Informace o asistenčních službách
Vzhledem k tomu, že byl schválen nový školský zákon, ve kterém je konečně uzákoněn institut pedagogického asistenta, proběhlo jednání mezi MPSV ČR a MŠMT ČR o vymezení kompetencí v oblasti osobní asistence u žáků se zdravotním postižením.
Vzájemná dohoda MPSV ČR a MŠMT ČR zní:
MPSV ČR a následně kraje jsou příslušné pro předkládání grantů u osobní asistence, která bude zajišťovat služby mimo školní prostory. To znamená, že osobní asistent doprovodí žáka se zdravotním postižením do školy, kde jej převezme pedagogický asistent. Pedagogický asistent, bude financován prostřednictvím MŠMT ČR a bude zajišťovat kompletní asistenci žáku se zdravotním postižením po dobu jeho přítomnosti ve škole. Asistence bude pedagogickým asistentem poskytována jak v průběhu vyučování tak také v době přestávek, oběda apod. Po ukončení vyučovací doby předá pedagogický asistent žáka se zdravotním postižením osobnímu asistentovi, který poskytuje služby mimo vyučovací dobu.
Znamená to, že osobní asistent nebude přítomen vyučování v době, kdy osobní asistenci bude zajišťovat pedagogický asistent.
Tato informace je důležitá především z hlediska plánování práce osobních asistentů a k požadavku na školská zařízení, aby zřizovaly místa pedagogických asistentů.
Dle sdělení ředitele odboru speciálního školství MŠMT ČR PaedDr. J. Pilaře byla dohoda mezi MPSV ČR a MŠMT ČR uzavřena pouze formou zápisu z jednání, nemá dosud povahu metodického pokynu, ale je nezbytné jí urychleně uvést do praxe, aby se stala samozřejmostí.
Autor: Václav Krása, předseda NRZP ČR Zdroj: NRZP ČR
|