Sdružení Kaňka pomáhá postiženým dětem
Rozšířit činnost například o keramickou dílnu, hlídání dětí zdravých i s handicapem či o psychorehabilitační pobyty pro rodiče s dětmi chce táborské sdružení volnočasových aktivit Kaňka, které si dalo za cíl pomáhat s integrací od nejútlejšího věku dítěte. Kaňka vznikla v červenci loňského roku. Její hlavní aktivitou je v současné době pořádání především zájmových kroužků, do kterých chodí jak děti s různým typem postižení, tak i zdravé. Pomocí metody s prvky Montessori pomáhají pracovníci sdružení zlepšit u dětí handicap. Integrací rovněž odbourávají bariéry. "Nejmenší se doslova mění před očima. Například hyperaktivní děti se nedokázaly zpočátku věnovat jedné činnosti a přecházely od jedné pomůcky ke druhé. Po měsíci práce v kroužku Montessori hraní si našly několik oblíbených činností a jedné se věnovaly až deset minut. V úžasu zůstávala většina maminek, když jejich potomci, kteří doma neposedí, najednou dokázali poslouchat vyprávění či věnovat se v klidu vybrané činnosti," řekla Právu předsedkyně táborského sdružení Dagmar Jarolímová. Zdůraznila, že všechny tyto děti chodily do kroužků jedenkrát týdně. V případě každodenní péče by byly úspěchy ale daleko větší a rychlejší. Zájmové kroužky trvají od 45 minut do hodiny a půl. Zaměřeny jsou na rytmiku, cvičení, různé pracovní techniky nebo výtvarnou činnost. Rodiče za jeden pobyt u Kaňky zaplatí kolem čtyřicet korun. Týdně sdružení navštěvuje na 150 dětí. Kaňka má otevřeno nejen ve školním roce, ale i o prázdninách. V loňském roce připravila v létě pro zájemce skupinové půldenní programy vedené ve stylu Montessori. Jelikož se osvědčily, chystá sdružení letos celodenní a týdenní pobyty. "Pro některé děti je to jediná možnost, jak se o prázdninách alespoň na část dne setkat s vrstevníky. Děti zdravé i s postižením tak prožívají formou her intenzívní terapii," poznamenala Jarolímová. Podotkla, že v Táboře a jeho blízkém okolí nefunguje žádné ucelené zařízení, jehož prioritou a náplní by bylo pod jednou střechou učit od nejútlejšího věku děti zdravé i s postižením spolu komunikovat, respektovat se a přijmout handicap za normální součást. Prázdné místo vyplnila právě Kaňka. Autor: Jiří Falout Zdroj: Právo, 16.6.2003
|