http://www.infoposel.cz --- tisk článku --- 12.08.2004, 07:25 --- rubrika " Média "

Lev sobě

Nejasná pomoc charitativního časopisu. Zakoupením časopisu pomáháte handicapovaným dětem. Tak se na titulní straně prezentuje čtrnáctideník Lev, který se zaštiťuje nadací Lev dětem. Slogan funguje, a tak z rukou kamelotů mizí jeden výtisk za druhým.

Osmačtyřicet stránek plných nekvalitních fotografií, pravopisných chyb a skryté reklamy by většinu čtenářů odradilo. Stačí je však vyvážit větou o pomoci handicapovaným dětem a pro dvacet korun, které časopis stojí, neváhají sáhnout tisíce lidí. Úspěch Lva potvrzuje koordinátorka pražského distribučního centra: " Někteří kameloti si ráno vezmou sto kusů a v poledne je tu mám znovu." Zájem o časopis, v němž se například dočtete, co dělá neznámý zpěvák Style, pornoherečka Paula Wildeová nebo kam a hlavně s jakou cestovní kanceláří se dostanete k moři, roste. Podle předsedy správní rady nadace Jana Zajíčka má v současnosti každé číslo náklad přibližně devadesát tisíc výtisků, z nichž se padesát tisíc prodá a zbytek je zdarma distribuován do nemocnic. Nejde o ověřený náklad, ale pokud je údaj pravdivý, měl by Lev vyšší prodej než tituly Mladý svět, Ring nebo 100+ 1 zahraničních zajímavostí. Na první pohled to vypadá jako americký sen: skupina nadšenců vybudovala od nuly časopis, který teď financuje projekty pro handicapované děti. Realita je ale trochu jiná. Nadace skutečně část peněz získá, ale většina prostředků od veřejnosti padne na provoz podniku. Až tři čtvrtiny získaných peněz. Takový podíl je v českých nadačních poměrech neobvyklý, náklady na správu obvykle tvoří jednu pětinu nákladů celkových. Potvrzuje to výkonná ředitelka nadace Naše dítě Zuzana Baudyšová:

"Ve statutu máme, že náklady nesmějí překročit hranici dvaceti procent, amy se jednoznačně pohybujeme pod ní." V několika dalších oslovených nadacích je situace obdobná. Sporné je i to, nakolik Lev skutečně pomáhá handicapovaným dětem. Podle Zajíčka vydělal časopis pro nadaci loni půl milionu korun, které byly údajně použity k vybudování záchytných poradenských center pro absolventy dětských domovů. Nadace ale nepředložila výroční zprávu, takže lze údaj těžko ověřit. Přestože by centra měla začít fungovat již v září, neměli oslovení ředitelé dětských domovů o projektu zatím informace. K dobru nadace slouží argument, že v loňském roce bylo z jejích prostředků zakoupeno 250 televizí na dětská oddělení nemocnic. Peníze však vynesla sbírka desetníků a dvacetníků na základních školách, nikoliv časopis Lev. Stejné je to s výtěžkem benefičních módních přehlídek: děti podpoří, ale s časopisem Lev nemají společného víc, než že se v něm o nich krátce napíše. Předseda Zajíček většinu nejasností vysvětluje amatérismem a nezkušeností těch, kdo se na projektu podílejí. Podle něj mají projekty nadace, založené v roce 1997, dlouhodobý charakter, a právě proto se přímo k dětem ještě pomoc nedostala. V následujících měsících by však podle Zajíčka měla nová poradenská centra vytvořit několik míst pro mladé lidi se změněnou pracovní schopností a začít pomáhat absolventům dětských domovů s hledáním práce a ubytování. A časopis Lev bude nejspíš nadále patřit k úspěšným společenským titulům.

Autor: Petra Pospěchová
Zdroj: Týden


Infoposel.cz - informační systém pro zdravotně postižené
Copyright © 2000-2024 Veleta, o.s.