Vozíčkáři si počkají
Cestovat po Praze hromadnou dopravou je pro invalidy téměř nemožné. Zlepšení je zatím v nedohlednu.
Každé větší město v republice má už několik let nízkopodlažní tramvaje, které mohou používat bez cizí pomoci i vozíčkáři. V hlavním městě si na ně však invalidé počkají ještě minimálně dva roky. Výběrové řízení na dodávku šedesáti nízkopodlažních tramvají vyhlásil pražský dopravní podnik až letos v dubnu. Soutěž však pozastavil antimonopolní úřad. " Probíhá správní řízení na základě vlastního podnětu úřadu. Bližší informace vám do konce řízení nemůžeme poskytnout," řekl včera Deníku Impuls mluvčí úřadu Kristián Chalupa.
To samozřejmě pražské invalidy netěší. Například Bohumil Kábrt z centra Paraple je odkázán na auto. Když si však nemůže za volant sednout, byla by pro něj ideálním řešením nízkopodlažní tramvaj. " Je lepší než autobus. Ten ne vždy zastaví blízko u ostrůvku," dodal Kábrt.
Pražané sice mají metro, ale z jedenapadesáti zastávek je pouze patnáct s bezbariérovým přístupem. Navíc metro nejezdí v noci. Naproti tomu v Brně mají cestující k dispozici i nízkopodlažní trolejbusy. " Pokud nakupujeme nové dopravní prostředky, snažíme se, aby byly nízkopodlažní. Do tří let nakoupíme patnáct nízkopodlažních tramvají," uvedla Hana Pohanová z Dopravního podniku Brno.
Počty nízkopodlažních tramvají v Česku
Litvínov, Most 2 ( od 1998)
Olomouc 4 ( od 1998)
Brno 14 ( od 1998)
Liberec 1 ( od 1998)
Ostrava 20 ( od 1998)
Pramen: dopravní podniky
Autor: Monika Fibírová Zdroj: Impuls, 12.9.2003
|