http://www.infoposel.cz --- tisk článku --- 15.07.2003, 00:03 --- rubrika " Vzdělávání "

Norka se česky zpívat nenaučila

Studenti Gymnázia Příbram představili výsledky celoroční práce na mezinárodním projektu, v němž se zajímali o problémy handicapovaných dětí.

Příbram - Do tříletého vzdělávacího projektu Socrates-Comenius se zapojilo 17 studentů Gymnázia Příbram. Z možných témat zvolili zmapování situace postižených dětí a chovanců dětských ústavů v rámci regionu i republiky. Výsledky své práce představili slovem i videozáznamem veřejnosti. "Účast na projektu jsme založili na dobrovolnosti a byla jsem velmi příjemně překvapena, jak dokázali studenti s handicapovanými dětmi komunikovat - naprosto bez zábran. Nejvíce mě těší, že nejde o nijakou vybranou skupinu, ale běžný vzorek studentské populace s běžnými koníčky a zájmy. Přesto mají srdíčko na pravém místě," řekla pedagožka Marcela Štufková. Studenti navázali kontakt se Speciální školou Příbram, kde se setkávali v hodinách s handicapovanými dětmi ve věkových kategoriích 6, 12 a 17 let. Připravovali pro ně soutěže, pohádky, vánoční besídku spojenou s nadílkou, uspořádali sbírku Kinder vajíček. Pochopit reakce dětí jim pomohla beseda s psycholožkou."Naše děti vědí, že mají šikovné mladé učitele, kteří pro ně udělají maximum. Těmi jsou právě studenti gymnázia a já jsem s nimi velmi spokojen. I to, že dnes přišlo na prezentaci projektu tolik rodičů, prarodičů, sourozenců a dalších známých svědčí o tom, že tato práce má smysl. Ve spolupráci budeme v září pokračovat. A v našich partnerských školách v Anglii, Švédsku a Holandsku budeme propagovat příbramské gymnázium, tak jak oni chválí nás,"řekl ředitel speciální školy Vlastimil Kubala. Studenti také zorganizovali charitativní sbírku Bílá pastelka pro bílou hůl, jejíž výtěžek je určen nevidomým. Aby se vžili do situace lidí, které osud připravil o ruce, vyzkoušeli si malování ústy. Navštívili Ústav sociální péče v Tloskově na Benešovsku. Na přelomu dubna a května odjelo deset nejaktivnějších studentů na desetidenní setkání s dalšími šesti partnerskými evropskými školami do norského Askeru. "Vezli s sebou patnáctiminutové video z akcí, které pro postižené děti udělali, a nacvičili dvě scénky, které zobrazují určitou znevýhodněnou skupinu ve společnosti," uvedla koordinátorka projektu Marcela Štufková. Ale také cestovali, poznávali norské pamětihodnosti, zajímavosti i přírodu a také se výborně bavili. Třeba při tom, když bez velkého úspěchu učili norskou kamarádku Mládkovu písničku Jožin z bažin. Podle studentů je největším problémem handicapovaných fakt, že o nich lidé málo vědí, ostýchají se před nimi a bojí se jich. Považují to za předsudek z dřívější doby, kdy se o nich moc nemluvilo a byli izolováni v ústavech. "Zbavila jsem se strachu. Z počátku jsem měla velkou trému, protože ani já jsem netušila, jak se k nim chovat. Teď už vím, že s nimi mohu jednat naprosto přirozeně a oni jsou vděčni za úplné maličkosti," uvedla jedna z dívek. V příštím roce budou gymnazisté pokračovat ve stejném tématu, závěrečný rok projektu věnují vstupu České republiky do Evropské unie.

Autor: Dana Řondíková
Zdroj: Příbramský deník, 27.6.2003


Infoposel.cz - informační systém pro zdravotně postižené
Copyright © 2000-2024 Veleta, o.s.