Dnes je Pátek, 31. října 2025, svátek má Tadeáš
Kontaktní E-mail  

reklama - Sdružení Veleta, o.s.Reklama
 Články   Legislativa   Pomůcky   Adresář služeb   Poradna   Periodika   Servis pro NNO   Diskuse   Ankety   Kontakty  


Vyhledávání

 
hledat v textech článků
pouze ve zvolené rubrice

 
Rubriky

Akce
Auto-moto
Bariéry
Bydlení
Finance
Internet
Inzerce
Jak na to
Legislativa
Literatura
Média
Názory
O nás
Politika
Pomůcky
Poradna
Příběhy nevidomých
Rozhovory
Servis pro NNO
Služby
Organizace
Sport
Stalo se
Volný čas
Vzdělávání
Zajímavosti
Zaměstnávání
Zdraví
 
Nejčtenější články

 
Naposledy přidané

 
Info E-Mail

Máte-li zájem přijímat novinky našeho webu, zaregistrujte se.

 
   odhlásit

Počet odběratelů: 10551
 
Webinfo


 

23.11.2004, 07:22 - rubrika " Služby "
O kvalitu sociálních služeb se zatím nikdo nestará

PORADKYNĚ MINISTRA PRŮMYSLU A OBCHODU BĚLA HEJNÁ:

Je podle vás současný systém sociálních služeb pro lidi nemocné, zdravotně postižené, sociálně vyloučené, či osamocené starší občany vyhovující?

Kvalita sociálních služeb je velmi různorodá. Problém je v tom, že neexistuje žádné nařízení, které by kvalitu těchto služeb regulovalo. Vy si sice můžete nějakou sociální službu koupit nebo o ní můžete požádat, ale nemáte žádnou garanci, že dostanete službu stoprocentně kvalitní.

Náš systém se nikdy nezabýval tím, jak zajistit ochranu uživatelů sociálních služeb. Zatím jsme vždycky sledovali jen kritéria nabídky, to znamená, jaké typy služeb máme k dispozici, eventuálně jejich dostupnost. Ale abychom se nějak soustředili na to, jaká je kvalita, že musí být taková, aby neohrožovala klienty, tak to jsme zatím příliš nesledovali.

Jak to zlepšit?

V tuto dobu už jsou k dispozici standardy, které určují jakýsi základní návod, jak by ta která služba měla vypadat. Nejsou však zatím součástí žádného zákona, nejsou začleněny do právního rámce poskytování sociálních služeb. Takže je třeba, aby se to stalo co nejdříve. Zajímavé je, že už jsou ale aplikovány v praxi. Poskytovatelé sociálních služeb už je znají. Odborníci ministerstva práce a sociálních věcí je vytvořili už před dvěma lety a ta praxe se jim postupně přizpůsobuje.

Mají vůbec občané dostatečný přístup k nabídce sociálních služeb?

Myslím si, že dnes úplně rovný přístup neexistuje. Jsou místa, kde sociální služby jsou méně dosažitelné, a jsou místa, kde je to o něco lepší. To bývají většinou větší aglomerace. Čím je to opuštěnější kraj, tím je větší problém se k sociální službě dostat.

A není problém v penězích, že jich prostě není dost?

Musíme si uvědomit, že jsme limitováni nějakými objemy peněz ve veřejných rozpočtech, které je na to společnost ochotná obětovat. Musíme dostat do souladu právě kvalitu a cenu těch služeb. Což dnes není. Dnes můžete za stejné peníze dostat na jedné straně velmi dobrou nadstandardní službu, tak i službu velmi špatnou, hluboko pod jakoukoliv normu.

Měli bychom tedy jasně stanovit: co bude financováno z veřejných rozpočtů, to by měl být standard. A pak se musíme bavit, zda nadstandard bude ochotná svým občanům zaplatit obec nebo jak se na té úhradě bude podílet sám uživatel služby. Nebo zda se vůbec bude uživatel nějak finančně podílet.

Autor: Hana Kadečková
Zdroj: Právo
Zpet ZpětTisk upravit pro tisk
 
Komentáře ke článku
Infoposel.cz nezodpovídá za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo smazat ty příspěvky, které budou obsahovat vulgární výrazy nebo poškozovat dobré jméno tohoto webu.
 
Žádné.
 
Jaký je Váš názor?

 
Do pole "kontrolní kód" opište prosím číslo z následujícího obrázku
kontrolní kód

Kontrolní kód :

Copyright © 2000-2025 Sdružení Veleta, o.s., Developed by Robert Zaborowski, Pulzní magnetoterapie