http://www.infoposel.cz --- tisk článku --- 17.05.2007, 10:53 --- rubrika " Zdraví "
Komora poradila, kde si stěžovat na špatné lékařeČeská lékařská komora vyzvala pacienty, aby si na arogantní a chybné chování doktorů stěžovali přímo u ní. Experti studující systémy zdravotnictví však doporučují jiný postup: pacienti nespokojení s prací doktora či nemocnice by si měli stěžovat především u zdravotní pojišťovny. Mohou se také obrátit na vedení nemocnice, krajský úřad, ministerstvo nebo svaz sdružující pacienty.
Lékařská komora sdružuje všechny lékaře a může jim udělit důtku nebo pokutu. Dokonce smí v krajním případě lékaře z komory vyloučit, což znamená prakticky konec jeho kariéry. Zdravotní sestry nebo nemocniční zřízence komora trestat nemůže. Situaci, kdy se u lékaře cítili bezmocní a ponížení, zažila podle průzkumu agentury Median pro MF Dnes polovina oslovených lidí.
Stěžujte si u pojišťovny
U lékařské komory si loni stěžovalo 1270 pacientů, potrestáno bylo 67 doktorů. Ministerstvo zdravotnictví a Sdružení pacientů komoru kritizují za to, že stížnosti neřeší a že se nezastává pacientů, ale lékařů. Prezident lékařské komory Milan Kubek to tvrdě odmítá.
Podle Pavla Vepřeka ze sdružení Občan by si však pacienti měli v první řadě stěžovat u zdravotní pojišťovny. "Pojišťovně lidé platí a ta následně platí zdravotníkům," vysvětluje expert na zdravotnictví Vepřek. Pojišťovna má podle něj nejširší pravomoci, jak lékaře kontrolovat a pokutovat. "Bohužel pacienti si v Česku u pojišťoven stěžují minimálně," tvrdí.
Vzhledem k tomu, že každý obyvatel Česka vyhledá v průměru lékaře třináctkrát za rok, skončí ze 130 milionů ročních kontaktů s lékaři stížností jeden až dva případy na sto tisíc, tedy jedna až dvě setiny promile.
Lékaři většinou bez postihu
Podle ředitele Svazu zdravotních pojišťoven Jaromíra Gajdáčka pomůže k vyššímu zájmu pacientů o kvalitu péče zavedení finanční spoluúčasti ve zdravotnictví. Připouští však, že stížnost pacienta znamená postih lékaře ve velmi nízkém procentu případů. "Lidé musí předložit důkaz, že lékař pochybil. Pacienti se stížností nechtějí do takové míry zabývat," říká Gajdáček. Přiznává také, že stížnosti na například arogantní chování lékaře se málokdy podaří vyřešit. "Bývá to tvrzení proti tvrzení," dodává.
Pojišťovny mohou do ordinací poslat revizní lékaře, udělit jim sankci nebo s nimi rozvázat smlouvu. "K rozvázání smlouvy však dochází naprosto výjimečně," říká předseda Svazu zdravotních pojišťoven.
Chyby nemocnic hlaste zřizovateli
Na postup lékaře v nemocnici lze podat stížnost řediteli zařízení. Pokud si chce pacient stěžovat nejen na jednotlivce, ale na postup celé nemocnice, může se obrátit na zřizovatele daného zařízení. U velkých fakultních nemocnic je to stát, tedy ministerstvo zdravotnictví. U většiny okresních nemocnic je zřizovatelem krajský úřad.
Poradí Svaz pacientů
Posilováním role pacienta ve zdravotnictví se zabývá například Sdružení Občan, které pacientům poradí, jak v daném případě nespokojenosti s prací zdravotníků postupovat. Na dotazy týkající se zdravotní péče, práv pacientů nebo například možnosti získat odškodnění po dopravní nehodě odpoví Svaz pacientů ČR. "Pacientům konkrétně poradíme, kam se mají dále obrátit a pokud to vyhodnotíme jako vhodné, nabídneme jim právní servis," říká prezident Svazu pacientů Luboš Olejár. Poradenská služba svazu obdrží denně asi 5 až 10 pacientských dotazů.
Zdroj: www.aktualne.cz;Aktuálně.cz
Infoposel.cz - informační systém pro zdravotně postižené
Copyright © 2000-2024 Veleta, o.s.