Jak se jezdí automobilové orientační soutěže
Jako každá sportovní disciplina, tak i Automobilové orientační soutěže (AOS) mají svá pravidla, podle kterých se řídí jak pořadatelé, rozhodčí, tak i soutěžící. Jsou to Řády automobilových orientačních soutěží, které vydává Svaz pořadatelů a jezdců AOS při ČAK. Pro zdravotně postižené motoristy (ZPM) pak vydal ÚAMK ČR pokyny pro pořádání AOS ZPM. Pokyny pro pořádání AOS zdravotně postižených motoristů se poněkud liší od pravidel pro zdravé soutěžící. Za prvé je soutěž obohacena o testy z pravidel silničního provozu. Dále jsou zde upraveny některé prvky tak, aby se soutěže mohli zúčastnit i soutěžící s různým zdravotním postižením. V zásadě jde o to, aby soutěžící nemuseli během soutěže vystupovat z vozidla, naopak aby mohli v případě potřeby v časové kontrole požádat o pauzu v případě, že ji z jakýchkoliv důvodů potřebují. Při jízdě zručnosti jsou využívány přepočtecí koeficienty pro stanovení času potřebného na projetí tratě v závislosti na zdravotním stavu a používané úpravě motorového vozidla. Řády samozřejmě nejsou dogma. Striktně se dodržují pouze u přeborových soutěží. U zájmových soutěží většinou slouží jako základ pro modifikace vlastních pravidel. Podstatné je vždy, aby byla tato pravidla stanovena předem.
Vlastní soutěže mívají většinou noční a denní část, mezi kterými bývá volná doba na odpočinek. Noční část má start do soutěže po setmění, aby měli všichni soutěžící pro projetí tratě a plnění úkolů stejné podmínky.
Již před příjezdem na soutěž dostanou soutěžící propozice soutěže, kde jsou mimo jiné uvedení všichni hlavní pořadatelé a rozhodčí a dále časový rozvrh soutěže , kam poslat přihlášky, kde se prezentovat atd., rozpis obcí, kterými je vedena trať a příjezdový itinerář. Obce jsou v soupisu sestaveny v abecedním pořadí, takže se nejedná o předem daný popis tratě. Soutěžící se ale mají možnost seznámit jak podle mapy, nebo někteří i ve skutečnosti s oblastí kterou budou projíždět. Příjezdový itinerář je návod k projetí určité trasy a začíná většinou v daném přesně definovaném bodě a končí cca po pěti kilometrech v místě prezence. Itinerář není dáván soutěžícím proto, aby trefili do místa prezence, ale proto, aby mohli zkontrolovat počítadla a buď si stanovili s jakou chybou budou muset na trati počítat, nebo aby si patřičně počítadla upravili.
Samotná soutěž začíná slavnostním zahájením a rozpravou. U soutěží ZPM řeší zpravidla ještě před zahájením soutěžící testy z pravidel silničního provozu v rozsahu testů autoškoly. Je to vlastně první prvek, který je hodnocen a případné trestné body za nepřesně vyplněné testy se započítávají do soutěže.
U rozpravy jsou soutěžící seznámeni s provedením tratě, případnými odlišnostmi a mohou se rovněž zeptat na některé případné nejasnosti. Soutěžící zde mohou být upozorněni na změny v propozicích.
Po rozpravě většinou začíná soutěž jízdou zručnosti. Jízda zručnosti ale může být zařazena na některé vhodné místo na trati, případně až na závěr.
Jízda zručnosti spočívá v co nejrychlejším projetí tratě, která je vymezena kuželkami v určitých seskupeních, které tvoří jednotlivé prvky jízdy zručnosti. Většinou jsou kuželky sestaveny do prvků "výjezd z řady zaparkovaných vozidel", "slalom", "garáž" . "otočná branka" a "cílový čtverec". Taková jízda zručnosti může vypadat tak, že po startu se vyjíždí z "řady zaparkovaných vozidel" pak se jede "slalom" sestavený z pěti branek a vjíždí se předem do "garáže" pak se couvá "slalomem" zpět a vjíždí se couváním do "otočné branky" a dále jede soutěžící kupředu a musí zastavit pravým předním kolem na vyznačeném "čtverci" , který má rozměr 50x50 cm Vozidlo ukončilo jízdu zručnosti po vypnutí motoru a zajištění proti samovolnému pohybu. Doba potřebná k projetí se měří stopkami a čas se přepočítává na trestné body. Stejně jsou trestnými body ohodnoceny špatně, nebo nepřesně projeté prvky jízdy zručnosti, vychýlení nebo poražení kuželů, nebo u garáže zase nevychýlení kuželů vymezujících dojetí na přesnost.
Dalším prvkem soutěže je vlastní orientační jízda dle itineráře po předepsané trati. Itinerář je návod jak se má projet trať. Jako pomůcku má rovněž podkladovou mapu, kterou mu zajistí pořadatel. Na způsob projetí tratě má vliv jednak údaje v itineráři, ale dále samotná dopravní situace na trati. Trať je rozdělena do úseků, tzv. etap,které jsou vymezeny časovými kontrolami. V záhlaví itineráře je uveden čas na projetí etapy, jeho délka a určení místa časové kontroly. Způsob projeti tratě je ověřován kontrolami , které mohou být živé , samoobslužné, tajné a může vás v etapě zkontrolovat i radar. Všechny kontroly jsou označeny tabulemi. Soutěžící při vjezdu do každé etapy obdrží jízdní výkaz, do kterého si nechává od živých kontrol potvrzovat průjezd a značí si do něj i samoobslužné kontroly, které cestou míjí. Jízdní výkaz se na závěr vyhodnocuje a záznamy v jízdním výkazu, které se odlišují od předepsaného pořadí se ohodnocují trestnými body. Rovněž čas je posádkám velmi přesně sledován a jak pozdní, tak i předčasný příjezd je ohodnocován trestnými body. Čas je určován podle složitosti itineráře, kvality tratě a úrovně soutěží. U AOS ZPM je čas volen tak aby průměrná rychlost nepřesáhla 35 km/hod. Délka trati je volena v rozmezí 40 - 120 km. Doba projetí tratě je absolutně omezena tzv. limitem. Ten je stanovován počtem etap. V průměru vychází na jednu etapu 30 min. Překročí-li posádka celkový limit na projetí tratě, nebo limit pro jednu etapu (45 min) je diskvalifikována.
Vyjíždí-li posádka do etapy, tak zpravidla dvě minuty před startem obdrží itinerář, podkladovou mapu a jízdní výkaz. Posádky startují zpravidla ve dvouminutových intervalech. V jízdním výkaze již mají zaznačený čas startu. Seznámí se s itinerářem, mapou a jízdním výkazem, zda je vše v pořádku a na pokyn startéra vyjede posádka na trať. Během jízdy řeší správný průjezd, zaznamenává do jízdního výkazu průjezdní kontroly. Na trati je rovněž tajnými kontrolami sledováno dodržování pravidel silničního provozu, mohou zde být v tzv. mrtvém čase zařazeny zvláštní zkoušky, jako je například rozjezd do kopce a pod. V časových kontrolách je vždy viditelně označen aktuální čas. Posádka ví, kdy má přijet. Proto v případě předčasného příjezdu vyčká před prostorem časové kontroly. Časem příjezdu do časové kontroly je moment, kdy posádka podá jízdní výkaz rozhodčímu časové kontroly.
Jedná-li se o poslední časovou kontrolu, odeberou se obvykle soutěžící do předem určeného prostoru, kde jsou již vyvěšeny správné průjezdy tratí a vzorové jízdní výkazy. Soutěžící si je porovnají se svými záznamy a začne správné dohadování, vysvětlování, nadávání na stavitele tratě, prostě začnou bouřit emoce, které byly vyburcovány na trati. Většinou si ale soutěžící sami navzájem vysvětlí v čem a proč udělali chybu a tak na vysvětlování pro rozhodčího a vedoucího tratě zbývá málo.
Mezi tím výpočetní středisko pilně zpracovává výsledky a v určenou dobu je podepsané ředitelem soutěže a hlavním rozhodčím vyvěsí. Výsledková listina visí půl hodiny. Soutěžící již mají většinou sami rovněž vypočteny své trestné body a mají v době půl hodiny možnost dát k výsledkové listině své připomínky, nebo protest. Není-li připomínek, nebo protestů, pak po půlhodině dochází k vyhlášení výsledků, dekorování vítězů a k zakončení soutěže.
Autor: Petr Böhm Zdroj: Vlastní zpráva
|