http://www.infoposel.cz --- tisk článku --- 03.10.2006, 10:25 --- rubrika " Zdraví "

Na co má pacient právo

Nová příručka lidem radí, jak jednat s lékaři a co od nich mohou požadovat.

Na pád z kola zůstala sedmiletému Jáchymovi "památka" v podobě deseticentimetrové jizvy. A taky nenávist k bílým lékařským plášťům. Když jej rodiče před dvěma lety s poraněnou nohou přivezli do nemocnice, chlapec se držel maminky a odmítal se nechat ošetřit.

"Lékaři nakonec ztratili trpělivost, řekli mi, ať jdu pryč, jinak synovi ránu nezašijí. Dodnes slyším, jak se jeho pláč rozléhal za zavřenými dveřmi ordinace. Teď už bych ho samotného nenechala. Muselo to pro být něj hrozné," vzpomíná matka Ludmila Brabcová. Vyčítá lékařům, že měli situaci zvládnout tak, aby mohla být u ošetření syna přítomna.

Rodič má přitom právo zůstat u svého dítěte po dobu vyšetření.

Právě neznalost svých práv a špatná komunikace mezi nemocným a zdravotnickým personálem vedla k tomu, že vznikl průvodce pacientskými právy. MF DNES se podařilo Příručku pacienta, která bude veřejnosti představena až dnes, získat v předstihu. Na jejím sestavení se podílely asociace CzechMed a pacientská sdružení Koalice pro zdraví, Svaz pacientů a Národní rada zdravotně postižených. "Nejde o to, bojovat se zdravotníky, ale upozornit na nedostatky. Ať už se jedná o profesní pochybení personálu, plýtvání léky, nebo naopak o úspory tam, kde nejsou na místě. Má pacientům pomoct zorientovat se v naší legislativě," vysvětlil Tomáš Vican, prezident asociace CzechMed.

Základem příručky jsou odpovědi na nejčastější otázky pacientů. Zájemci se například dozvědí, zda je možné vybrat nebo změnit svého ošetřujícího lékaře, co jsou pacientská práva, kdy mohou žádat nadstandardní péči nebo třeba co je a co není hrazeno zdravotní pojišťovnou.

Nebojte se ptát svých lékařů

Nevíte, co máte dělat při pochybnostech o průběhu své léčby? Chcete si ověřit, zda vás lékař léčí správně?

"Při podezření na odborné pochybení lékaře můžete podat stížnost na Českou lékařskou komoru, jinou profesní organizaci nebo pacientské sdružení," radí příručka. Lékař pak může dostat od lékařské komory důtku, absolvovat doškolení v oboru nebo mu udělí pokutu.

"Pacienti se často bojí svých lékařů na cokoliv zeptat, ale to je špatné. Musí si uvědomovat svá práva," řekla Jana Petrenko, šéfka sdružení pacientů Koalice pro zdraví. "Často se - hlavně u starších lidí - setkáváme s tím, že jen aby nerozzlobili svého doktora, raději se na nic neptají," říká Petrenko.

Navíc jsou v příručce kontakty na pacientská sdružení, zdravotní pojišťovny či státní zdravotnické instituce. Průvodce pacientskými právy lze získat od 1. října zdarma ve vybraných nemocnicích, u lékařů a v pacientských organizacích. K dispozici bude i na internetových stránkách www.forum.czechmed.cz.

Podle ministra zdravotnictví Tomáše Julínka už bylo načase, aby podobná příručka vznikla. Pacientské příručky však podle něj nestačí a zapotřebí bude změna zákona. "Někdy v roce 2008 považuji za reálné, aby bylo zakotveno v zákonech, na co všechno má pacient nárok ze zdravotního pojištění. Pacienti by se tak mohli opřít o konkrétní věci a teprve tehdy se začne datovat jejich skutečná emancipace," dodal ministr.

Otázky a odpovědi z příručky pro pacienty

Kdy mohu požadovat odvoz do nemocnice sanitkou?
Navrhne ho sám lékař v případě, že váš zdravotní stav neumožňuje dopravu běžným způsobem, a vystaví vám na sanitku poukaz. Pokud lékař váš nárok neuzná, sanitku si zajistit můžete, ale musíte převoz zaplatit.

Mohu odmítnout operaci nebo vyšetření?
Každý pacient má právo odmítnout léčbu, pokud jej lékař současně informuje o možných důsledcích tohoto rozhodnutí. Před odmítnutím léčby je vždy lepší se poradit ještě s dalším odborníkem.

Zdroj: Průvodce pacientskými právy

Autor: PAVLA KUBÁLKOVÁ, LENKA PETRÁŠOVÁ
Zdroj: Mladá fronta DNES


Infoposel.cz - informační systém pro zdravotně postižené
Copyright © 2000-2024 Veleta, o.s.