http://www.infoposel.cz --- tisk článku --- 16.06.2004, 07:26 --- rubrika " Služby "

Ročně očekávají tři sta lidí

Síť sociálních služeb bude nyní rozšířena o další prvek. V budově Okresního mysliveckého spolku v Tyršově ulici v Jičíně byla totiž otevřena občanská poradna. Mají dlouholetou tradici například ve Velké Británii, v České republice jich zatím pracuje necelých třicet.

Žádné bariéry

S žádostí o radu se sem mohou obrátit lidé bez rozdílu věku, barvy pleti, vzdělání, vyznání, sexuální orientace v případě konfliktu s úřady, soudy, zaměstnavatelem, lékařem, učitelem i rodinným příslušníkem. Provozovatelem je Občanské poradenské středisko o.p.s. se sídlem v Hradci Králové, které vzniklo v roce 1999. První poradna byla otevřena v Hradci Králové a klienti si pro pomoc přijížděli i ze vzdálených koutů, což přispělo k rozhodnutí zřídit detašovaná pracoviště. Letos začínají fungovat tři - v Náchodě, v Jičíně a Trutnově. "Může k nám přijít kdokoliv z ulice, kdo cítí potřebu o něco se s námi podělit a najít řešení svého problému," říká poradkyně Milena Vanclová. Podle zkušeností vyhledávají lidé toto zařízení nejčastěji kvůli majetkoprávním vztahům, bydlení, pracovním problémům, manželství, mezilidským vztahům, ale třeba i kvůli ochraně spotřebitele.

"Pokud to bude v našich silách, pomůžeme sami, v opačném případě poskytneme kontakt na specializované pracoviště," pokračuje Milena Vanclová.

Podle odhadů a zkušeností z obdobných zařízení by sem mohlo ročně zavítat 300 klientů - osamělých rodičů, nezaměstnaných, lidí žijících na hranici existenčního minima, příslušníků národnostních menšin, zdravotně postižených. Poradna, která bude k dispozici každé pondělí a čtvrtek od 10 do 16 hodin, funguje na čtyřech principech: bezplatnost, nestrannost, nezávislost, diskrétnost. Financována je z grantů ministerstva práce a sociálních věcí a Královéhradeckého kraje.

Spolupráce

Milena Vanclová chce spolupracovat také s místními občanskými sdruženími, partnerem tak poradně bude sociální odbor městského úřadu, Svaz tělesně postižených, organizace pro mentálně postižené, slabozraké, probační a mediační služba, Mateřské centrum Kapička, nízkoprahové centrum Exit ad.

"Snažíme se člověka nasměrovat, ujasnit mu jeho práva, možnosti i důsledky, ale samotné rozhodnutí je na něm," dodává poradkyně.

"Lidé si nás občas pletou s advokátní kanceláří, což nejsme a ani nechceme být, s některými advokáty ale spolupracujeme. K častým případům patří například lidé odhodlaní jít do soudního sporu. Vysvětlíme jim jejich možnosti, finanční nákladnost řízení, nejistý výsledek, a tak sami pochopí, že někdy je lepší se usmířit," říká Zuzana Hloušková, ředitelka OPS.

Podle statistiky jsou nejvíce zastoupeni klienti ve věku 26 až 35 a 35 až 45 let, a to především ženy (67 procent).

"Lidé oceňují přátelský a vstřícný přístup poradců, ochotu vyslechnout je, povzbudit a poradit, v tom vnímají hlavní rozdíl proti jednání jiných institucí," sděluje výsledky průzkumu provedeného v Hradci Králové Zuzana Hloušková.

Autor: IVA PETRÁČKOVÁ
Zdroj: Noviny Jičínska


Infoposel.cz - informační systém pro zdravotně postižené
Copyright © 2000-2025 Veleta, o.s.