Ve zvláštní škole dětí neubývá
Transformace školství má přinést zánik zvláštních škol, ale zánik těchto speciálních pracovišť prý nehrozí.
Nový školský zákon, jehož návrh nedávno schválila vláda, má mimo jiné vést ke zrušení zvláštních škol. Ředitelka 2. zvláštní školy v Chomutově Hana Horská se ale o budoucnost této speciální části pedagogiky neobává. Není to poprvé, kdy se o novém školském zákonu mluví, a navíc ho teprve schválila vláda. Čeká ho proto ještě schvalování v obou komorách parlamentu, a podle stylu práce našich zákonodárců půjde podle Horské o proces, který nepotrvá týdny, ale spíše měsíce.
"Z případné transformace samotné obavy nemám, co se týče naší školy, jsou dvě možnosti, buď se jenom vymění cedule nebo budeme spadat pod jinou školu," míní ředitelka. "V prvním případě by se změnil název a místo zvláštní školy bychom byli základní škola se speciálním vzdělávacím programem, ve druhém bychom byli odloučené pracoviště jiného subjektu."
Jedním z důvodů, které vedou k záměru zrušit zvláštní školy, je snaha integrovat handicapované děti mezi jejich "normální" vrstevníky. Podle Horské to ale není možné bezezbytku. "O integraci lze hovořit u dětí zrakově, sluchově, řečově nebo tělesně postižených," tvrdí, "ale nejtěžší je integrace dětí mentálně postižených, a to jsou naši žáci. Ředitelé ze základních škol mohou už dnes podnikat jisté kroky v procesu integrace, a vzhledem k nedostatku žáků by to možná byla jedna z cest, jak získat nové, ale určitě se to nebude dít ve velkém. Když si člověk uvědomí, co všechno je potřeba vytvořit pro každého handicapovaného jedince za podmínky, je to celkem logické. Proto se neobávám, že by zvláštní školy, speciální pracoviště se speciálně kvalifikovanými pedagogy, jako takové zanikly. A jakou budou mít nálepku, to není pro naše žáky podstatné."
V Chomutově, stejně jako jinde, se každým rokem zmenšuje počet školáků. Jak ale ředitelka Horská upozorňuje, tento problém se týká jen základních škol. "U nás naopak děti přibývají. Přestupují k nám i později, zlomovým momentem bývá přechod na druhý stupeň. Problém je, že rodiče, ale i ředitelé škol se nezřídka zdráhají takový krok udělat. Smutné je, že ti druzí mimo jiné z ekonomických důvodů. Ale rozumní ředitelé se tomu nebrání, takže k nám přestupují děti třeba i ze sedmé nebo osmé třídy."
Autor: LUBOŠ MIZUN Zdroj: Deník Chomutovska
|