| Přerov přijde o prázdninách o některé autobusové spoje 
 
 Od léta skončí v Přerově autobusová linka číslo osm pro handicapované a v prázdninových měsících se rovněž omezí provoz autobusu číslo pět. Takový je výsledek jednání mezi přerovskou radnicí a dopravní firmou Connex, které vyvolali představitelé města. Těm se totiž nelíbí, že autobusový dopravce hospodaří se ztrátou 18 milionů korun ročně, kterou musí platit Přerov ze svého rozpočtu.
 "Autobus pro handicapované jsme se rozhodli zrušit, protože jej využívalo málo lidí. Spolu s omezením intervalů na lince číslo pět, které se zvětší z deseti minut na patnáct, tak do konce roku ušetříme 760 tisíc korun," uvedl hlavní argument přerovský místostarosta Martin Kučera (ODS) s tím, že autobus pro vozíčkáře zařadí do některé z jiných linek. "S největší pravděpodobností to bude ta, která zajíždí k nemocnici," dodal. Autobus pro handicapované končí, omezení přibudou Handicapovaným nezbývá nic jiného, než se se situací smířit. "Velmi nás to mrzí, ale na druhou stranu chápeme, že provoz tohoto autobusu byl velmi nákladný," řekla Irena Hrubá z Unie Roska, která pomáhá postiženým s roztroušenou sklerózou. Podle ní však využívalo tuto linku málo postižených kvůli špatnému jízdnímu řádu. "Ten autobus dělal zbytečně velký okruh po městě, a navíc se nevracel stejnou trasou. Mnoho postižených tak mělo strach nastoupit, protože si nebyli jisti, kam dojedou," tvrdí Irena Hrubá. Od příštího roku však chce vedení radnice ušetřit na dopravě zhruba další tři miliony korun, což povede k ještě dalšímu omezení provozu, tentokrát i na linkách 4, 5 a 9. "Firma Connex hospodaří s velkou ztrátou. Požádali jsme proto o nezávislé posouzení firmu UDI Morava, jejíž auditoři tvrdí, že v hromadné dopravě v Přerově lze ušetřit až 3,7 milionu ročně," odůvodňuje další kroky místostarosta Kučera. Radnice šetří a hodlá otevřít místní dopravu konkurenci UDI Morava však další šetření nepovažují za šťastný krok. "Poukázali jsme sice na oblasti, ve kterých by se dalo ušetřit, přesto je nedoporučujeme. Současný stav považujeme za ideální, všechny další změny se totiž výrazně dotknou cestujících," uvedl konzultant dopravního inženýrství firmy Vladimír Návrat. S tím souhlasí i zástupci Connexu Morava. "Ovlivní to chod dopravy a možná nám tak ubudou i zákazníci," míní Tomáš Trna z Connexu. Jeho kolega Jiří Černý dodává, že kvůli chybějícím penězům může také zdražit i jízdné. "Museli bychom rovněž zrušit minimálně dvacet spojů ve špičce či odebrat starším lidem senior pasy." Tyto argumenty však na radnici odmítají. "Společnost Connex je podnikatel a chápeme, že bude nadále tvrdit, že se lidem zhorší komfort cestování. Ale to, že místo šesti lidí v autobuse pojede dvacet, není žádné omezení komfortu cestování," dodává Martin Kučera, který uvedl, že vedení radnice rovněž zvažuje, že místní dopravu otevře větší konkurenci.
 Autor: ROMAN HELCL
 Zdroj: Mladá fronta Dnes
 
 |