Dráhy letos splní kritéria zaměstnanosti postižených
České dráhy (bývalá státní organizace i nynější akciová společnost) v uplynulých čtyřech letech významně změnily přístup k zaměstnávání zdravotně postižených osob. Počet handicapovaných zaměstnanců se stále zvyšuje, přestože u podstatné většiny profesí, včetně řady profesí tzv. úřednických, musí České dráhy na zdravotní způsobilost klást zvýšené nároky, uvedl na počátku září tiskový mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Zaměstnanci drah včetně značné části kancelářských pracovníků se musí při výkonu povolání pohybovat v kolejišti a jiných vysoce nebezpečných prostorech. V zájmu bezpečnosti zaměstnanců, cestujících a dalších osob proto České dráhy musí klást vysoké nároky na zdravotní způsobilost, především na sluch a zrak; nutné jsou většinou i dobré pohybové schopnosti.
S ohledem na bezpečnost provozu, zaměstnanců i cestujících obvykle zdravotně postižení nesplňují minimální podmínky na zdravotní způsobilost u většiny profesí (včetně těch, jejichž náplní je převážně kancelářská činnost, ale vyžadují rovněž vstup do kolejiště a dalších nebezpečných prostor). Přesto České dráhy zaměstnávají více než 1500 osob se změněnou zdravotní způsobilostí, tedy celkem asi dvě procenta celkového počtu zaměstnanců. Jsou tak nejen největším zaměstnavatelem v ČR vůbec (nyní mají přes 72 tisíc zaměstnanců), ale také největším zaměstnavatelem osob se změněnou pracovní schopností.
Protože uplatnění osob se změněnou pracovní schopností a zdravotními handicapy je na železnici významně omezeno a podle celkového počtu zaměstnanců by České dráhy měly zaměstnávat asi čtyři procenta osob se změněnou pracovní schopností, řeší podnik tento rozdíl podle zákona zadáváním zakázek společnostem, které zaměstnávají více než 50 procent pracovníků se změněnou pracovní schopností. České dráhy jsou tak jedním z nejvýznamnějších přímých a prostřednictvím zakázek také nepřímých zaměstnavatelů osob se změněnou pracovní schopností.
Trend výrazného zvyšování zaměstnanosti postižených spoluobčanů ze strany ČD za poslední čtyři roky dokumentují i klesající sankční odvody do státního rozpočtu za nenaplnění kvót při zaměstnávání osob se změněnou pracovní schopností. Zatímco bývalá státní organizace České dráhy v roce 2000 zaplatila do státního rozpočtu kvůli nedostatečné zaměstnanosti postižených asi 30 milionů Kč, v letošním roce akciová společnost ČD neodvede podle současného vývoje do státního rozpočtu již sankční poplatky žádné.
Autor: (jet) Zdroj: Dopravní noviny
|