíly na poštovních trzích uvolňovaných postupující liberalizací, musí investovat do své budoucnosti. Existence úspěšné a silné české poštovní firmy je především v zájmu celé země. Jedině taková firma bude schopna jednat s globálními operátory jako rovnoprávný partner, sama rozhodovat o své budoucnosti a přispívat tak jako dosud do státního rozpočtu.

Autor: Ing. Ladislav Vančura, Česká pošta, s. p
Zdroj: Eprávo.cz
Zpet ZpětTisk upravit pro tisk
 
Komentáře ke článku
Infoposel.cz nezodpovídá za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo smazat ty příspěvky, které budou obsahovat vulgární výrazy nebo poškozovat dobré jméno tohoto webu.
 
Žádné.
 
Jaký je Váš názor?

 
Do pole "kontrolní kód" opište prosím číslo z následujícího obrázku
kontrolní kód

Kontrolní kód :

Copyright © 2000-2025 Sdružení Veleta, o.s., Developed by Robert Zaborowski, Pulzní magnetoterapie