| Ročně očekávají tři sta lidí 
 
 Síť sociálních služeb bude nyní rozšířena o další prvek. V budově Okresního mysliveckého spolku v Tyršově ulici v Jičíně byla totiž otevřena občanská poradna. Mají dlouholetou tradici například ve Velké Británii, v České republice jich zatím pracuje necelých třicet.
 Žádné bariéry
 
 S žádostí o radu se sem mohou obrátit lidé bez rozdílu věku, barvy pleti, vzdělání, vyznání, sexuální orientace v případě konfliktu s úřady, soudy, zaměstnavatelem, lékařem, učitelem i rodinným příslušníkem. Provozovatelem je Občanské poradenské středisko o.p.s. se sídlem v Hradci Králové, které vzniklo v roce 1999. První poradna byla otevřena v Hradci Králové a klienti si pro pomoc přijížděli i ze vzdálených koutů, což přispělo k rozhodnutí zřídit detašovaná pracoviště. Letos začínají fungovat tři - v Náchodě, v Jičíně a Trutnově. "Může k nám přijít kdokoliv z ulice, kdo cítí potřebu o něco se s námi podělit a najít řešení svého problému," říká poradkyně Milena Vanclová. Podle zkušeností vyhledávají lidé toto zařízení nejčastěji kvůli majetkoprávním vztahům, bydlení, pracovním problémům, manželství, mezilidským vztahům, ale třeba i kvůli ochraně spotřebitele.
 
 "Pokud to bude v našich silách, pomůžeme sami, v opačném případě poskytneme kontakt na specializované pracoviště," pokračuje Milena Vanclová.
 
 Podle odhadů a zkušeností z obdobných zařízení by sem mohlo ročně zavítat 300 klientů - osamělých rodičů, nezaměstnaných, lidí žijících na hranici existenčního minima, příslušníků národnostních menšin, zdravotně postižených. Poradna, která bude k dispozici každé pondělí a čtvrtek od 10 do 16 hodin, funguje na čtyřech principech: bezplatnost, nestrannost, nezávislost, diskrétnost. Financována je z grantů ministerstva práce a sociálních věcí a Královéhradeckého kraje.
 
 Spolupráce
 
 Milena Vanclová chce spolupracovat také s místními občanskými sdruženími, partnerem tak poradně bude sociální odbor městského úřadu, Svaz tělesně postižených, organizace pro mentálně postižené, slabozraké, probační a mediační služba, Mateřské centrum Kapička, nízkoprahové centrum Exit ad.
 
 "Snažíme se člověka nasměrovat, ujasnit mu jeho práva, možnosti i důsledky, ale samotné rozhodnutí je na něm," dodává poradkyně.
 
 "Lidé si nás občas pletou s advokátní kanceláří, což nejsme a ani nechceme být, s některými advokáty ale spolupracujeme. K častým případům patří například lidé odhodlaní jít do soudního sporu. Vysvětlíme jim jejich možnosti, finanční nákladnost řízení, nejistý výsledek, a tak sami pochopí, že někdy je lepší se usmířit," říká Zuzana Hloušková, ředitelka OPS.
 
 Podle statistiky jsou nejvíce zastoupeni klienti ve věku 26 až 35 a 35 až 45 let, a to především ženy (67 procent).
 
 "Lidé oceňují přátelský a vstřícný přístup poradců, ochotu vyslechnout je, povzbudit a poradit, v tom vnímají hlavní rozdíl proti jednání jiných institucí," sděluje výsledky průzkumu provedeného v Hradci Králové Zuzana Hloušková.
 
 Autor: IVA PETRÁČKOVÁ
 Zdroj: Noviny Jičínska
 
 |