http://www.infoposel.cz --- tisk článku --- 11.01.2005, 07:19 --- rubrika " Vzdělávání "
Do základní školy chodí i neslyšícíVyrovnávací třída v Mariánských Lázních funguje úspěšně už třetím rokem.
Malý školák se sluchátky pozorně sleduje svou učitelku a povídá si s ní. Přestože neslyší, rozumí jí dobře. Mluví totiž spolu znakovou řečí. Nejsme však ve specializované škole, ale v jedné ze tří základních škol v Mariánských Lázních...
"Podle doposud platné legislativy má ředitel školy možnost zřídit na škole tzv. vyrovnávací třídu pro děti, které jsou nezralé psychicky, sociálně, pracovně, nejsou u nich dostatečně zralé funkce smyslové nebo je nezralá centrální nervová soustava. Není to třída speciální ani specializovaná. Je zde jen snížený počet žáků, aby byla umožněna se žáky zcela individuální práce," vysvětluje ředitelka školy Alena Hálová.
Taková třída se otevírá po dobu nezbytně nutnou - než dojde k vyrovnání výkonu a žák může přejít do běžné třídy. Vyrovnávací třída na škole v Mariánských Lázních funguje již třetím rokem. Tento rok pokračuje s 11 dětmi ve druhém ročníku, ze kterých je integrováno pro různá postižení devět. Jde o tělesná postižení, poruchy koncentrace pozornosti s hyperaktivitou, lehké mentální retardace, specifické poruchy učení a sluchové postižení. Jeden chlapec - Dominik - je natolik těžce sluchově postižen, že musí být vzděláván ve znakové řeči. Ve třídě je proto současně s vyučující Jaroslavou Princlovou speciální pedagožka Vanda Krystyníková, která zprostředkovává Dominikovi výuku ve znakové řeči.
"Učím se znakové řeči vlastně neustále. Jiný slovník mají děti doma, jiný ve škole. Musela jsem sladit znaky s maminkou Dominika," říká Vanda Krystyníková.
Ve druhé mariánskolázeňské škole jsou integrovány čtyři žáci se sluchovým postižením, dva ve druhé, jeden v první a jeden v deváté třídě. Jejich výuku pravidelně kontrolují pracovnice Speciálně pedagogického centra pro sluchově postižené v Plzni. Všichni integrovaní žáci v této škole (celkem 32) mají integrační posudek a pro každého je vypracován individuální vzdělávací program.
"Kromě toho máme dalších 51 žáků se specifickými poruchami učení zařazeno do tzv. podpůrného programu. Jejich diagnóza je neopravňuje k zařazení do specializované třídy, ale je nutno respektovat jejich znevýhodnění. Již čtyři roky také poskytujeme žákům 1. a 2. tříd individuální logopedickou péči. Letos to je celkem 29 žáků," dodává ředitelka školy.
Nový školní zákon platný od nového roku však pojem vyrovnávací třída neuvádí. "V každém případě zůstane těmto dětem péče u nás zachována. V tomto směru máme velkou podporu a pochopení na krajském úřadě Karlovarského kraje - odboru školství a také na MěÚ Mariánské Lázně," uzavírá Alena Hálová.
Autor: František Kšajt
Zdroj: Právo
Infoposel.cz - informační systém pro zdravotně postižené
Copyright © 2000-2024 Veleta, o.s.