http://www.infoposel.cz --- tisk článku --- 30.08.2007, 09:29 --- rubrika " Vzdělávání "

I zdravotně postižení mohou studovat

Tím, že Česká republika přijala Úmluvu o právech dítěte a Listinu základních práv a svobod, zaručila všem lidem právo na vzdělávání podle individuálních potřeb a také právo vzdělávat se v běžných školách i dětem se zdravotním postižením. Pravdou ale je, že tyto děti nemají výběr středoškolského studia a povolání snadný.

Z čeho si vybírat

Maturitní vzdělávání smyslově a tělesně postiženým dětem nabízejí gymnázia a střední odborné školy se zaměřením na ekonomiku, výpočetní techniku, ale i s mnoha dalšími obory, např. uměleckořemeslnými či strojírenskými. Po skončení studia mohou absolventi pokračovat na vyšších odborných a vysokých školách.

Děti s mentálním postižením různých stupňů, vážnějšími smyslovými vadami, žáci, kterým se nepodařilo dojít až do deváté třídy, stejně tak žáci s vážnějšími poruchami učení nebo chování, se mohou vyučit v tříletých nebo dvouletých oborech různého zaměření. V průběhu studia si mohou podle svých potřeb doplnit formou kurzu základní vzdělání. Vyučení je možné i v klasických oborech, např. elektrikář, krejčí, cukrář, zámečník, pekař, brašnář, knihař, sklenář.

Děti s těžším mentálním postižením se mohou naučit jednoduchým manuálním dovednostem v tzv. praktické škole. Připravují se tu podle svých schopností pro oblast služeb a výroby, může jít o práce keramické, zámečnické, zahradnické, knihařské, šití oděvů, pekařské, cukrářské, zednické, malířské či truhlářské. Nezískají tu ale výuční list, protože jde o neprofesní obor.

Speciální, nebo běžná škola?

Výhodou studia v těchto zařízeních je malý počet žáků ve třídě a individuální přístup, který umožňuje maximální rozvoj. Obvykle je tu bezbariérové prostředí, jsou k dispozici didaktické a kompenzační pomůcky, je zajištěna asistence i specializovaní pedagogové a je tu možnost rehabilitace. Také učební látka - zejména pro smyslově handicapované žáky - je ve srovnání s běžnými školami rozložena do více ročníků (např. do pětiletého vzdělávacího cyklu) a studium je možné individuálně ještě prodloužit. Přitom maturitní vysvědčení i výuční list jsou rovnocenné certifikátům z běžných středních škol.

Autorka pracuje v Centru kariérového poradenství při Národním ústavu odborného vzdělávání.

Kde získáte informace

Publikace Kam na školu - Střední školy v České republice obsahuje detailní informace o oborech pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami i nabídku studia v běžných školách v celé České republice. Vydává Národní ústav odborného vzdělávání (www.nuov.cz).

Detailní popis zdravotních požadavků obsahují učební dokumenty ke každému oboru vzdělání. Rovněž na www.nuov.cz.

O požadavcích na výkon jednotlivých povolání informuje Integrovaný systém typových pozic (www.istp.cz).

Různá informační poradenská centra poskytují objektivní informace o všech možnostech vzdělávání zdravotně postižených a o výhodách a nevýhodách studia na běžných školách.

Autor: Ivana Eliášková
Zdroj: Hospodářské noviny


Infoposel.cz - informační systém pro zdravotně postižené
Copyright © 2000-2025 Veleta, o.s.