3. října 2001 schválilo zasedání Evropského parlamentu ve třetím čtení návrh směrnice o autobusech ve znění odsouhlaseném v dohodovacím výboru dne 25. června 2001.
Tento dokument bude podepsán v listopadu a poté zveřejněn v Úředním věstníku. Členské státy EU jej musí do 18 měsíců po jeho vstupu v platnost zapracovat do vlastní legislativy.
Směrnice definuje povinná opatření k zajištění přístupu do městských autobusů třídy I, což znamená, že všechny městské autobusy kromě těch, které jsou vybaveny kneeling systémem, musí být vybaveny rampou nebo výtahem. Další opatření zahrnují prostor určený pro vozíky, kontrastní barvy pro zrakově postižené a sedadla určená pro osoby se sníženou mobilitou.
Výňatky ze schválené Směrnice o specifických opatřeních pro vozidla, jež mají více než osm sedadel kromě sedadla pro řidiče, kterou se současně doplňují směrnice 70/156/EEC a 97/27/EC
(11) I když hlavním cílem této směrnice je zajistit bezpečnost cestujících, je rovněž nezbytné stanovit v souladu s dopravní a sociální politikou Společenství technická opatření umožňující osobám se sníženou schopností pohybu přístup do vozidel, kterých se tato směrnice týká. Je třeba věnovat veškeré úsilí zlepšení přístupnosti těchto vozidel. Za tímto účelem může být přístupnost pro osoby se sníženou schopností pohybu zajištěna buď technickými řešeními aplikovanými ve vozidle tak, jak jsou uvedena v této směrnici, nebo jejich kombinací s vhodnou místní infrastrukturou, aby byl garantován přístup pro vozíčkáře.
Článek 3
- Vozidla třídy I jsou přístupná pro osoby se sníženou pohyblivostí včetně vozíčkářů podle technických opatření uvedených v příloze VII.
- Je na rozhodnutí členských zemí, aby vybraly nejvhodnější řešení k zajištění zlepšené přístupnosti vozidel jiných než třídy I. Pokud vozidla jiná než třídy I jsou vybavena zařízením pro osoby se sníženou pohyblivostí a/nebo vozíčkáře, musí tato zařízení vyhovovat požadavkům přílohy VII.
Článek 8
1. Členské země musí přijmout a publikovat zákony, nařízení a administrativní opatření nezbytná pro provádění této směrnice do 18 měsíců po vstupu této směrnice v platnost. O tomto musí neodkladně informovat Komisi.
Článek 9
Tato směrnice vstupuje v platnost dnem zveřejnění v Úředním věstníku Evropských společenství.
Definice
vozidlo třídy I - vozidla konstruovaná s prostorem pro stojící pasažéry umožňující častý pohyb pasažérů
vozidlo třídy II - vozidla konstruovaná hlavně pro přepravu sedících pasažérů a navržená tak, aby umožňovala přepravu stojících pasažérů v uličce mezi sedadly a/nebo v prostoru, který není větší než prostor pro dvě zdvojená sedadla
kneeling systém - systém, který snižuje a zvedá celkově nebo částečně tělo vozidla ve vztahu k normální pozici při jízdě
Příloha VII
Definuje požadavky na technická zařízení usnadňující přístup pasažérům se sníženou pohyblivostí, tj.
- schody
- sedadla rezervovaná pro osoby se sníženou pohyblivostí a jejich počet
- komunikační zařízení, jejich umístění a způsob ovládání
- piktogramy
- sklon podlahy
- jak má být umístěn vozík
- jak má být zajištěna stabilita vozíku i s možnými alternativami
- ovládání dveří
- osvětlení
- pomůcky pro nastupování
- výtahy
- rampy