Dnes je Čtvrtek, 9. ledna 2025, svátek má Vladan
Kontaktní E-mail  

reklama - Sdružení Veleta, o.s.Reklama
 Články   Legislativa   Pomůcky   Adresář služeb   Poradna   Periodika   Servis pro NNO   Diskuse   Ankety   Kontakty  


Vyhledávání

 
hledat v textech článků
pouze ve zvolené rubrice

 
Rubriky

Akce
Auto-moto
Bariéry
Bydlení
Finance
Internet
Inzerce
Jak na to
Legislativa
Literatura
Média
Názory
O nás
Politika
Pomůcky
Poradna
Příběhy nevidomých
Rozhovory
Servis pro NNO
Služby
Sport
Stalo se
Volný čas
Vzdělávání
Zajímavosti
Zaměstnávání
Zdraví
 
Nejčtenější články

 
Naposledy přidané

 
Info E-Mail

Máte-li zájem přijímat novinky našeho webu, zaregistrujte se.

 
   odhlásit

Počet odběratelů: 7096
 
Webinfo


 

24.06.2003, 00:02 - rubrika " Bariéry "
Nováček ve službách města

Maďarské autobusy značky Ikarus patřily u nás v minulosti k poměrně rozšířeným vozidlům. Řada našich dopravních podniků používala tyto převážně kloubové autobusy ve svém vozovém parku nejen u městské dopravě, ale i na kratších linkách mezi obcemi u blízkém okolí měst. Po krátké odmlce se autobusy Ikarus opět objevují u ulicích hlavního města.

Na městských linkách Pražské integrované dopravy se stále více setkáváme s nízkopodlažními autobusy. Jejich nízko umístěnou podlahu doplněnou i nástupní plošinou velmi kladně oceňují především cestující s omezenou pohyblivostí, osoby upoutané na invalidním vozíku, a v neposlední řadě i maminky s dětskými kočárky. Nízkopodlažní autobusy zastoupené převážně vozy Karosa City Bus lze při běžném stavebním provedení zastávek považovat i za bezbariérový dopravní prostředek, plně vyhovující mezinárodně uznávaným normám upravujícím životní podmínky zdravotně postižených osob.

Dne 18. dubna byl zahájen provoz na nové autobusové lince číslo 291, jejíž funkce je zabezpečena zcela odlišným typem nízkopodlažního autobusu, který je ve vozovém parku Pražského dopravního podniku zařazen vůbec poprvé. Po vyhodnocení nabídek veřejné soutěže vypsané již na podzim minulého roku, padla konečná volba na výrobky světoznámé budapešťské továrny autobusů a karoserií značky Ikarus, která je s naším tuzemským výrobcem Karosa ve Vysokém Mýtě součástí mezinárodního holdingu Irisbus. Při pořizování nově zaváděných vozidel bylo přihlédnuto nejen k ekonomickým podmínkám provozu, ale byl brán zřetel i na specifické podmínky nově zřizované linky, a tím i budoucí spokojenost cestující veřejnosti. Autobusová linka číslo 291 vede převážně v prostorách historické zástavby městské části Karlov, kde se nachází řada institucí a významných zdravotnických zařízení Všeobecné fakultní nemocnice. Vzhledem k provozu v historicky cenné lokalitě a tím i úzce souvisejícím stavebním a provozním podmínkám v silniční síti této městské části, byly pro tuto linku pořízeny tří moderní, krátké nízkopodlažní midibusy Ikarus typu E91. I když E91 v porovnání s ostatními autobusy díky svým rozměrům vesele působící midibus je na linkách hlavního města úplným nováčkem, byl jeden z podobných vozů součástí expozice Karosy na brněnském veletrhu užitkových vozidel Autotec již v červnu roku 2000. Od doby brněnské výstavy ale prodělal "nejmenší z Ikarusů" některé kosmetické úpravy přední partie, které příď vozidla nejen zjednodušily, ale činí ji i více atraktivní. Po stránce vnějšího designu je midibus Ikarus E91 plně moderním až mírně nadčasovým vozidlem. Skelet polosamonosné karoserie líbivých tvarů, na jejíž konstrukci je použito nerezové oceli, spočívá na autobusovém podvozku o délce rozvoru 3650 mm, který pochází od dalšího renomovaného maďarského výrobce užitkových vozidel a jejich komponentů, firmy Raba v Gyóru. Za pohonnou jednotku vozu byl výrobcem zvolen osvědčený, podélně uložený vznětový přeplňovaný čtyřválec Daimler-Chrysler typu M 904 LA, s chladičem plnicího vzduchu a plně elektrickým řízením chodu motoru EDC. Výkon této pohonné jednotky o objemu 4249 cm3, splňující i exhalační normy Euro III, činí 130 kW/2200 min1. Maximální točivý moment se pohybuje na hodnotě 670 N.m/1200-1600 min-1.

Vozidlo je vybaveno pětistupňovou automatickou převodovkou Allison S 2000 s elektronickým ovládáním třítlačítkovou klávesnicí. Dvouokruhový brzdový systém Knorr, doplněný o parkovací, odlehčovací a nouzovou brzdu a s kotoučovými brzdami na obou nápravách a elektronickou indikací stavu obložení, je opatřen systémy ABS i ASR. Jeho součástí jsou i samostatné diagnostické výstupy pro každý z okruhů, pro identifikaci případných závad, a tím i usnadnění a urychlení servisních prací. Vzduchové pérování vozu, umožňující i individuální nastavení výšky karoserie nad vozovkou, je opatřeno na přední nápravě dvěma, na zadní nápravě čtyřmi vaky. Midibus o rozměrech 7901 x 2376 x 3120 mm je vybaven i manuálně ovládanou výklopnou plošinou pro usnadnění nástupu osob upoutaných na invalidním vozíku. V případě vysunuté plošiny i v době otevřených dveří je rozjezd vozidla blokován bezpečnostním čidlem. Interiér vozidla se zvýšenou vnitřní podlahou v zadní části a na střední plošině zabudovanou fixací invalidního vozíku samonavíjecími bezpečnostními pásy, je typovaný pro 19 sedících a 22 stojících osob. Součástí výbavy vozidla je i kompletní elektronický informační systém, používaný ve většině vozidel pražské městské dopravy.

V celkové konstrukci interiéru bylo pamatováno i na zpříjemnění práce řidiče. Volant vozidla je výškově i sklonově stavitelný, sedadlo řidiče je pneumaticky odpružené, výškově i podélně stavitelné, s vnitřním vyhříváním a opatřené opěrkou hlavy. Pro usnadnění zasednutí k řízení je možné sedadlo vytočit do strany a opětovně zajistit v přímém směru. Nejnovější přírůstek ve skladbě městských autobusů našeho hlavního města midibus Ikarus E91 má provozní hmotnost 7200 kg, nejvyšší celková povolená hmotnost činí 9850 kg. Vozidlo jezdící na pneumatikách Michelin XZE l o rozměru 215/75 R17,5 může dosáhnout rychlosti 74 km/h, a zdolat stoupání o sklonu 29,5 %.

Na závěr si dovolíme jen krátké ohlédnutí o devět let zpět, do roku 1994, kdy s v ulicích "stověžaté matičky Prahy" objevil vůbec první nízkopodlažní autobus značky Neoplan N 4014/3

Autor: Jaroslau Klimša
Zdroj: Auto Profi, 3.6.2003
Zpet ZpětTisk upravit pro tisk
 
Komentáře ke článku
Infoposel.cz nezodpovídá za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo smazat ty příspěvky, které budou obsahovat vulgární výrazy nebo poškozovat dobré jméno tohoto webu.
 
Žádné.
 
Jaký je Váš názor?

 
Do pole "kontrolní kód" opište prosím číslo z následujícího obrázku
kontrolní kód

Kontrolní kód :

Copyright © 2000-2025 Sdružení Veleta, o.s., Developed by Robert Zaborowski, Pulzní magnetoterapie