http://www.infoposel.cz --- tisk článku --- 13.01.2005, 07:20 --- rubrika " Akce "
Stanovisko MPSV k závěrům NKÚ – dávky sociální péčeNejvyšší kontrolní úřad zveřejnil výsledky kontrolní akce, které se týkají činnosti Ministerstva práce a sociálních věcí. Kontroloři prověřovali systém vyplácení dávek sociální péče osobám sociálně potřebným. NKÚ kontroloval Ministerstvo práce a sociálních věcí, Ministerstvo financí, Liberecký kraj, Ústecký kraj, Zlínský kraj a 19 vybraných obcí - obecních úřadů.
MPSV zaujalo k výsledkům kontroly tato stanoviska:
NKÚ: „Na základě zjištěných skutečností lze systém hodnotit jako složitý, administrativně náročný, neodpovídající již zcela novým sociálně ekonomickým podmínkám a změnám ve veřejné správě. Takto nastavený systém je v daném rozsahu obtížně řiditelný a z hlediska způsobu financování nevhodný.“
„Výše prostředků vyplacených ze státního rozpočtu na dávky sociální péče se od roku 1998 více než zdvojnásobila a totéž platí i o výši výdajů čerpaných na dávky sociální péče osobám sociálně potřebným. Výdaje státního rozpočtu na dávky sociální péče v roce 2003 dosáhly výše 14 145 mil. Kč, z toho výdaje na dávky sociální péče osobám sociálně potřebným činily 10 181 mil. Kč.“
MPSV konstatuje, že kontrolní závěr NKÚ v zásadě odpovídá reálné situaci. Pokud jde o vyhodnocení - je třeba konstatovat, že systém hmotné pomoci je až posledním sociálním opatřením státu ve prospěch klienta, přičemž tento systém musí při posuzování individuální situace žadatele komunikovat s řadou veřejných, popř. státních institucí. Tento sociální systém proto bude vždy klást vysoké nároky na odbornou práci. Záměry vedoucí ke zvýšení účelnosti, efektivnosti a hospodárnosti při poskytování hmotné pomoci budou znamenat zatížení informační báze tohoto systému dalšími podmínkami, aktivitou v individuální práci s klientem, ověřováním deklarovaných skutečností apod.
NKÚ: „Na základě šetření provedeného u kontrolovaných obcí lze konstatovat, že výši výdajů na dávky sociální péče osobám sociálně potřebným negativně ovlivňuje i jejich zneužívání. Příčiny vidí sociální pracovníci zejména v tom, že nemohou často prokázat ani zřejmou nepravdivost údajů poskytovaných žadateli, event. příjemci podpor. Bez účinné spolupráce s ostatními úřady a institucemi nemohou obecní úřady situaci řešit.“
Toto tvrzení obsahuje dva aspekty. Problém je především v tom, co je to „zřejmá nepravdivost údajů“, když ji není možné prokázat. Druhou skutečností je ovšem fakt, že systém dávek sociální péče může pracovat pouze s údaji, které má k dispozici, popř. které legálně získá. Pokud jiné orgány nevyvíjejí aktivní činnost k odhalení nepravdivých údajů, pak sociální správa nemůže vytvářet vlastní, nové a náročnější orgány k odhalování černé práce, zatajování příjmů, manipulace v oblasti bydlení apod. Její výkon je pak přímo závislý na věrohodnosti výstupů jiných orgánů.
Ministerstvo práce a sociálních věcí v době kontroly NKÚ připravovalo věcný záměr zákona o hmotné nouzi a sociálním začleňování a zákona o životním minimu, které by měly stávající systém dávek sociální péče osobám sociálně potřebným výrazně změnit. Zákon o hmotné nouzi by měl nabýt účinnosti 1. ledna 2007. Pokud jde o aktivity, které by měly být provedeny do tohoto data, sám kontrolní závěr NKÚ konstatuje, že reálné možnosti státu a MPSV zasahovat do procesu výplaty dávek sociální péče, zejména pak do kvalitativních podmínek, za nichž jsou tyto dávky poskytovány, jsou velmi omezené. Nicméně MPSV nadále metodicky povede v rámci svých možností (i kapacitních) příslušné orgány k tomu, aby systém dávek sociální péče dosáhl maximální efektivity.
Autor: Bc. Beránková Kateřina, tisk. mluv. MPSV
Zdroj: *www.noviny-mpsv.cz;Noviny MPSV
Infoposel.cz - informační systém pro zdravotně postižené
Copyright © 2000-2024 Veleta, o.s.