http://www.infoposel.cz --- tisk článku --- 27.09.2006, 10:30 --- rubrika " Bariéry "
Rozbíjí bariéry vozíčkářůmPočítač
Žáci a studenti s tělesným postižením narážejí nejen na nemilosrdná schodiště ve školních budovách, ale často se také obtížně přizpůsobují běžným formám výuky. Pomoci jim může výpočetní technika.
Učitel přijde s notebookem a rozdá žákům bezdrátové myši
Žákům s pohybovým postižením mohou počítače znatelně usnadnit práci. Škola, která jim to chce umožnit, se však musí vypořádat se dvěma problémy.
Kde vzít počítače na vybavení výpočetní technikou a jaké programy na ně instalovat? Nevyplatí se čekat na štědrého sponzora. Pomocníků je stále málo, ale některé nadace nebo projekty financované z evropských grantů situaci pomalu mění. Na Soukromé obchodní akademii v Žatci studuje společně se zdravými žáky také patnáct pohybově handicapovaných.
„Nabízíme jim speciální formu studia, některé podklady dostávají poštou,“ říká jednatel školy Michal Rybáček. „Pro studenty jsou přitom velkým plusem počítače, práci jim usnadní opravdu hodně,“ dodává. Dostupnost studijních materiálů na počítači vyrovnává pohybové potíže žáků i za jejich přítomnosti ve škole. Právě za tímto účelem vybavila školní počítačovou učebnu Nadace Charty 77 v rámci svého projektu Počítače proti bariérám. „Čtyři handicapovaní už u nás úspěšně odmaturovali,“ uvádí Rybáček.
Počítače z peněz nadace
Nadaci Charty 77 může o pomoc požádat i každý handicapovaný student, který potřebuje počítač domů. V rámci svých možností mu vybavení zakoupí nebo mu na jeho nákup přispěje. Pokud se do projektu zapojí škola či jiná vzdělávací instituce, nadace pro ni zajistí i zaškolení učitelů pro práci s těmito pomůckami. „Podporujeme školy, které integrují postižené studenty do kolektivu,“ říká ředitel projektu Rudolf Kubík. „Stačí, aby nám její zástupce zaslal žádost s několika dokumenty.“ Mezi listiny, které je třeba předložit, patří například doklad o zdravotním handicapu žáků. Úplný seznam dokumentů najdete na internetových stránkách nadace.
Zkoušení kliknutím
Jeden z programů pro handicapované, který lze na počítačích používat, připravilo občanské sdružení CELN. Projekt je financovaný z evropských fondů a má pomáhat v integraci pohybově postižených žáků do běžných kolektivů. Do vybraných škol zavádí systém Multimice. Učitel přijde do třídy s přenosným počítačem a rozdá všem žákům bezdrátové počítačové myši.
„Žáci mohou komunikovat s kantorem i mezi sebou prostřednictvím myši přímo ze své lavice,“ popisuje manažer projektu David Jandera. Pomocí multimediální tabule, na kterou se promítá obrazovka učitelova počítače, zadává pedagog žákům připravené úkoly. Když žáka umožní právě jeho myši ovládat ukazatel na tabuli, tedy například vybrat v testu správnou variantu odpovědi. Pokud učitel povolí přístup všem myším, může vyhlásit soutěž o to, který žák správně odpoví dřív, nebo je nechat hlasovat. Pohybově handicapovaní žáci jsou v tomto případě stejně „mobilní“ jako jejich spolužáci. Program je přitom podle Jandery zpracován tak, aby i pro méně technicky zdatné pedagogy nebylo velkým problémem v aplikaci test připravit nebo použít už hotový výukový program.
Škola systém zkouší
Systém Multimice zkouší Základní škola Lipová-lázně. Podle učitele informatiky a výchovného poradce Jiřího Tilgnera handicapovaným žákům pomoci může. „Bezdrátové myši mají dosah kolem deseti metrů, postižení proto nemusí být svými obtížemi omezováni,“ podotýká.
Tuto metodu škola testuje v různých předmětech i mezi zdravými žáky. „Žákům se toto zařízení líbí a práci s ním berou velice vážně,“ říká Tilgner. „Systém navíc přispívá k prohlubování a upevňování znalostí.“
Neuškodí osobnímu kontaktu?
Pokud je žák s učitelem v jedné místnosti, a přesto spolu komunikují prostřednictvím výpočetní techniky, nabízí se otázka, zda to nepovede k jistému odosobnění výuky. S tím vedoucí projektu David Jandera nesouhlasí. „Systém podle mě nabízí právě přesný opak,“ tvrdí. „Zapojuje pohybově handicapované žáky do běžné výuky aktivně.“ Upozorňuje zejména na možnost rychlé odezvy žáků na pokládané otázky a zatraktivnění výuky formou hry.
Vzájemného odcizení spolužáků se neobává proto, že jim systém umožňuje pracovat společně, což jejich komunikaci prý naopak posílí. „Navíc se samozřejmě nevylučuje možnost běžného vyvolání žáka k tabuli,“ připomíná Jandera. Vyvolaný žák může výukový program ovládat přímo na interaktivní tabuli a dle pokynů učitele spolupracovat s ostatními žáky v lavicích.
Výhody, nevýhody
Mají se handicapovaní učit přes počítač?
Počítač s internetem či bezdrátovými technologiemi nezná vzdálenost, vyvažuje tak pohybovou nevýhodu
Pokud se komunikace přes počítač přežene, může naopak vzájemné vztahy handicapovaných a zdravých studentů odosobnit, a zvýšit tak pocit osamělosti
Užitečné odkazy
http://www.kontobariery.cz
http://www.celn.cz
http://www.petit-os.cz
Autor: PETR SUCHOMEL
Zdroj: Mladá fronta DNES
Infoposel.cz - informační systém pro zdravotně postižené
Copyright © 2000-2024 Veleta, o.s.