http://www.infoposel.cz --- tisk článku --- 10.07.2003, 00:03 --- rubrika " Bydlení "
Toaleta pro vozíčkáře už nejen v nociPřed lety patřil pražský obchodní dům KOTVA mezi průkopníky i tím, že v l. suterénu u parkingu zřídil perfektně vybavené bezbariérové "ministerstvo úlevy". Lidé na vozíku mohli bezstarostněji věnovat čas výběru zboží i proto, že Kotva je blízko stanice bezbariérových autobusů. Klíček od toho WC vyhrazeného vozíčkářům jim půjčoval vrátný parkoviště a obchoďák tam udržoval hygienický standard. Později však toaleta zůstávala otevřená, zřejmě aby sloužila i ostatním návštěvníkům. Někteří z nich však tu místnost znečišťovali, kradli kohoutky od umývadel atd.
Loni v létě provozovatel obchodního domu klozet opět uzamkl a současně na dveře umístil výrazné oznámení "Z důvodu častého poškozování zařízení na toaletách jsou toalety přístupné pouze po dobu uzavření OD KOTVA" - tedy jen pro noční uživatele parkingu. Nevím, kolik je flámujících vozíčkářů, ale běžní denní zákazníci na vozících přišli o WC a byli tak hygienicky diskriminováni vůči chodícím návštěvníkům, kteří mohou používat zbývající bariérové toalety.
Jako poškozený i "advokát vozíčkářů" jsem tehdy zaslal vedení Kotvy stížnost, na niž jsem dostal obratem 6. srpna tuto odpověď generálního ředitele podniku: Vedení společnosti Kotva Nemovitosti, a. s., bylo bohužel nuceno vzhledem ke stále častějším a rozsáhlejším škodám na zařízení v prostorách WC v 1. suterénu přistoupit k radikálnímu řešení vzniklé situace v podobě uzavření těchto prostor během prodejní doby obchodního domu Kotva. Podzemní parkoviště provozuje samostatná společnost, jejíž personál není povinen dohlížet na provoz WC v 1. suterénu, zároveň není ani v silách naší společnosti sledovat tyto prostory během celé prodejní doby, tedy v době, kdy jsou volně přístupné široké veřejnosti a kdy zde dochází ke krádežím zařízení, devastaci a znečištění prostor. Je nám velice líto, že tímto prozatímním řešením jsou znevýhodněni právě naši invalidní spoluobčané, pro které je toto WC určeno, a proto v současné době intenzivně hledáme způsob, jak tuto nepříjemnou situaci vyřešit v co nejbližším možném termínu.
Vzal jsem v úvahu, že týden po obdržení tohoto stanoviska došlo ke katastrofálním záplavám, jež do jisté míry postihly i pražské Staré Město a mohly "spláchnout" i náš uvedený dílčí problém. Nevím, zda bylo postiženo i podzemí KOTVY, ale při mé zákaznické návštěvě 24. září nebylo v tamních suterénech po povodni ani stopy a netknuté zůstalo dále zachováno i shora citované oznámení o uzavření tamní toalety během prodejní doby obchodního domu.
Domníval jsem se, že ke slíbenému řešení v náš prospěch dojde během podzimu, ale letos 20. února jsem u toalety stále ještě našel to nepříjemné oznámení. I vydal jsem se do přízemí KOTVY k přepážce informací s dotazem, kde si tedy vozíčkáři mohou ulevit. Informátorka mě překvapivě odkázala na WC v suterénu. Když jsem jí pověděl o té ceduli na dveřích uzamčeného WC, někam zatelefonovala a pak mi sdělila, že oznámení pro vozíčkáře neplatí i ve dne a že nám klíč půjčí v parkingu také v prodejní době.
Jak jsem koupil, tak prodávám - aby ta cedule u toalety v 1. suterénu KOTVY neodradila nejpotřebnější našince.
Autor: Alois Wokoun
Zdroj: *www.ligavozic.cz;Časopis Vozíčkář 2/2003
Infoposel.cz - informační systém pro zdravotně postižené
Copyright © 2000-2024 Veleta, o.s.