Dnes je Středa, 29. října 2025, svátek má Státní svátek
Kontaktní E-mail  

reklama - Sdružení Veleta, o.s.Reklama
 Články   Legislativa   Pomůcky   Adresář služeb   Poradna   Periodika   Servis pro NNO   Diskuse   Ankety   Kontakty  


Vyhledávání

 
hledat v textech článků
pouze ve zvolené rubrice

 
Rubriky

Akce
Auto-moto
Bariéry
Bydlení
Finance
Internet
Inzerce
Jak na to
Legislativa
Literatura
Média
Názory
O nás
Politika
Pomůcky
Poradna
Příběhy nevidomých
Rozhovory
Servis pro NNO
Služby
Sport
Stalo se
Volný čas
Vzdělávání
Zajímavosti
Zaměstnávání
Zdraví
 
Nejčtenější články

 
Naposledy přidané

 
Info E-Mail

Máte-li zájem přijímat novinky našeho webu, zaregistrujte se.

 
   odhlásit

Počet odběratelů: 10550
 
Webinfo


 

20.01.2003, 13:42 - rubrika " Bydlení "
Praxe a pravidla tréninkového bydlení na KOCIÁNCE

Kociánka poskytuje svým klientům v celoročním, týdenním, denním a přechodném pobytu komplexní péči a podporu zaměřenou na ucelenou rehabilitaci. Důraz je mimo subjekty léčebné, pedagogické, pracovní, kladen i na rehabilitaci sociální. Patří mezi ústavy, které pracují podle rehabilitačního modelu a pro naše klienty, kteří jsou postiženi dlouhodobými handicapem jsme i dočasnou náhradou domova.

V oblasti sociální rehabilitace je jejím cílem dosáhnout zrovnoprávnění příležitostí - to je poskytování služeb, které jsou nutné k účasti jejich klientů ve společenském životě a snaha poskytnout možnost výběru jako ostatním, pokud jde o lidské vztahy, bydlení a prostředí.

Jedním z hlavních cílů sociální rehabilitace na Kociánce je maximální míra rozvoje osobnosti a utváření kvality života klientů. Jinými slovy příprava na integraci či možnou inkluzi do intaktní společnosti po ukončení etapy jejich vzdělávání. Ta je podmiňována mírou samostatnosti a nezávislosti klientů, týká se vlastní osobnosti klientů a jejich enkulturace, socializace a následného pracovního uplatnění. Hlavními prostředky integrace jsou na Kociánce sociální rehabilitace, speciální výchova a vzdělávání, psychologické působení a snaha spojená s následným pracovním uplatněním klientů (o tom svědčí i zapojení Kociánky do mezinárodního projektu Equal).

Ne všichni klienti jsou schopni ve stejné míře dosáhnout plnou osobní, společenskou, kulturní, pedagogickou a pracovní integraci (souvisí s hodnotovou orientací a životní pohodou klientů). Proto hovoříme o systému odstupňované integrace, která je nezbytnou součástí individuálně výchovných programů na Kociánce.

K zajištění efektivní práce s výchovnými skupinami koncipovanými na bázi malých formálních skupin a individuálně výchovných programů zpracovávaných za aktivní účasti klientů, bylo zapotřebí vytvořit nezbytné podmínky i pro bydlení tréninkového charakteru jako formy přípravy na samostatný život. Osvědčilo se bydlení tzv. rodinného typu, v prostorovém uspořádání zajišťujícím rozvoj vnitroskupinových aktivit a interakcí, umožňující studium, společné vaření, úklid, společné trávení volného času a přijímání návštěv. Přechod k systému rodinných komunit byl nutně doprovázen personálně organizačními změnami, ústupem od tzv. režimového modelu, orientovaného na velké skupiny klientů dorostového věku.

Nadstavbou systému rodinných komunit je interní tréninkové modelové bydlení, které představuje nejvyšší stupeň sociální výchovy na Kociánce. K dispozici jsou v současné době 4 byty z nichž dva jsou z hlediska upravených pravidel bydlení chápány jako "externí".

"Přístup k adekvátnímu bydlení je jedním z důležitých faktorů, které mají pozitivní vliv na sociální začlenění člověka do společnosti. Naopak ztížený přístup k vhodnému bydlení projevující se např. v nuceném užívání substandardního nebo pouze dočasného bydlení, v pobytu v ústavním zařízení i v době, kdy to zdravotní stav nevyžaduje, v nadměrné zátěži výdaji na bydlení nebo, v extrémním případě, v absenci bydlení, je rizikovým faktorem, který vede k vyloučení člověka ze společnosti. Podstatou tohoto vyloučení je snížení jeho participace na ekonomickém a sociálním životě společnosti a nemožnost dosáhnout životního
standardu, který je v dané společnosti považován za obvyklý nebo přijatelný." (1)

Tato citace zdůvodňuje proč bude stát podporovat bydlení znevýhodněných osob a souvisí s chystaným záměrem Ministerstva pro místní rozvoj, který by měl přinést Program výstavby podporovaných bytů (připravilo MMR v roce 2001).

Vedení Kociánky se zamýšlí nad možnostmi jak mladým postiženým lidem usnadnit přechod z ústavního pobytu právě do takových bytů o kterých je v citovaném programu hovořeno. Nutno podotknout, že přípravou klientů na život i v běžném typu bytů se zabývá již od roku 1996, kdy byly na Kociánce formou půdní vestavby vybudovány dva interní tréninkové modelové byty a zpracován projekt na externí modelový byt. Následně pak v roce 2001 byla vypracována studie pro výstavbu dalších dvou interních modelových bytů, které byly dokončeny v lednu 2003. Charakter bydlení posledně vybudovaných bytů se značně svými pravidly přibližuje bytům externím. Celkově v těchto bytech žije 8 klientů, kteří se řídí těmito pravidly:

PRAVIDLA MODELOVÉHO BYDLENÍ V INTERNÍCH (TRÉNINKOVÝCH) MODELOVÝCH BYTECH ÚSP pro TPM KOCIÁNKA

Při svém vstupu do bytové skupiny obdrží klient (za oslovením klient, klienti a podstatnými jmény rodu mužského rozuměj muži i ženy) tento dokument od svého vychovatele. Obsahuje informace, příkazy a pravidla, které musí klient znát a respektovat. Tato pravidla jsou současně závazná pro všechny pracovníky ÚSP.

MB je zkratkou pro cvičné bytové skupiny ÚSP. Modelové bydlení je realizováno v areálu ÚSP - Interní modelové bydlení/byt (MB).

Každý klient, který byt obývá, zachovává statut interního klienta ÚSP. V průběhu svého pobytu zůstává v péči ÚSP. Respektuje pravidla a závazky, které jsou spojeny s jeho umístěním v ÚSP. Všechna ustanovení Pravidel pobytu dorostové mládeže ÚSP, pokud nejsou Pravidly modelového bydlení upravena, jsou pro obyvatele MB závazná. Klient:
  • Spolupracuje při realizaci programu sociálního vzdělávání v MB.
  • Respektuje požadavky, které s sebou přináší život v bytě. - Respektuje pravidla MB.- Řídí se doporučením lékařů vycházející z aktuálního zdravotního stavu klienta.
  • Pěstuje dobré vztahy se svými spolubydlícími.
Umístění v MB je součást opatření sociálního vzdělávání interních klientů ÚSP. Přitom musí být splněny následující přijímací podmínky:
  • Plnění programu sociálního vzdělávání v domově mládeže a v jeho rámci dosažení schopností a osobní zralosti nezbytných ke vstupu do MB.
  • Schopnost dalšího rozvoje osobnosti v rámci podmínek MB.
  • Zaplacení kauce (navrhovaná částka 1000Kč).
Rozhodnutí pro, nebo proti přijetí do MB je přijímáno v průběhu závěrečné porady, konané po minimálně ročním začlenění klienta do programu sociálního vzdělávání ÚSP.
  • Vychovatel domova mládeže představí kandidáty a vyjádří svůj názor ohledně přechodu z domova mládeže do MB.
  • Vedoucí vychovatel společně s vedoucím lékařem ÚSP a sociálním pracovníkem přezkoumají, zda je převod do MB vhodný.
  • Klienti, jejichž samostatný pobyt v MB přináší vážná zdravotní rizik, nemohou být do skupiny zařazeni.
  • Rozhodnutí je přijato po dohodě s přítomnými na poradě.
  • Poradu vede vedoucí sociálního vzdělávání (vedoucí výchovy).
  • Skupinový vychovatel domova mládeže sdělí klientu rozhodnutí.
  • Sociální pracovnice informuje rodiče. Klientu je zaslána domů poukázka na zaplacení kauce.
1. ÚHRADA KAUCE

Před vstupem do MB zaplatí každý klient kauci ve výši 1000.- Kč, která slouží jako záruka pro následující:
  • Bydlení (eventuální možné škody).
  • Jiné platby které nejsou při výstupu vyrovnány.

Zjištění stavu (inventura při výstupu klienta z MB).

Za přítomnosti klienta je vychovatelem provedena inventura následujících bodů:
  • posouzení bytu/pokoje (eventuální škody) vrácení klíčů
  • eventuální dluhy v souvislosti s MB
  • změna adresy vrácení kauce

  • Po vystěhování klienta bude záloha, po vyúčtování eventuálních škod, zjištěných při inventuře, vrácena. Kauce bude klientu převedena do místa bydliště.

    2. TÝDENNÍ PORADA SKUPINY

    Jednou týdně se scházejí všichni klienti užívající byt, se svým vychovatelem za účelem dosažení cílů MB:

    • regulace fungování bytu,
    • rozdělení a provádění úklidových prací,
    • organizace a příprava večeří,
    • týdenní plán,
    • finanční záležitosti bytu (pokladna, účty),
    • rozvoj vztahů a spolupráce spolubydlících,
    • zprostředkování informací,
    • zajištění potřebné podpory každému klientovi.
    Vychovatel MB vyčlení vždy jeden večer v týdnu výhradně pro klienty MB. Porada skupiny se koná zásadně vždy v ten večer, kdy je v bytě přítomen vychovatel. Tento večer je určen výlučně pro obyvatele daného bytu. Účast je povinná a každou předpokládanou nepřítomnost je nutno předem hlásit vychovateli. Účast a respektování této skupinové schůzky jsou nezbytnými pro sociální vedení v MB. Proto klient, který tento bod nerespektuje, nemůže pokračovat ve svém sociálním vzdělávání v MB.

    3. PŘÍTOMNOST KLIENTŮ V MB

    Klienti bydlící v MB mohou být v zásadě přítomni v bytě i o víkendech. Výjimka: v průběhu školního vyučování, dílen a oběda. Nepřítomnosti klienta v MB v průběhu týdne je třeba řešit s vychovatelem (zvláště pokud chce klient strávit noc mimo byt). Klient rovněž informuje své spolubydlící. Účast v aktivitách organizovaných ÚSP nepodléhá regulaci, ale je taktéž považována za nepřítomnost v MB. Setrvávání v bytě po dobu víkendů a prázdnin je třeba rovněž řešit s vychovatelem, ten přijme rozhodnutí se zohledněním následujících bodů:

    • provozní podmínky budovy ve které se nachází MB,
    • zralost a samostatnost klienta- pohnutky jeho žádosti,
    • souhlas rodičů nezletilých klientů. Klient, který obdrží souhlas zůstat v MB, musí informovat své spolubydlící.

    Přítomnost klienta MB v ostatních typech bydlení ÚSP.
    Se svolením vedoucího oddělení výchovy dorostové mládeže mohou i nadále využívat:
    • kluboven výchovných skupin v ostatních typech bydlení,
    • ubytovací prostory (pouze za účelem návštěv). Členové skupiny MB jsou ze sociálně výchovných důvodů v prostorách a areálu ÚSP považováni za návštěvníky ÚSP se všemi povinnostmi a omezeními, jež z tohoto postavení plynou.

    Ostatní typy bydlení jsou ve vztahu k MB obytným prostorem, který je vyhrazen pro klienty, kteří v něm bydlí.

    4. NEPŘÍTOMNOSTI VE ŠKOLE A DÍLNÁCH

    Předvídatelné nepřítomnosti:
    Předvídatelné nepřítomnosti budou hlášeny vychovateli při schůzkách.

    Nepředvídatelné nepřítomnosti:
    Klient, který se nemůže dostavit z jakéhokoliv důvodu (nemoc, nehoda...) , do MB, školy, resp. dílny, musí svou nepřítomnost hlásit následujícím způsobem:
    Ihned telefonicky informovat sekretariát školy, příslušnou provozní pracovnici ÚSP, vychovatele MB. Sdělit důvod nepřítomnosti a předpokládaný návrat.

    5. PŘÍTOMNOST JINÝCH OSOB V MODELOVÉM BYTĚ

    V průběhu týdne jsou návštěvy akceptovány pokud:
    • jsou vychovatel a spolubydlící srozuměni s pobytem návštěvy klienta v bytě,
    • je respektován chod chráněného bytu,
    • klient, který ně koho pozve, přebere odpovědnost za byt a jeho okolí.

    Návštěva nebo pobyt jiné osoby v noci nebo o víkendu není v podmínkách MB ÚSP akceptovatelná.

    6. SPRÁVA PENĚZ NA CHOD DOMÁCNOSTI

    Každý byt obdrží rozpočet na potraviny (večeře, které jsou připravovány v bytě), hygienické a čistící prostředky. Tyto peníze nejsou určeny pro osobní spotřebu (např. sladkosti, tabák, věci osobní potřeby, snídani koupenou po cestě...).

    Klient, který vede pokladnu, je odpovědný za peníze na chod domácnosti a hradí (vrací peníze) za všechny nesprávné výdaje.

    V případě nepřítomnosti v MB (hospitalizace, pobyt mimo ÚSP) se částka určená na nákup potravin vrací do pokladny ÚSP. Každý klient se učí zacházení s pokladnou a účetnictvím peněz na chod domácnosti. Každý výdaj je dokládán paragonem.

    7. TELEFONNÍ HOVORY

    Klientům je k dispozici telefonní aparát vybavený tarifikátorem.

    Obyvatelé zaznamenávají své hovory. Každý je odpovědný za to, že zkontroluje, zda předchozí uživatel svůj hovor zaznamenal. Správnost záznamů prověřuje denně klient pověřený v daném období vedením pokladny bytu. Částka za hovorné je, po porovnání s výší účtu, odevzdávána vychovatelem do pokladny ÚSP.

    8. KAŽDODENNÍ ÚKLID A PRAVIDLA HYGIENY MB

    • každé ráno klient provede intenzivní provětrání místností a lůžkovin, které následně uloží v úložném prostoru postele,
    • postel je v průběhu dne bezpodmínečně zakryta přehozem
    • po individuálním použití kuchyně musí být bezprostředně umyto a uklizeno nádobí a veškeré zařízení,
    • klient, připravující jídlo pro své spolubydlící, zajistí úklid ve spolupráci s ostatními
    • na noc a po odchodu do školy nezůstává v kuchyni neuklizené nádobí, potraviny a zařízení
    • příprava jídla a nápojů mimo kuchyň není dovolena.- každý klient minimálně 2x týdně utře prach ve svém pokoji, provede nebo zajistí úklid podlahy, o společné prostory pečuje určená služba

    • při každém použití toalety a sprchy po sobě klient zanechá hygienicky čisté zařízení
    • odpadkové koše jsou vynášeny denně, v případě potřeby častěji
    • v prostorách bytu se klienti přezouvají, resp. velmi důkladně očistí ortopedickou obuv, popřípadě vozík
    • podle potřeby je rozmrazována a čištěna lednička.

    9. UŽÍVÁNÍ ELEKTRICKÝCH A PLYNOVÝCH SPOTŘEBIČŮ

    • užívání elektrických spotřebičů v MB podléhá schválení vychvatelem,
    • vyloučeno je užívání přímotopů, spirál, varných konvic bez automatického vypínání, návlekových nebo lůžkových ohřívadel,
    • vyloučeno je užívání přístrojů, které svou konstrukcí nebo stavem mohou způsobit požár nebo úraz,
    • přístroje pro přípravu potravy a nápojů nesmí být užívány mimo kuchyň,
    • obyvatelé přísně dbají na bezpečný provoz a vypínání všech elektrických i plynových spotřebičů a taktéž vody.
    10. ODPOVĚDNOST ZA ŠKODY A POJIŠTĚNÍ

    Klienti mohou před vstupem do MB uzavřít pojištění odpovědnosti za způsobenou škodu, kryjící případnou újmu na majetku ÚSP a domu ve kterém je MB umístěn. Tato pojistka je nezprošťuje odpovědnosti za škodu způsobenou nad rámec pojistného plnění.

    11. POLOLETNÍ ZÁVĚREČNÝ ÚKLID

    Dvakrát ročně bude v bytě organizován celodenní závěrečný úklid zahrnující veškeré prostory a zařízení bytu, účast je povinná pro všechny obyvatele. Úklid je ukončen po zhodnocení vychovatelem MB.

    12. PROGRAM DNE

    Program dne v MB je stanoven po dohodě se spolubydlícími a vychovatelem tak, aby umožnil nerušené soužití obyvatel MB a plnění jejich studijních povinností, nenarušoval pravidla soužití v domě.

    Program dne v MB je přizpůsoben provozním podmínkám pavilonu, ve kterém je MB umístěn tak, aby co největší měrou naplňoval smysl MB.
    Přesné podmínky tohoto programu určuje vedoucí výchovy dorostové mládeže.
    Tyto jsou sděleny obyvatelům vychovatelem na týdenní schůzce a jsou pro všechny zúčastněné strany závazné.

    13. PŘI NEMOCI

    Při nemoci sám klient zhodnotí svůj zdravotní problém, v případě nutnosti se obrátí za radou ke svému vychovateli a podnikne samostatně (pokud to jeho zdravotní stav dovolí) nezbytné kroky. O potížích souvisejících se zdravotním postižením informuje vždy příslušného lékaře.

    • Pokud je práce neschopen, informuje školu, dílny a svého vychovatele.
    • Odpovídajícím způsobem o sebe pečuje.

    V případě nutnosti:

    • dohodne si vyšetření u lékaře a navštíví ho,
    • vyzvedne v lékárně lékařem předepsané léky,
    • zařídí potřebné administrativní náležitosti:
      • donese omluvenku do školy třídnímu učiteli,
      • pečuje o sebe a dbá lékařských doporučení.

    14. AUTO A MOTOCYKL

    Používání soukromého automobilu je povoleno při dodržení následujících podmínek:
    • Klient požádá cestou provozního technika o povolení k vjezdu a parkování ředitele ÚSP.
    • Klient je odpovědný za vozidlo, jeho provoz, respektuje dopravní předpisy a Příkaz ředitele č.1/2002 k zabezpečení směrnice pro pohyb osob a motorových vozidel v areálu Kociánka.
    15. BEZPEČNOST

    Pokud opouští klient byt (při odchodu do školy a SOU, na víkendy a volné dny,...) vypíná světlo a elektrické přístroje (zvláště sporák !);

    • zavře okna (kvůli možnému dešti, ztrátě topné energie v zimě) a uzavře vodovodní kohoutky;
    • uzavře dveře bytu na klíč.
    Klíče od bytu má k dispozici vychovatel (z důvodu požární ochrany).
    V případě dlouhé nepřítomnosti:
    • neponechá klient v bytě žádné potraviny podléhající zkáze,
    • v zimě přepne radiátory na nejmenší stupeň.
    V bytě platí absolutní zákaz kouření. Obyvatelé bytu jsou povinni znát plán požární ochrany, uložení, způsob manipulace a použití hasebních prostředků.

    16. ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ

    MB je neoddělitelná součást ÚSP. Pravidla ústavu platí i pro MB, a to jmenovitě:
    • respektování ostatních (osob, bytu a osobních předmětů),
    • respektování prostředí (budova, byt...),
    • zákaz požívání alkoholu a narkotik,
    • zákaz držení zbraní a předmětů, jež za ně mohou být považovány.

    Hrubé porušení Pravidel modelového bydlení bude mít za následek okamžité ukončení sociálního vzdělávání klienta v MB.

    PRAVIDLA MODELOVÉHO BYDLENÍ V EXTERNÍCH(TRÉNINKOVÝCH) MODELOVÝCH BYTECH

    Při svém vstupu do EMB obdrží klient tento dokument od vedoucího vychovatele (za oslovením klient, klienti a podstatnými jmény rodu mužského rozuměj muži i ženy) dorostové mládeže. Obsahuje informace, příkazy a pravidla, které musí klient znát a respektovat. Tato pravidla jsou současně závazná pro všechny pracovníky ÚSP.

    EMB je zkratkou pro externí modelové byty. EMB je realizováno v areálu KOCIÁNKY - na pavilonu B.

    Každý klient zůstává v průběhu svého pobytu v péči ŮSP. Respektuje pravidla a závazky, které jsou spojeny s jeho umístěním v ÚSP. Klient se:

    • Podřizuje se programu sociálního vzdělávání v EMB.
    • Respektuje požadavky, které s sebou přináší život v bytě.
    • Respektuje pravidla EMB.
    • Pěstuje dobré vztahy se svými sousedy.

    Umístění v EMB je součást opatření sociálního vzdělávání interních klientů ÚSP. Přitom musí být splněny následující přijímací podmínky:
    • Plnění programu sociálního vzdělávání v interním MB po dobu nejméně jednoho roku a dosažení osobní zralosti a schopností nezbytných ke vstupu do EMB.
    • Schopnost dalšího rozvoje osobnosti v rámci podmínek EMB.
    • Zařazeni do EMB mohou být pouze studující nebo učni posledních ročníků, kteří dosáhli zletilosti.
    • Zaplacení pojištění domácnosti.
    • Zaplacení kauce (částka 1000,- Kč).
    Doporučení pro, nebo proti přijetí do EMB je přijímáno v průběhu závěrečné porady pedagogů výchovy. Rozhodnutí pro, nebo proti přijetí do EMB vydává ředitel ústavu na podkladě závěrů komise ve složení: vedoucí vychovatel, vedoucí lékař, sociální pracovník a psycholog úseku dorostové mládeže. Rozhodnutí ředitele oznámí klientům vedoucí vychovatel, který zodpovídá za vedení klientů v EMB. Vedoucí vychovatel zašle klientům do místa trvalého bydliště poukázky na zaplacení kauce, které eviduje a peníze po dobu jejich bydlení ukládá.

    1. ÚHRADA KAUCE

    Před vstupem do EMB zaplatí každý klient kauci ve výši 1000,- Kč, která slouží jako záruka pro následující:
    • bydlení (eventuální možné škody),
    • jiné platby které nejsou při výstupu vyrovnány.
    • Při výstupu klienta z EMB (zjištění stavu, inventura)

      Za přítomnosti klienta je provozním pracovníkem provedena inventura následujících bodů:
      • posouzení bytu (eventuální škody);
      • vrácení klíčů;
      • eventuální dluhy v souvislosti s EMB.
    Vrácení kauce

    Po vystěhování klienta bude záloha, po vyúčtování eventuálních škod, zjištěných při inventuře vedoucím vychovatelem vrácena.

    2. REGULACE FUNGOVÁNÍ BYTU

    • povinnost provádění úklidových prací,
    • povinnost přípravy snídaní a večeří,
    • povinnost vedení finančních záležitostí bytu (pokladna, účty),
    • zákaz poskytnutí ubytování druhé osobě,
    • zákaz chování psů a koček,
    • dodržování nočního klidu (od 22.00 hodin do 06.00 hodin - obyvatelé bytů jsou povinni ztlumit radiomagnetofony, televizory, pozastavit údržbářské práce, ztlumit jakoukoliv hlučnost na minimum),
    • vedoucí vychovatel dorostové mládeže vyčlení vždy 2 termíny měsíčně pro svou návštěvu - supervizi, obyvatelé EMB jsou povinni umožnit mu za tímto účelem vstup do bytů.

    Přítomnost klienta MB v ÚSP:

    Při vstupu do EMB opouštějí klienti ÚSP. Na klienty ubytované v EMB je ze sociálně výchovných důvodů v prostorách a areálu ÚSP nazíráno jako na návštěvníky ÚSP se všemi povinnostmi a omezeními, jež z tohoto postavení plynou.

    3. NEPŘÍTOMNOSTI VE ŠKOLÁCH A SPV

    • Předvídatelné nepřítomnosti:
      Předvídatelné nepřítomnosti budou hlášeny příslušnému učiteli, mistrovi a provoznímu pracovníkovi pavilonu B.
    • Nepředvídatelné nepřítomnosti:Klient, který se nemůže dostavit z jakéhokoliv důvodu (nemoc, nehoda...) , do EMB, školy, resp. dílny, musí svou nepřítomnost hlásit následujícím způsobem: Ihned volat sekretariát školy, příslušného provozního pracovníka, vedoucího vychovatele. Sdělit důvod nepřítomnosti a její předpokládané ukončení.

    4. PŘÍTOMNOST JINÝCH OSOB V EMB

    V průběhu týdne jsou návštěvy akceptovány pokud:

    • Klient, který ně koho pozve, přebere odpovědnost za byt a jeho okolí.
    • Návštěva nebo pobyt jiné osoby v noci nebo o víkendu je akceptovatelná pouze se svolením vedoucího vychovatele. V každém případě přebírá klient, který pozve jinou osobu, odpovědnost za byt a okolí. Zaručuje taktéž úhradu nákladů spojených s pobytem a stravou hosta.

    5. SPRÁVA PENĚZ NA CHOD DOMÁCNOSTI

    Z pokladny ÚSP obdrží obyvatelé finanční částky a samostatně provádí rozpočet na potraviny (snídaně,večeře, které jsou připravovány v bytě), hygienické a čistící prostředky obdrží od provozního pracovníka pavilonu B a G. Tyto peníze nejsou určeny pro osobní spotřebu. V případě nepřítomnosti v EMB (hospitalizace, pobyt mimo ÚSP) se částka určená na nákup potravin vrací do pokladny ÚSP.

    6. TELEFONNÍ HOVORY

    V případě, že je klientům k dispozici telefonní aparát, je být vybaven tarifikátorem. Obyvatelé zaznamenávají své hovory. Částka za hovorné je, po porovnání s výší účtu, odevzdávána klientem do pokladny ÚSP.

    7. UŽÍVÁNÍ ELEKTRICKÝCH A PLYNOVÝCH SPOTŘEBIČŮ

    • užívání jiných než vestavěných elektrických spotřebičů v EMB podléhá schválení vedoucího vychovatele a musí být konzultováno s technikem úseku elektroprovozu,
    • vyloučeno je užívání přímotopů, spirál, varných konvic bez automatického vypínání, návlekových nebo lůžkových ohřívadel,
    • vyloučeno je užívání přístrojů, které svou konstrukcí nebo stavem mohou způsobit požár nebo úraz,
    • přístroje pro přípravu potravy a nápojů nesmí být užívány mimo kuchyň,
    • obyvatelé přísně dbají na bezpečný provoz a vypínání všech elektrických i plynových spotřebičů a taktéž vody.


    8. ODPOVĚDNOST ZA ŠKODY A POJIŠTĚNÍ

    Klienti jsou povinni před vstupem do EMB uzavřít pojištění odpovědnosti za způsobenou škodu, kryjící případnou újmu na majetku ÚSP a domu ve kterém jsou EMB umístěny. Tato pojistka je nezprošťuje odpovědnosti za škodu způsobenou nad rámec pojistného plnění.

    9. POLOLETNÍ ZÁVĚREČNÝ ÚKLID

    Dvakrát ročně bude v bytě organizován celodenní závěrečný úklid zahrnující veškeré prostory a zařízení bytu.

    10. PŘI NEMOCI

    • Při nemoci sám klient zhodnotí svůj zdravotní problém a podnikne samostatně nezbytné kroky. O potížích souvisejících se zdravotním postižením informuje vždy příslušného lékaře.
    • Pokud je práce neschopen, informuje školu, dílny, vedoucího vychovatele.
    • Odpovídajícím způsobem o sebe pečuje.

    11. AUTO A MOTOCYKL

    Používání soukromého automobilu je povoleno při dodržení následujících podmínek:

    • Klient požádá cestou provozního technika o povolení k vjezdu a parkování ředitele ÚSP.
    • Klient je odpovědný za vozidlo, jeho provoz, respektuje dopravní předpisy a Příkaz ředitele č.1/2002 k zabezpečení směrnice pro pohyb osob a motorových vozidel v areálu Kociánka.
    12. BEZPEČNOST

    Pokud opouští klient byt (při odchodu do školy a SOU, na víkendy a volné dny,...):

    • vypíná světlo a elektrické přístroje(zvláště sporák!);
    • zavře okna (kvůli možnému dešti, ztrátě topné energie v zimě) a uzavře vodovodní kohoutky;
    • uzavře dveře bytu na klíč.

    Klíče od bytu má k dispozici vedoucí vychovatel. Vrátný pro případ jakékoliv živelné pohromy.

    V případě dlouhé nepřítomnosti:
    • Neponechá klient v bytě žádné potraviny podléhající zkáze.
    • V zimě přepne radiátory na nejmenší stupeň.

    13. ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ

    Pravidla pobytu dorostové mládeže ústavu platí pro obyvatele EMB v případech a situacích:
    • respektování prostředí (budova, byt...),
      • zákaz používání narkotik,
      • zákaz držení zbraní a předmětů, jež za ně mohou být považovány,
      • v bytech platí absolutní zákaz kouření,
    • obyvatelé bytů jsou povinni znát plán požární ochrany, uložení, způsob a použití hasebních prostředků a přístrojů.
    Hrubé porušení Pravidel modelového bydlení bude mít za následek okamžité ukončení sociálního vzdělávání klienta v EMB.



    (1) Vobořilová, A. Perspektivy chráněného bydlení pro zdravotně postižené, Mezinárodní odborná konference, Zbůch, 2002, s.1


    Autor:Libor Gino Doležal
    Zdroj:Vlastní zpráva
    Zpet ZpětTisk upravit pro tisk
     
    Komentáře ke článku
    Infoposel.cz nezodpovídá za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo smazat ty příspěvky, které budou obsahovat vulgární výrazy nebo poškozovat dobré jméno tohoto webu.
     
    Žádné.
     
    Jaký je Váš názor?

     
    Do pole "kontrolní kód" opište prosím číslo z následujícího obrázku
    kontrolní kód

    Kontrolní kód :

    Copyright © 2000-2025 Sdružení Veleta, o.s., Developed by Robert Zaborowski, Pulzní magnetoterapie