Dnes je Čtvrtek, 21. listopadu 2024, svátek má Albert
Kontaktní E-mail  

reklama - Sdružení Veleta, o.s.Reklama
 Články   Legislativa   Pomůcky   Adresář služeb   Poradna   Periodika   Servis pro NNO   Diskuse   Ankety   Kontakty  


Vyhledávání

 
hledat v textech článků
pouze ve zvolené rubrice

 
Rubriky

Akce
Auto-moto
Bariéry
Bydlení
Finance
Internet
Inzerce
Jak na to
Legislativa
Literatura
Média
Názory
O nás
Politika
Pomůcky
Poradna
Příběhy nevidomých
Rozhovory
Servis pro NNO
Granty
Škola občanské iniciat...
Vzdělávání
Služby
Sport
Stalo se
Volný čas
Vzdělávání
Zajímavosti
Zaměstnávání
Zdraví
 
Nejčtenější články

 
Naposledy přidané

 
Info E-Mail

Máte-li zájem přijímat novinky našeho webu, zaregistrujte se.

 
   odhlásit

Počet odběratelů: 6939
 
Webinfo


 

13.05.2003, 00:01 - rubrika " Servis pro NNO > Škola občanské iniciativy "
Škola občanské iniciativy 24. (Vedení kampaní)

Strategie

Strategie je zvolený způsob, jak se dostat od východisek k cílům. Je to základní linie cesty, určení koncepce práce a priotit v rámci kampaně. Můžeme mít sebelepší analýzu situace a sebeušlechtilejší cíl, nenajdeme-li však správnou strategii, cestu, zabloudíme a cíle nedosáhneme.

Máme-li to, co nazýváme strategií, přiblížit malým příkladem, pak volba strategie odpovídá volbě cesty z města A do města B. Můžeme totiž jít přímo přes hory nejkratší cestou, nebo oklikou po rovině a pohoří obejít.

Zvolená strategie proto může spočívat např. v osvětě a výchově, v lobbyingu (přímém ovlivňování zákonodárců) nebo ve využití právních cest (účast ve správních řízeních, podávání žalob atd.) nebo může být strategii vybrat si z rozsáhlého souboru problému jediný symbol a na ten se zaměřit.

Chceme-li například vést kampaň za to, aby se snížil počet zvířat zabíjených každoročně pro výrobu kožichů, může být naše strategie např. taková, že budeme osvětově působit na veřejnost, především zákazníky kožišnictví. Nebo se můžeme snažit o změny legislativy, která by podmínky pro chování kožešinových zvířat zpřísnila nebo zakázala. Nebo si můžeme vybrat jednu kožešinovou farmu, kde jsou zvířata týrána evidentně nejvíce, a právními nástroji usilovat o její zrušení. Všechny tři strategie mohou vést k cíli, je na nás abychom zvolili tu správnou.

Při rozhodování proto musíme zvažovat především:

  • jak je zvolená strategie efektivní,
  • jak prospěje pověsti naší organizace,
  • jaké máme zkušenosti s podobným druhem aktivit,
  • jaké jsou rozhodovací mechanismy,
  • jaké překážky se mohou objevit na cestě k cíly.
Při rozhodování o volbě strategie je v podstatě třeba znovu odpovědět na otázky, kterými jsme se zabývali již ve východiscích. Především je třeba dobře pochopit mechanizmus rozhodovacího procesu, znát vlivné instituce, firmy i osoby, přičemž efektivní způsoby jejich ovlivňování se samozřejmě mohou na celostátní i na místní úrovni výrazně lišit.

Taktika

Je-li strategie cestou mezi městy A a B, pak taktiku představují zatáčky na této cestě. Taktiku tvoří konkrétní prostředky, které můžeme použít v rámci přijaté strategie k dosažení vytyčeného cíle. Prostředků a taktických postupů je mnoho. Právě jejich vhodným a promyšleným kombinováním se vyznačuje umění vést kampaň.




!

Prostředky kampaně
  • odborný výzkum a studie
  • lobbying
  • vytváření koalic občanských sdružení
  • účast ve správních řízeních
  • podávání žalob
  • osvětová činnost - vydávání letáčků, pořádání přednášek, besed a seminářů
  • práce se sdělovacími prostředky
  • protestní akce - happeningy, pouliční divadla, demonstrace, pochody, blokády
  • kulturní akce - benefiční představení a koncerty
  • petice
  • spolupráce se známými osobnostmi
  • vytvoření databáze konfliktu zájmů zastupitelstva



Zvolenou taktiku můžeme ilustrovat i na následujícím příkladu. Jedním z krátkodobých cílů v kampani proti výstavbě dálnice přes rekreační oblast Brněnské přehrady je prosazení negativního stanoviska k výstavbě v procesu posuzování vlivu stavby na životní prostředí (EIA). Za tímto účelem byla proto stanovena následíjící taktika - kombinace různých prostředků: navržení alternativních řešení situace (jiných tras apod.), jejich prosazení do dokumentacem, jejich popularizace, oponentní posouzení oficiální dokumentace, zajištění účasti veřejnosti při jejím projednávání, lobbying místních zastupitelů, jednání s ministerstvem.

Při volbě jednotlivých taktických prostředků je vždy třeba pozorně zvážit následující věci:

  • Jak zvolené prostředky korenspondují s cíli? (Např. má smysl navrhovat jinou trasu silnice, je-li naším cílem, aby se nestavěla vůbec?)

  • Jak zvolené prostředky korenspondují se zásadami a image organizace? (Např. má sdružení zaměřené na lobbying pořádat blokádu?)

  • Jak jsou zvolené prostředky efektivní? (Má smysl pořádat koncert, který je finančně a lidsky náročnou akcí?)

  • Jak dobře zvolené prostředky zasáhnou terč, tedy osobu či instituci, která rozhoduje o změně, které se snažíme dosáhnout?

  • Jak zapůsobí zvolené prostředky na naše spojence - odradí je nebo naopak zaktivizují k bližší spolupráci?


Autor: Jan Piňos, Martin Ander, Milan Štefanec
Zdroj: Hnutí DUHA
Zpet ZpětTisk upravit pro tisk
 
Komentáře ke článku
Infoposel.cz nezodpovídá za obsah příspěvků a vyhrazuje si právo smazat ty příspěvky, které budou obsahovat vulgární výrazy nebo poškozovat dobré jméno tohoto webu.
 
Žádné.
 
Jaký je Váš názor?

 
Do pole "kontrolní kód" opište prosím číslo z následujícího obrázku
kontrolní kód

Kontrolní kód :

Copyright © 2000-2024 Sdružení Veleta, o.s., Developed by Robert Zaborowski, Pulzní magnetoterapie