Dnes je Pondělí, 6. ledna 2025, Tři králové
Kontaktní E-mail  

reklama - Sdružení Veleta, o.s.Reklama
 Články   Legislativa   Pomůcky   Adresář služeb   Poradna   Periodika   Servis pro NNO   Diskuse   Ankety   Kontakty  


Vyhledávání

 
hledat v textech článků
pouze ve zvolené rubrice

 
Rubriky

Akce
Auto-moto
Bariéry
Bydlení
Finance
Internet
Inzerce
Jak na to
Legislativa
Literatura
Média
Názory
O nás
Politika
Pomůcky
Poradna
Příběhy nevidomých
Rozhovory
Servis pro NNO
Služby
Sport
Stalo se
Volný čas
Vzdělávání
Zajímavosti
Zaměstnávání
Zdraví
 
Nejčtenější články

 
Naposledy přidané

 
Info E-Mail

Máte-li zájem přijímat novinky našeho webu, zaregistrujte se.

 
   odhlásit

Počet odběratelů: 7090
 
Webinfo


 

14.10.2004, 07:25 - rubrika " Bariéry "
S kočárky do metra? To je problém

Vozíčkáři, maminky s kočárky i méně pohybliví cestující mají ve většině stanic metra smůlu: pouze 23 z celkového počtu 53 stanic má totiž bezbariérový přístup.

Praha - První bezbariérové stanice byly zprovozněny roku 1994, konkrétně z Hůrky do Zličína. Veškeré později budované stanice (Vysočanská - Černý Most a Kobylisy - Ládví) bezbariérový přístup mají. Podstatně horší je situace u dřívějších staveb. Tam, kde je dostatečně široké schodiště pro pěší, lze za přibližně půl druhého milionu korun vybudovat tzv. šikmé plošiny, kdy vozíčkář nebo kočárek vyjíždějí jakýmsi šikmým výtahem. Takto jsou řešeny stanice Strašnická a Nové Butovice, koncem roku by měly začít fungovat šikmé rampy na Smíchovském nádraží.

Poprvé začaly šikmé rampy fungovat na stanici metra Chodov. Jejich nevýhodou je pomalá rychlost (v souladu s technickými normami maximálně 15 centimetrů za sekundu) a také to, že vozíčkář musí po celou jízdu držet stisknuté tlačítko. Podstatně dražší je stavba osobních výtahů, protože se pro ně vlastně musí vyhloubit samostatná šachta. Jiná možnost však v řadě případů není. Ze starších stanic jsou nyní výtahy vybudovány na Skalce, Dejvické, Hlavním nádraží, Muzeu C, na Pankráci a Budějovické.

"V podstatě neřešitelná je situace u některých ražených stanic, protože v řadě případů nad nimi stojí domy," říká technický ředitel pražských Dopravních podniků Tomáš Jílek.

Tak je tomu například u stanic Staroměstská a Národní. V některých stanicích se méně pohyblivé osoby nebo maminky s kočárky mohou přepravovat nákladními výtahy, tam však potřebují doprovod pracovníka metra, aby mohly projet technickým zázemím (Opatov, Háje). Postupně se i ty, obdobně jako tomu je ve stanici Chodov, přebudují na "osobonákladní", tedy takové, kam může postižený či maminka s kočárkem bez doprovodu pracovníka metra.

Investici ve výši 50 milionů korun představuje budování osobního výtahu ve stanici Muzeum A. Výtah překonávající výšku takřka 35 metrů by měl začít sloužit v prosinci.

V roce 2005 bude zprovozněný výtah ve stanici Florenc C, o rok později by měl být hotov i v "béčkové" Florenci. Kočárky a méně pohyblivé osoby se zatím jen pracně dostanou do stanic Želivského, Flora, Jiřího z Poděbrad, Náměstí Míru, Muzeum A, Můstek A, Staroměstská, Hradčanská, Jinonice, Radlická, Smíchovské nádraží, Anděl, Karlovo náměstí, Národní třída, do stanic trasy B od Jinonic po Českomoravskou, do Vltavské, Florenc C, Pražského povstání a Kačerov. Tady zatím bezbariérové vstupy nejsou. Vněkterých případech je vybudování výtahů či plošin spjato s přestavbou domu (Můstek - rekonstrukce Diamantu) nebo jeho dostavbou, například na stanicích Pražského povstání a Kačerov.

Autor: OLGA FRANZLOVÁ
Zdroj: Mladá fronta Dnes
Zpet ZpětTisk upravit pro tisk
 
Komentáře ke článku
Infoposel.cz nezodpovídá za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo smazat ty příspěvky, které budou obsahovat vulgární výrazy nebo poškozovat dobré jméno tohoto webu.
 
* 16.10.2004, 19:47 - Čtenář :
V hlavním městě jsem odkázána pouze na auto. Párkrát jsme zkusili jet s padesátikilovým vozíčkem metrem, tramvají či autobusem - přestupovat, přenášet, prosit, překážet - je to nad lidské síly. Bezbarierový autobus je pro nás taky pasé. Je to spíš tip na výlet, než rychlá přeprava z bodu A do bodu B. A mimochodem Florenc považuji za absolutně nejhorší - protože je to důležitý dopravní uzel. Bydlíme dvě minuty od stanice Křižíkova, která je nám taktéž zapovězena a i na procházku po nábřeží musíme jet autem. Martina
 
Jaký je Váš názor?

 
Do pole "kontrolní kód" opište prosím číslo z následujícího obrázku
kontrolní kód

Kontrolní kód :

Copyright © 2000-2025 Sdružení Veleta, o.s., Developed by Robert Zaborowski, Pulzní magnetoterapie