Mobil pomůže postiženým
Pardubice Stisknutí jednoho tlačítka mobilního telefonu bude stačit k tomu, aby se zhruba pět set zdravotně postižených z Pardubic a okolí dovolalo rychlé a účinné pomoci v nouzi. Provoz speciálního dispečinku, který dokáže přesně lokalizovat signál mobilních telefonů, chce pardubická společnost Spid Handicap spustit již do konce tohoto měsíce.
"Mobilní síť pro zdravotně postižené funguje tak, že člověk v nouzi odešle stlačením jednoho tlačítka na svém mobilním telefonu signál, který zachytí naše operátorské pracoviště. Speciální lokátor dokáže polohu volajícího zjistit s přesností zhruba na dvě stě až tři sta metrů. Služba potom ve spolupráci s městskou policií či třeba lékařskou službou zajistí potřebnou pomoc," vysvětluje Luděk Nevoral, ředitel občansky prospěšné společnosti Spid Handicap.
Tísňové volání je možno použít nejen například v případě zdravotních potíží, ale i třeba při pádu z invalidního vozíku nebo poruše automobilu. "To, jakou pomoc volající potřebuje, zjistí dispečer zpětným voláním. Souběžně bude poskytovat také informace o službách pro zdravotně postižené v daném místě formou sms zpráv," říká Nevoral. Roční náklady na provoz dispečerského pracoviště odhaduje zhruba na čtyři sta tisíc korun. Část této částky uhradí Úřad práce poskytnutím dotace na zřízení pracovního místa v rámci programu zaměstnávání zdravotně postižených.
Již nyní může novou službu využívat zhruba pět set zdravotně postižených a dalších tři sta jejich rodinných příslušníků či firem napojených na systém. Za napojení zaplatí majitelé speciálních telefonních čísel zhruba dvě stě korun měsíčně.
Dispečink bude v provozu po celý den, pod devatenácté hodině bude službu zajišťovat pardubická městská policie. "Projekt nás zaujal a chceme se na něm podílet. Zbývá jen doladit technické záležitosti, aby mohl fungovat stoprocentně," říká ředitel městské policie Petr Kvaš.
Pardubičtí městští strážníci v současnosti připravují také speciální tísňovou službu pro hluchoněmé. Ti se budou moci obracet sms zprávami či mailem přímo na jejich operační středisko. "V případě, že bude někdo v nesnázích, napaden či třeba si bude chtít stěžovat na nějaký nešvar, pošle esemesku nebo mail, na který budeme okamžitě reagovat. Buďto vyjede na místo hlídkový vůz, nebo zahájíme šetření jiným způsobem," vysvětluje tiskový mluvčí městské policie Pavel Čejka.
V případě služby pro hluchoněmé je pouze trochu komplikované zpětné dotazování, které běžně zabraňuje planým výjezdům. "Zatím neuvažujeme, že bychom tísňová volání zpětně prověřovali. V případě problémů bude i tak možno adresáta takového volání nějakým způsobem dohledat," uzavírá Čejka.
Autor: Leoš Kučera Zdroj: MF Dnes, 6.5.2003
|