Nejen po stránce souladu s platnými zákony (jako dosud), ale i po stránce věcné a skutkové, stejně jako rozhodnutí v oblasti sociálního pojištění, sociální potřebnosti a státní sociální podpory. Umožnila to reforma správního soudnictví, realizovaná od 1. 1. 2003. Přístupu k opravným prostředkům proti rozhodnutím ve věcech sociálního zabezpečení se věnovala ve dnech 5. - 6. 12. 2002 v Praze konference s mezinárodní účastí "Vymahatelnost sociálních práv", pořádaná Ministerstvem práce a sociálních věcí (pozvánku přinesl říjnový Bulletin SKOK). Pracovníci MPSV a Vrchního soudu v Praze však současně informovali, že i nadále zůstává ze zákona vyloučena možnost soudního přezkumu všech rozhodnutí, v nichž bylo žádostem občanů o poskytnutí služby sociální péče vyhověno, a dále všech rozhodnutí ve věcech dávek sociální péče. Ačkoliv se Česká republika soudní reformou významně přiblížila evropskému pojetí sociálních práv, zůstává zatím v oblasti sociálních služeb stále na půl cesty. Existuje obava, zda bude nová právní úprava v praxi rychle a efektivně fungovat. Zahraniční účastníci informovali o možnostech přezkumu rozhodnutí v sociálních věcech ve Velké Británii, Německu, Francii a na Slovensku.
V rámci konference byla také v českém znění zveřejněna zpráva, kterou na téma "Přístup k sociálním právům v Evropě" vypracovala profesorka Mary Daly z Queen´s University v Belfastu s pomocí redakční skupiny (vydala Rada Evropy v říjnu 2002, vyžádat ji lze na e-mailové adrese:
publishing@coe.int) a která byla v květnu 2002 přijata ve Štrasburku Evropským výborem pro sociální soudržnost (CDCS). Výkonný tajemník tohoto výboru pan John Murray v komentáři ke zprávě na konferenci zdůraznil, že by v České republice měla být uznána rovnocenná úloha nevládních organizací, sociálních partnerů, uživatelů služeb a ostatních aktérů občanské společnosti, srovnatelná s postavením dosavadních státních a komunálních služeb a měla by být podporována jejich činnost při prosazování přístupu k sociálním právům a sociální soudržnosti. Vstup České republiky do Evropské unie se podle něho neobejde bez zásadní proměny nejen překonaného právního řádu v sociální oblasti (konstatoval zpožďování nové legislativy), ale také myšlení úředníků státní a komunální správy. Ke splnění těchto cílů je třeba podle citované zprávy (str. 67-68) mimo jiné:
- uznat existenci nevládních organizací a v právních předpisech jasně vymezit jejich právní a fiskální postavení, popřípadě jejich osvobození od daňových povinností (dobročinný a neziskový status),
- podněcovat a posilovat aktivity nevládních organizací a dalších aktérů, zejména v souvislosti se vzděláním a stimulací tvořivosti,
- dohodnout s vládou podíl nevládních organizací a jiných účastníků občanské společnosti na poskytování sociálních služeb; nevládní organizace by přitom neměly suplovat nedostatky sociálního zabezpečení ze strany státních orgánů, ať již na národní, regionální nebo místní úrovni,
- využívat zkušenosti nevládních organizací a jiných účastníků občanské společnosti při vytváření politiky zaměřené na zajištění přístupu k sociálním právům,
- povzbuzovat partnerství mezi orgány a úřady poskytujícími sociální služby a dávky na jedné straně a nevládními organizacemi a jinými účastníky občanské společnosti na straně druhé, aby se posílila interakce mezi všemi oblastmi sociálního zabezpečení a dobrovolným sektorem,
- umožňovat a usnadňovat co největší autonomní zapojení zranitelných lidí a všech uživatelů sociálních služeb do rozhodovacího procesu.
S dalším obsahem citované zprávy vás seznámíme v příštích vydáních Bulletinu SKOK.
Autor: Karel Schwarz, člen výkonného výboru SKOK
Zdroj: e-INFORMAČNÍ BULLETIN SKOK pro organizace působící v sociální a zdravotně sociální oblasti leden 2003