Programové prohlášení vlády a sociální systém (výňatek)
Ing. Ludmila Müllerová, náměstkyně ministra práce a sociálních věcí
(…) Dalším významným úkolem Ministerstva práce a sociálních věcí je legislativní úprava sociálních služeb. Vláda v programovém prohlášení klade na tuto oblast sociální péče mimořádný důraz. Bude nezbytné vymezit minimální úroveň sociálních služeb a podmínek jejich dostupnosti. Podstatné bude, aby i v rámci sociálních služeb byl postupně vybudován systém nástrojů pro boj s chudobou a sociálním vyloučením, jako součást jednoho z dalších úkolů, uložených vládou resortu práce a sociálních věcí. Do přípravy návrhu zákona budou kromě státních orgánů zapojeny i krajské a místní samosprávy a občanské společnosti. Budoucí systém musí být racionální, zvýšit koordinaci na horizontální úrovni a využívat moderní technologie či manažerské metody řízení.
Věcný záměr zákona o sociálních službách by měl být vládě předložen ve druhém čtvrtletí roku 2003. Návrh zákona bude zohledňovat samostatnou působnost obcí a krajů. Prostřednictvím standardů veřejných služeb však musí zajistit jejich kvalitu a dostupnost, a to jak faktickou, tak místní. K tomu bude možno využít koncipovaného komunitního plánování. Kvalita služeb bude garantována systémem registrace jejich poskytovatelů a kontrolou jejich činnosti.
Mimořádně velký význam bude pro sociální služby mít nový systém financování, který dá obcím a krajům nástroje k zajištění rozvoje a zlepšení dostupnosti i kvality sociálních služeb, které jsou poskytovány na jejich území.
Důležité je, že od příštího roku platí dvouletá lhůta, během níž mohou obce převzít od krajských úřadů jednotlivá sociální zařízení. Legislativou je však zaručeno, že všechna sociální zařízení ve správě krajských či místních úřadů musí dalších deset let plnit svůj nynější účel. Krajské úřady budou na zajištění provozu všech sociálních ústavů rozdělovat asi čtyři miliardy korun. Přibližně jednu miliardu korun by měly dostat neziskové organizace. V příštím roce bude prostředky ještě rozdělovat MPSV na základě zpráv hodnotitelských komisí sestavených krajskými orgány. Tím se posílí vliv krajů na rozdělování prostředků na sociální služby.
V předchozím textu jsem se již zmínila o úkolu, který Ministerstvu práce a sociálních věcí ukládá připravit nový systém sociální pomoci, a to ve snaze čelit sociálnímu vyloučení a chudobě, který zajistí kvalitní a potřebám jednotlivců přizpůsobenou sociální péči. Na základě odborného posouzení výše a věcné náplně životního minima a podle potřeby budou navržena opatření do Národního akčního plánu boje s chudobou a sociálním vyloučením (NAP).
Předpokládám, že uvedený materiál vznikne ve spolu- práci s orgány samosprávy, se sociálními partnery a dalšími subjekty občanské společnosti. Jeho výcho- diskem by měl být návrh věcného záměru nového zákona o hmotné nouzi a sociálním vyloučení a ná- sledně i vlastní zákon.
Pokračovat budou rovněž práce na přípravě návrhu systému ucelené rehabilitace osob se zdravotním postižením. Řešení této problematiky přesahuje působnost MPSV, a proto bude při přípravě legislativy nutno spolupracovat s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, s Ministerstvem zdravotnictví, s Vládním výborem pro zdravotně postižené občany a Národní radou zdravotně postižených ČR.
Všechny záměry, koncepce i návrhy zaměřené na zajištění úkolů vyplývajících z prohlášení vlády směřují k tomu, aby se Česká republika mohla stát v příštích letech členem Evropské unie. Aby záměry vlády, ministerstva i ostatních resortů podílejících se na zajištění sociální soudržnosti byly realizovány, je nezbytné hledat podporu i u všech sociálních partnerů, zástupců regionů (krajů) i obcí. Jen takovýto postup lze považovat za základní předpoklad přípravy kvalitních legislativních a všeobecně přijatelných změn.
Zdroj: časopis SKOK
|