Dnes je Čtvrtek, 9. ledna 2025, svátek má Vladan
Kontaktní E-mail  

reklama - Sdružení Veleta, o.s.Reklama
 Články   Legislativa   Pomůcky   Adresář služeb   Poradna   Periodika   Servis pro NNO   Diskuse   Ankety   Kontakty  


Vyhledávání

 
hledat v textech článků
pouze ve zvolené rubrice

 
Rubriky

Akce
Auto-moto
Bariéry
Bydlení
Finance
Internet
Inzerce
Jak na to
Legislativa
Literatura
Média
Názory
O nás
Politika
Pomůcky
Poradna
Příběhy nevidomých
Rozhovory
Servis pro NNO
Služby
Sport
Stalo se
Volný čas
Vzdělávání
Zajímavosti
Zaměstnávání
Zdraví
 
Nejčtenější články

 
Naposledy přidané

 
Info E-Mail

Máte-li zájem přijímat novinky našeho webu, zaregistrujte se.

 
   odhlásit

Počet odběratelů: 7097
 
Webinfo


 

02.11.2001, 11:52 - rubrika " Bariéry "
Doprava

Nástup do dopravního prostředku

Vozidlo úrovňové musí mít hranu podlahy v místě bezbariérového vstupu ve výšce 0 - 20 mm nad nástupní hranou nástupiště. Podlaha vozidla u vstuních dveří nemá být nikdy pod úrovní nástupní hrany. Úrovňový dopravní prostředek je nejvhodnější pro integrální nástup cestujících. Při vodorovné mezeře větší jak 50 mm - vždy u busů - je třeba vozidlo vybavit výsuvnou rampou ve sklonu 1:8, umožňující nástup "vozíčkářům" bez průvodce. Nástup do dopravního prostředku - vozidlo nízkopodlažní musí mít hranu podlahy v prostoru bezbariérového vstupu ve výšce +20 až + 160 mm nad nástupní hranou nástupiště. Srampou 1:6 i bez rampy, je vhodný provozíčkáře s průvodcem, s rampou ve sklonu 1:8 pak přijatelný i bez průvodce. Vozidlo vysokopodlažní má v místě nástupu více jak 160 mm a neměla by tuto výšku překročit. Větší výška je nevhodná pro všechny cestující.

Nástupiště dopravních prostředků

je možné použít průběžný chodník, pokud jeho šířka odpovídá provozu chodníku a nástupišti. Doporučuje se opticky vymezit plochu nástupiště, nebo alespoň tak provést pás o šířce cca 0,5 m u nástupní hrany. Na nástupišti cca 0,5 m od staničního sloupku se umísťuje signální pás z reliéfní dlažby pro nevidomé. Překážky od nástupní hrany musí mít vzdálenost min. 1,4 m s podchodnou výškou min. 2,2 m. Výška nástupní hrany se provádí co nejvyšší, max povolená je 200 mm, příčný sklon nástupiště může být maximálně 2%.

Nástupiště mimoúrovňové

je umístěné mezi dopravními cestami, přístup cestujících je mimo úroveň dopravní cesty (podchod, lávka), bezpečnostní pás v šířce 800 mm musí být oddělen od ostatní plochy nástupiště varovným pásem a vodící linií v šířce 400 mm, který je vnímatelný zbytkem zraku (barevný kontrast), s nášlapem alepeckou holí. Průchozí šířka na obě strany od osy vodící linie musí mít min. 800 mm. Nástupiště mimoúrovňové speciální dopravy - metra : bezpečnostní pás v šířce 600 mm musí být oddělen od ostatní plochy nástupiště varovným pásem v šířce 150 mm, který je vnímatelný zbytkem zraku (barevný kontrast), nášlapem a slepeckou holí. Vodící linie v šířce 300 mm musí být taktilně vnímatelná holí nevidomého. Průchozí šířka na obě strany od osy vodící linie musí mít 800 mm. Výška nástupní hrany je určená jako pro úrovňové dopravní prostředky.

Tramvaje

šířka nástupního ostrůvku je min 2 m, vyjímečně 1,7m. Nástupiště musí mít alespoň jeden bezbariérový přístup. Přístup se navrhuje z čela, v celé šířce nástupiště, šikmou rampou ve sklonu max 1:8 (12,5%). Na přechodu musí být varovné a signální pásy z reliéfní dlažby pro nevidomé, signální pás se umísťuje 0,5 m od staničního sloupku. Šířka nástupiště musí umožnit bezpečný pohyb cestujících, zajistit průjezd vozíku pro invalidy v šířce 900 mm a musí umožnit manipulaci a nájezd vozíku do dopravního prostředku.Doporučuje se barevně odlišit pás šířky cca 0,5 m u nástupní hrany. Vyjímečne je povolen bezbariérový přístup ze zadní části nástupního ostrůvku jen tam, kde je možné nájezd navrhnout jen v případě, že ža na konci ostrůvku není nutné umístit světelný výstražný majáček, nebo je-li možné toto zařízení umístit za nástupní a přístupovou cestu. Nástupiště meziměstských tramvají - tzv. rychlých, se řeší obdobně, jako nástupišzě příměstské dopravy železniční, bezpečnostní pás může být zúžen na 0,5m.

Na nástupištích musí být vzhledem ke koncentraci pohybu lidí a jeho rychlosti vodící linie umělé, které zaručují bezpečnost nevidomých a slabozrakých při přibližování se k hraně nástupiště.Vodící linie musí být hmatné slepeckou holí a nášlapem, také musí být dostatečně kontrastní. Na umělé vodící linie musí navazovat prostory a budovy s přirozenými liniemi. Šíře vodící linie v exteriéru je nejméně 400 mm. Pro navedení do dopravní či jiné stavby se používá kombinace, že tyto hmatové linie mohou být doplněny i akustickými - použití zvukových naváděcích majáčků, i podrobnostmi - štítky na madlech zábradlí. Mimo základní naváděcí tón, může majáček poskytovat i stručné informace o prostoru, do kterého se vstupuje.

Maximální vzdálenost osoby na vozíku - dosah horní hrany je 1200 mm, hloubka 800 mm.
Maximální vzdálenost dosahu ruky stojící osoby tělesně postižené je 1600 mm.
Minimální výška pracovní plochy osoby na vozíku je 770 mm, maximální je 850 mm.
Minimální plocha pro otočení vozíku o 180 st. - 1500 x 1200 mm.
Minimální plocha pro otočení vozíku o 360 st. - kruh o prům. 1500 mm.
Zpet ZpětTisk upravit pro tisk
 
Komentáře ke článku
Infoposel.cz nezodpovídá za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo smazat ty příspěvky, které budou obsahovat vulgární výrazy nebo poškozovat dobré jméno tohoto webu.
 
Žádné.
 
Jaký je Váš názor?

 
Do pole "kontrolní kód" opište prosím číslo z následujícího obrázku
kontrolní kód

Kontrolní kód :

Copyright © 2000-2025 Sdružení Veleta, o.s., Developed by Robert Zaborowski, Pulzní magnetoterapie