Pardubické nádraží brzy umožní bezbariérový přístup na všechna nástupiště
Pardubice jsou k těžce tělesně postiženým lidem stále přívětivější. Významnou událostí, která zanedlouho zlepší dosavadní situaci ve městě, je rekonstrukce hlavního vlakového nádraží. Po jejím skončení se vozíčkáři snadno a rychle dostanou na všechna čtyři nástupiště a nadto se obejdou bez doprovodu železničáře.
Už loni bylo v tomto pilotním projektu Českých drah zaměřeném na odstranění bariér proinvestováno 4,5 miliónu korun: za ně byla pořízena přípravná dokumentace a nákup výtahů a plošin. Celkové náklady rekonstrukce činí 9,9 miliónu korun. Jak uvedl vrchní přednosta Správy dopravní cesty Pavel Krulich, stavební úpravy financuje Státní fond dopravní infrastruktury a Obchodně přepravní divize Českých drah, avšak 200 tisíc korun na ni poskytlo i město Pardubice.
V čem spočívá přínos projektu, který v naší zemi nemá obdoby? Z již bezbariérové nádražní haly projede vozíčkář automaticky se otvírajícími dveřmi na prvý perón. Vydá se směrem ke stanovišti výpravčího. Vjede do zaskleného výtahu, speciálně upraveného tak, aby ho mohli ovládat lidé s postiženýma rukama. Sjede dolů do stávajícího poštovního tunelu. Odtud se dostane plošinovým výtahem na zvolené nástupiště. Zde se mu opět otevřou dveře na fotobuňku a po perónu dojede ke svému vlaku.
Všechny přístupové cesty bude snímat kamera. Výpravčí tak ve své kanceláři snadno zjistí, zda osoba na vozíku nemá nějaké potíže. Poštovní tunel včetně výtahů sice bude od 22 do 4 hodin ráno uzavřen, ale po stisknutí zvonku a dohodě se zaměstnancem drah bude možné jeho otevření.
Rekonstrukce hlavního nádraží bude dokončena zřejmě v červenci a od srpna by se vozíčkáři měli bez problémů dostat k jakémukoli vlaku. Pardubice se tak stanou následováníhodným příkladem pro ostatní velká města.
Autor: Miloš Pelikán Zdroj: Časopis VOZÍČKÁŘ 1/2003, strana 2 |