S jakým handicapem lze řídit?
Dnes se dá upravit takřka každé auto pro řízení handicapovaným a přizpůsobit skoro všem zdravotním postižením. "Úpravy se dají rozdělit na dva druhy. Buď čistě mechanické převody na pedály, tedy úprava spojky, brzdy či plynu. Dále se dají tyto funkce vozu ovládat elektronickým přestavbami. Většinou se jedná o elektronicky ovládanou spojku, kdy je na řadicí páce elektronické čidlo, které zaregistruje snahu o přeřazení a dá pokyn servu, jenž místo řidiče vymáčkne spojku,"vysvětluje Karel Majer z programu Handy. Přitom elektronický systém hlídá i intenzitu přidávání plynu a podle toho rozjede auto rychle či pomalu, například při parkování. Naopak brzda je v úpravě auta pro řízení handicapovaným vždy mechanická. "U brzdy se jedná o mechanický převod páky na pedál. Plyn může být také elektronicky nebo mechanicky ovládaný. Oba principy jsou prakticky stejné. Mechanicky se plyn ovládá pákou pod volantem nebo vedle něj nebo také ještě jedním kruhem na volantu. Plynovým pedálem může ale také pohybovat nějaký servomotorem." Pro vysvětlení: na zmíněný soustředěný kruh vystupující z volantu handicapovaný tlačí, přičemž auto zrychluje a naopak. A přitom drží volant v ruce, takže auto má stále pod kontrolou. Existují však postižení, kteří mají problém něco pevně uchopit. Také oni však mohou řídit auto. Mají k tomu nejrůznější pomůcky nejen na volant. "Na volant se dají připevnit různé rychloupínací pomůcky a adaptéry, například koule nebo zvláštní oko, které je vypolstrováno, a handicapovaný, který má postižené ruce bez schopnosti úchopu, si toto oko navlékne na ruku a může manipulovat a točit volantem jako každý jiný." Podobné pomůcky existují také na uvolňování ruční brzdy nebo na řadicí páku. Karel Majer k tomu dodává: "Poté je řízení takového vozu, i velmi handicapovaným řidičem, velmi jednoduchá a bezpečná záležitost." Autor: Portál Centrum.cz Zdroj: Olomoucký den, 11.10.2003
|