Dnes je Pátek, 22. listopadu 2024, svátek má Cecílie
Kontaktní E-mail  

reklama - Sdružení Veleta, o.s.Reklama
 Články   Legislativa   Pomůcky   Adresář služeb   Poradna   Periodika   Servis pro NNO   Diskuse   Ankety   Kontakty  


Vyhledávání

 
hledat v textech článků
pouze ve zvolené rubrice

 
Rubriky

Akce
Auto-moto
Bariéry
Bydlení
Finance
Internet
Inzerce
Jak na to
Legislativa
Literatura
Média
Názory
O nás
Politika
Pomůcky
Poradna
Příběhy nevidomých
Rozhovory
Servis pro NNO
Služby
Sport
Stalo se
Volný čas
Vzdělávání
Zajímavosti
Zaměstnávání
Zdraví
 
Nejčtenější články

 
Naposledy přidané

 
Info E-Mail

Máte-li zájem přijímat novinky našeho webu, zaregistrujte se.

 
   odhlásit

Počet odběratelů: 6944
 
Webinfo


 

13.04.2004, 07:39 - rubrika " Názory "
Obraz člověka v sociálních službách

Obsah slov, která používáme, nemusí být shodný s obsahem týchž slov, jak je používají jiní. Každý z nás prošel určitým vývojem, spoustu textů přečetl, nahromadil zkušenosti a považuje za samozřejmé, že i jeho partner smýšlí stejně. Ale nemusí tomu tak být. Vezměme jen dokumenty Evropské unie: porozumění ze strany České republiky se často nekryje s pojmy, které dokumenty obsahují. Neuniklo nám, že se pozvolna vytváří nejen porozumění, ale i nový slovník. V tomto případě nejde o přizpůsobování se jednoho systému druhému systému, nýbrž o změnu kultury a celkových souvislostí.

V okamžiku, kdy začínáme pracovat společně - ať už na lokální, národní či mezinárodní úrovni - musíme si nejprve vysvětlit, co pod jakým pojmem různé strany rozumějí.

Řekneme-li "uživatelé sociálních služeb", představí si někdo rodinu s více dětmi, jiný bezdomovce, jiný drogově závislé, jiný zdravotně postižené, jiný starší a osamělé, jiný chronicky duševně nemocné či nezaměstnané. Můžeme říci, že množina zahrnuje ty, kdo si v obtížné situaci nedokáží sami pomoci a jsou ohroženi sociálním vyloučením. Ale na této definici je nejprve třeba se dohodnout.

Podobně je to i s typem pomoci lidem, kteří pomoc potřebují. Někdo přirozeně reaguje ochotou pečovat o ně, jiný se přiklání k modelu podpory dostačující pro to, aby se uživatelé postavili na vlastní nohy. Pečovatelské tendence obvykle převažují. Poskytovatelé sociálních služeb svůj model - svoji nabídku nejednou považují za jedinou.

Mnohotvárný obraz "uživatelů" se skládá z občanů (řeknou politici), z lidí (řeknou uživatelé). V prvním případě jde

o práva a povinnosti, v druhém případě o humanitu. Jsou také skupiny uživatelů, kteří se snadno stávají politickým tématem (rodiny s dětmi, zdravotně postižení).

Zastavme se ještě u slova "právo". V češtině znamená jak přirozená práva člověka, tak zákony. Práva uživatelů

a uživatelek (i na gender aspekt musíme při vymezení cílové skupiny uživatelů sociálních služeb pamatovat) jsou lidská práva zaručená ústavou, podporovaná etickými kodexy jako je např. Deklarace lidských práv duševně nemocných a domácími, "vnitřními" pravidly. Právo ve smyslu zákona je tvořeno soustavou legislativních norem, v ideálním případě vycházejících z ústavy a upravujících určitou oblast lidského konání.

Při plánování, organizaci a řízení sociálních služeb jsou jejich uživatelé výchozím bodem. Nesmí se zapomenout ani na nepřímé uživatele, jimiž jsou nejčastěji rodinní příslušníci, nesoucí břímě starosti o člověka v obtížné zdravotní a sociální situaci. Jistě je nutné brát v úvahu i organizace, které sociální služby zajišťují - musíme vědět, "jak to tam funguje".

A především by měla pro všechny zřizovatele i poskytovatele platit zásada k uživatelům sociálních služeb se chovat slušně. I ve výrazech, které se o nich používají. Uživatelé jsou totiž v závislém postavení, což někdy svádí k přezíravému postoji.

Předpokladem pro to, abychom pracovali s ohledem na uživatele, je myšlení v jednom systému. Systémové myšlení se vyznačuje celistvostí, vytvářením vzorů, ale také svými archetypy, jimiž jsou v oblasti sociálních služeb například ohromné ústavy, spojující jeden problém pod jednu střechu (sirotčince, starobince, psychiatrické léčebny aj.). Ty pak představují brzdu jakéhokoliv rozvoje. Další brzdou může být utkvělá předlistopadová představa, že co je sociální, je státní. Každý systém má také své hranice, dané obvykle finančními zdroji.

Otázkou je, jak se dotazovat uživatelů, co potřebují. Může se stát, že lékař v malé obci nepředepisuje pečovatelskou službu, starosta neví přesně, co jsou sociální služby a lidé nevědí, co mohou požadovat. Podle hesla "Co neznám, to mi nechybí". Aby se možnosti ozřejmily, je třeba do plánování sociálních služeb zapojit více lidí, nejen ty, pro které je sociální práce rutinou. Dát i ostatním možnost vyjádřit se anketou, e-mailem, osobně, dopisem, v diskusi. Být v kontaktu s uživateli a naslouchat jim. Než se celý systém nastaví, určitě nějaký čas potrvá. Pozor jen, aby se obraz člověka jako uživatele sociálních služeb při této práci nevytratil.

Autor: Milena Černá, předsedkyně o. s. SKOK
Zdroj: e-Informační bulletin SKOK
Zpet ZpětTisk upravit pro tisk
 
Komentáře ke článku
Infoposel.cz nezodpovídá za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo smazat ty příspěvky, které budou obsahovat vulgární výrazy nebo poškozovat dobré jméno tohoto webu.
 
Žádné.
 
Jaký je Váš názor?

 
Do pole "kontrolní kód" opište prosím číslo z následujícího obrázku
kontrolní kód

Kontrolní kód :

Copyright © 2000-2024 Sdružení Veleta, o.s., Developed by Robert Zaborowski, Pulzní magnetoterapie